05 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 17 دی 1396 ساعت 14:08

سبقت بخش‌خصوصی از دولت در توسعه بهره‌وری

فرشید شکرخداییدبیر جشنواره ملی بهره وری ایران گفت: شاخص XQ یا همان توان اجرایی که از مهمترین شاخص های اندازه گیری و مقایسه ای است، می تواند به عنوان یک شاخص اساسی برای شرکت های دولتی، خصولتی و خصوصی باشد که متاسفانه در بهترین شرایط توان اجرایی شرکت های ایرانی تنها به ۳۵درصد می رسد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهان معدن، فرشید شکرخدایی دبیر جشنواره ملی بهره وری ایران با اشاره به آئین رسمی بزرگداشت روز ملی بهره وری گفت: جشنواره ملی بهره‌وری در راستای کمک به تحقق مفاد برنامه‌های توسعه در حوزه بهره‌وری و لزوم بهره‌گیری از ساز و کار اجرایی برای تحقق چشم انداز ۲۰ ساله نظام و با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره‌وری و کمک به افزایش توان رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی و قدردانی از بهره‌ورترین مدیران ارشد شرکت‌های ایرانی هر ساله برگزار می‌شود و در یکم خرداد ماه هشتمین دوره برگزاری آن به پایان می‌رسد و نهمین دوره آن به طور رسمی آغاز خواهد شد.

به گفته دبیر جشنواره ملی بهره‌وری، از نخستین روز برپایی این جشنواره اهدافی نظیر توسعه نظام جامع سنجش و اندازه‌گیری بهره‌وری مد نظر قرار داشته و طی ۸ دوره گذشته اندازه گیری شاخص های بهره وری به صورت رایگان انجام شده و شرکت‌ها توانسته‌اند که میزان بهره‌وری خود را با دیگر رقبای خود و میانگین صنعت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. وی در خصوص ثبت ملی شدن این جشنواره نیز گفت:‌ “جشنواره ملی بهره‌وری” در اداره کل مالکیت معنوی به ثبت رسیده و شامل ۵ مسابقه است.

دبیر جشنواره ملی بهره وری ایران افزود: مراسم نهمین مسابقه ملی بهره‌وری با ارزیابی شاخص های بهره وری بیش از ۲۰۰۰ شرکت انجام می شود؛ در این دوره پس از مشخص شدن نامزدهای هر صنعت با توجه به فرآیند داوری این مسابقه از تاریخ ۱۲ الی ۱۸ دی‌ماه توسط بیش از ۷۵۰۰ داور که از متخصصین صنعت مربوطه است به ‌صورت آنلاین انجام‌ می‌شود. پس از برگزاری نشست کمیته علمی در تاریخ ۱۹ دی‌ ماه نتایج نهایی مشخص و از بنگاه‌های برتر به تفکیک هر صنعت در ۲۴ دی‌ماه تجلیل به عمل می‌آید.

دبیر جشنواره ملی بهره‌وری تصریح کرد: مهمترین ویژگی جشنواره ملی بهره‌وری رایگان بودن مرحله اول جشنواره است؛ چراکه هر بنگاه اقتصادی که صورت مالی تأیید شده داشته باشد و ترازنامه و سود و زیان‌ یادداشت های پیوستش به تایید حسابرسی معتبر رسیده باشد بدون هیچ محدودیتی می‌تواند در آن حضور داشته باشد. بهره‌وری‌ این بنگاه‌ها به‌صورت رایگان محاسبه و کارنامه بهره‌وری آن بنگاه صادر می‌شود.

در ادامه جشنواره آئین مراسم روز ملی بهره‌وری و اختتامیه نهمین جشنواره ملی بهره‌وری در اول خرداد سال ۹۷؛ برگزیدگان مسابقه ملی بهینه کاوی، مسابقه ملی تجربه‌های موفق، مسابقه بهترین محل برای کار، مسابقه ملی برترین توان اجرا معرفی و مراسم تجلیل از آنها برگزار می‌شود؛ لذا شرکت‌ها می‌توانند جهت شرکت در این مسابقات از هم‌اکنون اقدام کنند. وی تاکید کرد: تندیس ملی بهره وری فقط به شرکت‌کنندگان در همه مسابقات و به شرط عبور از حد نصاب ها داده می‌شود که طی سه سال اخیر شرکتی موفق به دریافت آن نشده است. لازم به ذکر است که تاکنون بهره وری بیش از ۶ هزار بنگاه اقتصادی در قالب ۴۰ صنعت در این جشنواره در سالیان اخیر محاسبه شده است.

شکرخدایی با اشاره به پروژه‌های ورودی برای ارزیابی در این جشنواره تصریح کرد: ۷ پروژه در سومیں مسابقه ملی بهینه کاوی شرکت کرده‌اند که از میان پروژه‌های ارسالی گروه‌های مواد و محصولات دارویی و بانک و موسسات پولی و مالی با ۶ پروژه بیشترین و گروه صنایع غذایی با ۲ پروژه کمترین پروژه در این دورہ مسابقات ارسال کرده‌اند؛ همچنین با توجه به بررسی پروژه‌ها در حوزه های مختلف ۲۰ پروژه در حوزه نوآوری، ۱۴ پروژه در حوزه تیم سازی، توانمندسازی پرسنل، ۱۱ پروژه در حوزه‌های بهینه کاوی و برنامه‌ریزی استراتژیک و توسعه، ۱۰ پروژه در حوزه‌های مدیریت فرآیند و توسعه و تمرکز بر بازار و مشتری، ۹ پروژه در حوزه مدیریت دانش و فناوری اطلاعات، ۷ پروژه در حوزه های رهبری، روابط با تامین کنندگان و شرکا و استانداردها و جوایز، ۶ پروژه در حوزه ارزیابی عملکرد و ۵ پروژه در حوزه های مسئولیت‌پذیری اجتماعی و زیست‌محیطی و تحصیلات، آموزشی، توسعه و یادگیری بوده است.

سقوط توان اجرایی بخش‌های دولتی به زیر ۲۰ درصد

شکرخدایی دبیر جشنواره ملی بهره‌وری درباره چگونگی بررسی شرکت‌های متقاضی در این جشنواره گفت: ‌این جشنواره با حمایت اتاق بازرگانی ایران انجام شده و تمرکز ویژه‌ای بر روی فعالان بنگاه‌های اقتصادی و میزان بهره‌وری آن داشته است. وی ادامه داد: از نخستین روز برپایی این جشنواره اهدافی نظیر توسعه نظام جامع سنجش و اندازه‌گیری بهره‌وری مدنظر قرار داشته و طی ۸ دوره گذشته اندازه گیری شاخص های بهره وری به صورت رایگان انجام شده و شرکت‌ها توانسته‌اند که میزان بهره‌وری خود را با دیگر رقبای خود و میانگین صنعت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. وی در خصوص ثبت ملی شدن این جشنواره نیز گفت:‌ “جشنواره ملی بهره‌وری” در اداره کل مالکیت معنوی به ثبت رسیده و شامل ۵ مسابقه می‌شود.

مسابقه ملی بهره وری

این عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تعداد شرکت‌های حاضر در طول مدت برگزاری این جشنواره گفت:‌ در ابتدای مسیر جشنواره ملی بهره‌وری ابتدا مسابقه ملی بهره وری با ۴۳۰ شرکت در ۱۶ گروه آغاز شده که این مقدار در هشتمین دوره به ۳۵۰۰ شرکت در ۴۰ گروه جشنواره رسیده است و بررسی و مقایسه با میانگین صنعت در شاخص های بهره وری نیروی کار، بهره وری سرمایه، بهره وری کل عوامل، فروش سرانه، درصد حاشیه سود خالص، بهره وری انرژی صورت گرفته است.

دبیر جشنواره ملی بهره‌وری در خصوص تداخل عملکرد این جشنواره با دیگر جشنواره‌های بهره‌وری نیز گفت:‌ این جشنواره تمرکز ویژه‌ای بر روی عملکردهای شرکت‌های بخش خصوصی داشته و به هیچ عنوان به حوزه بهره‌وری شرکت‌های دولتی ورود پیدا نمی‌کند اما اگر شرکت‌های دولتی متقاضی این بررسی باشند، جشنواره این امکان را به صورت رایگان برای شرکت‌های دولتی فراهم می‌کند؛ همچنین نهادهایی که در شفافیت آمار و اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند مانند بانک مرکزی و مرکز ملی آمار، آمارهای ارائه شده شفاف و به روزی را منتشر نمی‌کنند اما کمیته علمی‌ جشنواره ملی بهره وری آمارهای به روز و تصویب شده هر سند را در دستور کار خود قرار داده و آنها را منتشر می‌کند.

شکرخدایی در این مورد گفت: مسابقه ملی تجربه‌های موفق دلایل رشد و منطق شکل‌گیری شرکت‌ها را بررسی می‌کند که در نخستین دوره این مسابقه ۸۰ پروژه را سازمان ها ارسال کرده و طی آخرین دوره نیز تعداد پروژه ‌ها به ۳۴ رسید؛ یکی از مهمترین قوانین و البته عوامل کاهش این تعداد، دستورالعملی بوده که به صورت سخت‌گیرانه بر این مسابقه گذاشته شده که باید از زمان انجام پروژه بیش از ۵ سال نگذشته باشد و همچنین سازمان‌ها مجاز به ارسال پروژه‌ای که در دوره‌های گذشته به دبیرخانه ارائه کرده‌اند، نیستند.

دبیر جشنواره ملی بهره وری ایران افزود: اغلب صنایع داخلی ما از لحاظ وضعیت بهبود و بنچ مارکینگ از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و حرکت به این سمت با تمرکز به ترغیب بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند باعث فعالیت بیشتر شرکت‌ها در زمینه بهبود فضای کاری شود؛ علی‌رغم اینکه ۴ سال از این مسابقه گذشته اما تا کنون عملکرد قابل قبولی را در این بخش از مسابقه شاهد نبودیم که در دوره نخست آن ۱۴ پروژه، دومین دوره ۲۰ پروژه و در سومین دوره تنها ۷ پروژه در مسابقه ملی بهینه‌کاوی مورد پذیرش قرار گرفته اند.

رئیس کارگروه رقابت اتاق بازرگانی ایران در این باره نیز گفت: تا کنون در شاخص‌گیری‌های اقتصادی هیچ گونه نظارت و ارزیابی بر رضایت کارکنان از محیط کاری وجود نداشته و میانگینی را برای چگونگی بهبود عملکرد محیط کاری نداشته‌ایم تا به شرکت‌های هم ‌رده ارائه کنیم. وی افزود: در همین راستا این مسابقه نیز عملیاتی شد و در سال نخست آن یعنی سال ۹۴- ۹۵ به میزان ۱۳ هزار و ۲۷۵ شرکت کننده از ۸۱ شرکت و در سال دوم یعنی سال ۹۵-۹۶ ، ۲۳ هزار و ۱۴۴ شرکت‌کننده از ۹۵ شرکت در این بخش از مسابقه شرکت کردند که میزان رضایت کارکنان در نخستین سال ۷۱ درصد بود و اما در سال دوم با کاهش مواجه شد و این رقم به ۶۳ درصد رسید.

شکرخدایی درباره این مسابقه نیز این گونه گفت: یکی از مهمترین شاخص‌های اقتصادی و عملیاتی کشور باید بر اساس بهره‌وری در اجرا بوده و تنها بخشی است که شرکت‌های دولتی می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند؛ امروز ۷۰ کشور در سرتاسر دنیا این مسابقه را برگزار می‌کنند که متوسط جهانی این شاخص حداقل روی ۵۰ درصد بوده اما متاسفانه این شاخص در ایران در بین شرکت‌های خصوصی زیر ۳۰ درصد و در شرکت‌های دولتی به زیر ۲۰ درصد می‌رسد. لازم به ذکر است که طی نخستین دوره برگزاری این مسابقه ۲۶ شرکت و در طول برگزاری دومین دوره نیز ۲۸ شرکت در این بخش شرکت کردند. وی در این باره گفت: مجموع امتیازات مسابقه های این جشنواره هزار امتیاز می باشد و به سازمان هایی که بیشترین امتیاز را کسب نمایند و همچنین حداقل ۷۰۰ امتیاز کسب نموده باشند تندیس جشنواره ملی بهره وری اعطا می گردد. لازم به ذکر می باشد طی سه سال گذشته هیچ شرکتی نتوانسته است این تندیس را کسب نماید.

داوری‌ها

شکرخدایی در خصوص چگونگی بررسی و نظارت بر عملکرد شرکت‌ها گفت:‌ طی نخستین دوره برگزاری این جشنواره در ابتدا ۷۰۰ داور از مدیران عامل، مدیران ارشد، خبرنگاران و کارشناسان اقتصادی به صورت داوطلبانه همکاری نمودند و هر ساله نیز تعداد آنها افزایش پیدا می‌کند و اما در آخرین سال نیز تعداد داوران به ۶ هزار و ۵۰۰ نفر رسید که طبق برنامه‌ریزی‌ها امسال نیز ۷ هزار و ۵۰۰ داور بررسی عملکرد شرکت‌های متقاضی را در دستور کار خود قرار می‌دهند. وی ادامه داد: فعالیت داوران با دو هدف عمده در این جشنواره پیگیری می‌شود ابتدا اینکه داوران یک دوره آموزشی نسبت به چگونگی اجرای شاخص‌های بهره‌وری را می‌گذرانند که نتیجه آن آگاهی کامل داوران از مفاهیم بهره‌وری و چگونگی رشد شاخص‌های میزان بهره‌وری در شرکت‌های گوناگون بوده و در مرحله دوم نیز تمامی داوران می‌توانند از چگونگی بهره‌وری شرکت‌های متقاضی برای بهبود و پیشبرد اهداف شرکت خود استفاده کنند.

بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند رایگان خود را محک بزنند

حسن فروزان‌فرد رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی ایران و دبیر کمیته علمی جشنواره نیز در ادامه این نشست اظهارکرد: این جشنواره، موضوع بهره‌وری را زنده نگاه می‌دارد و اهمیت ویژه‌ای در هدف‌گذاری بهره‌وری در مجموع صنعت کشور را دارا است. وی ادامه داد: تحقق توسعه بهره‌وری از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره ملی بهره‌وری بوده اما در نگاهی دیگر متاسفانه تحقق توسعه اقتصادی را تنها با رشد سرمایه‌گذاری در اقتصاد محاسبه می‌کنند اما باید توجه داشت که یک‌سوم توسعه اقتصادی فقط از طریق بهره‌ور شدن بنگاه‌های اقتصادی عملیاتی می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه بنگاه‌های اقتصادی به صورت رایگان در این جشنواره شرکت کنند، تاکید کرد: بنگاه‌های اقتصادی در تمامی حوزه‌ها که آمادگی رقابت را حوزه بهره‌وری را دارند می‌توانند از طریق این جشنواره خود را در معرض آزمایش با دیگر رقبای حاضر در این جشنواره قرار دهند تا خود را مورد ارزیابی کارشناسان، داوران، مدیران عامل و خبرنگاران قرار دهند. وی اضافه کرد: این جشنواره در تاریخ ۲۴ دی‌ماه ۹۶در هتل پارسیان آزادی برگزار خواهد شد.