01 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 23 تیر 1398 ساعت 15:50

سرقینی: بخش معدن در سال 97 نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار ارزآوری داشته است

photo 2018-08-18 09-57-59-715x400معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته بخش معدن و صنایع معدنی ۲۰ میلیارد دلار ارزآوری داشته است.
به گزارش جهان معدن به نقل از ایسنا، جعفر سرقینی در آیین تجلیل از صنعتگران، معدن‌کاران و اصناف استان زنجان، اظهار کرد: اعتقاد دولت بر این است که نباید بر روی صنعت‌گر فشار وارد شود ولی باید توجه داشت که کشور حال مبارزه با بزرگترین قدرت اقتصادی جهان است و پیروزی در این میدان مستلزم تحمل برخی شرایط سخت است و حتی افرادی که ژست لیبرالی داشتند نیز بر لزوم این مقاومت اقرار می‌کنند.


این مقام مسئول با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون مقاومت نتیجه داده است، ادامه داد: اصناف، مردم، صنعتگران، معدن‌کاران و دولت نیز پای مقاومت هستند و با وجود طرحی که دشمن برای از کار انداختن صنعت و اقتصاد کشور در شهریور سال گذشته داشت، هنوز سرپا هستیم و دشمن ناکام مانده است و در این بین صنعت، معدن و تجارت بهتر از دولت عمل کرده است.
وی با اشاره به افزایش تولید در سال گذشته، افزود: در این مدت صادرات در بخش صنایع معدنی نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته و به تبع آن نیز تولید افزایش داشته است.
سرقینی تصریح کرد: سال گذشته ۲۵ میلیون تن فولاد تولید شده است و برای امسال پیش‌بینی ۳۰ میلیون تنی شده که در سه ماهه اول امسال این مهم محقق شده و این در حالی است که در بخش معدن و صنایع معدنی در سه ماهه اول امسال، تولید بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌ایم.
وی با بیان اینکه کشور چنین شرایط مشابهی را در گذشته تجربه کرده و وجود این شرایط دائمی نیست و سپری خواهد شد، عنوان کرد: باید بپذیریم که کشور در شرایط پیچیده‌ای است، ولی شواهد نشان می‌دهد که در اکثر موارد سیستم دولتی و خصوصی به یکدیگر نزدیک شده و به آرامش نسبی رسیده است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، با تاکید بر همراهی اداره‌کل منابع‌طبیعی و محیط زیست با بخش معدن، یادآور شد: اگر معادن به چرخه فعالیت بازنگردد، اقتصاد کشور کم می‌آورد؛ چرا که در سال گذشته بخش معدن و صنایع معدنی ۲۰ میلیارد دلار ارزآوری داشته است و باید توجه شود که به طور متوسط ۲.۵ برابر نیاز داخل، مازاد تولید در بخش معدن و صنایع معدنی وجود دارد که نشان از ظرفیت‌سازی خوب در این حوزه است.
این مقام مسئول، معدن را عامل توسعه پایدار دانست و گفت: در اکثر موارد معادن در مناطق محروم بوده و در این بخش اشتغالزایی ایجاد می‌کند. علاوه بر فعالیت اقتصادی، معدن ابزاری برای توسعه مناطق و توسعه پایدار کشور است.
وی با بیان اینکه وقتی در بحث نظارت بر اصناف، از پتانسیل خود اصناف استفاده می‌شود، نشان از اعتماد دولت به بخش اصناف است و باید در کنار حمایت از تولید، تهیه اقلام مورد نیاز مردم مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: در رابطه با واردات بدون انتقال ارز که مکرراً درخواست می‌شود، بانک مرکزی مخالف است و دلایل خاص و پذیرفتنی دارد؛ به همین دلیل باید راهکارهایی را برای برون‌رفت از مشکل ارائه کرد.
سرقینی با اشاره به اینکه در بحث صادرات این منابع کشور است که صادر می‌شود و دولت حق دارد که در رابطه با ارز حاصل از آن سوال کند، خاطرنشان کرد: باید کاری کرد که چرخه همه بخش‌های اقتصادی بچرخد؛ چراکه اشتغال موضوع مهم کشور است و لازم به ذکر است که اگر شرایط اینگونه ادامه یابد صادرات فولاد و فلزات رنگین با مشکل مواجه نخواهد شد.