09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 27 مرداد 1398 ساعت 16:15

زرندی: واحدهای راکد را فعال و طرح توسعه‌ای را افزایش دهیم

image9893معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط کنونی این است که کمتر به سمت ایجاد واحدهای تولیدی جدید برویم و واحدهای راکد را فعال و افزایش طرح توسعه‌ای بدهیم.
به گزارش جهان معدن به نقل از شاتا، سعید زرندی در گردهمایی معاونان صنایع و مسئولان ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها که با حضور وزیر صمت برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: با همه مشکلات، دوره انتهایی سال ۹۷ با عملکرد مناسبی سپری شد، سال ۹۷ برای اقتصاد ایران به خصوص سه ماهه چهارم آن در تمام شاخص‌ها نشانگر دارا بودن شرایط سخت بود.

او با اشاره به اینکه سال 98 را بایک تغییر نگاه شروع کردیم، ادامه داد: باید مشکلات را تبدیل به فرصت کنیم. بعضی از پارامترها خارج از اختیار ماست، متناسب با آن باید برنامه ریزی کنیم.
وی ادامه داد: جهت گیری‌ها به خصوص در حوزه ساخت داخل یک فضای فکری جدید برای ما ایجاد می‌کند.
زرندی افزود: نگاه ما در سرمایه گذاری در شرایط بحرانی کشور در حوزه منابع مالی این است که کمتر به سمت ایجاد واحد جدید برویم و مکرر به استان‌ها این مطلب اعلام شده است.
او ادامه داد: سیاست وزارت صنعت در شرایط کنونی این نیست که تشویق کنیم، سرمایه‌گذاری از ابتدا صورت بگیرد و این نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد. باید تمرکز کنیم که ظرفیت‌ها را ارتقا دهیم و واحدهای فعال را نوسازی و همچنین افزایش ظرفیت یا طرح‌های توسعه‌ای برای واحدهای موجود آنها داشته باشیم.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت با اشاره به اولویت‌های تامین سرمایه در گردش گفت: توصیه ما به همه استان‌ها این است که سرمایه گذاری را به سمت تکمیل حوزه‌های قبلی سوق دهند و ایجاد واحدهای جدید واحدهای تسهیلاتی به سمت طرح‌های ۶۰ درصد نوسازی و سرمایه در گردش باشد.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ در حوزه سرمایه در گردش ۳۶۱ هزار میلیارد تومان نیاز است گفت: ۱۶۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش از شبکه بانکی در سال گذشته تامین شده است و بافرض رشد متوسط سال‌های قبل مبلغ سال جاری ۱۹۰ هزار میلیارد تومان تامین خواهد شد. لذا اگر می‌خواهیم واحدهای تولیدی فعال شود با این منبع مالی محدود به سمت واحدهای ایجادی نروند و سرمایه‌های جدید را به سمت واحدهایی که فعال یا نیمه فعال هستند سوق دهند.
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه امسال کمبود منابع مالی ریالی و ارزی بسیاری کشور دارد گفت: ما سه منبع می‌خواهیم تامین منابع مالی کنیم یک رویه آن رونق تولید است که بخشنامه آن صادر شده و نکته دوم تبصره ۱۸ که به تازگی اجرا شده است و آن استفاده از ذخایر مالی صندوق توسعه ملی است که آن هم با کمبود منبع مواجه است.
وی گفت: منابعی از صندوق توسعه ملی در بانک های مختلف سپرده گذاری شده است و ما باید از این منابع استفاده کنیم و با تصویب در شورای پول و اعتبار مصوب کرده‌ایم که همان رویه‌ای که در رونق تولید برای همه وام‌ها داشتیم که از طریق کانال وزارت صنعت باشد، ادامه پیدا کند.
او با اشاره پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای در وزارت صنعت درباره بررسی تامین سرمایه در گردش ادامه داد: طرح‌هایی که می‌خواهیم به صندوق توسعه ملی معرفی کنیم که از سپرده گذاری در بانک‌ها استفاده کند باید در راستای سیاست‌های و اولویت‌های تعیین شده باشد.