09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 18 آبان 1398 ساعت 17:38

دیپلماسی تجاری برای اعتمادسازی با همسایگان

184A98334232وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با رئیس و اعضای هیات گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان گفت: ما به روابط برادرانه خود با پاکستان به عنوان یک رابطه استراتژیک و عمیق نگاه می‌کنیم.

به گزارش جهان معدن و به نقل از شاتا، رضا رحمانی افزود: دو کشور در همه محافل بین المللی و عرصه های مختلف همواره پشتیبان یکدیگر بودند و دارای اقتصاد مکمل اشتراکات دینی و فرهنگی گسترده ای نیز هستند.
وی ادامه داد: باید بر اساس منافع مشترک و در راستای گسترش روابط فیمابین و همچنین توسعه ظرفیت‌هایی موجود گام های بهتری برداریم.
رحمانی خاطرنشان کرد: در سفر اخیر به کشور پاکستان، طی دیداری که با آقای عمران خان نخست وزیر این کشور انجام گرفت بر اهمیت و ضرورت توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو طرف تاکید شده و متعاقب آن برنامه های پیش بینی شده، به طور جدی در حال پیگیری است.
وی تصریح کرد: این مهم مورد تاکید رئیس جمهوری کشورمان بوده و همچنین مقام معظم رهبری نیز بر لزوم گسترش روابط با کشور دوست و همسایه پاکستان تاکید دارند.
وزیر صمت گفت: امروز این ملاقات را فرصتی جدید برای گسترش روابط می بینم و تداوم این دیدار ها و به ثمر نشستن جزئیات توافقات فی مابین می تواند در روابط دو کشور ایران و پاکستان تحول خوبی را ایجاد کند.
رحمانی افزود: با توجه به فعال بودن گروه دوستی پارلمانی دو کشور، امیدوارم این دیدار نیز بیش از پیش مثمر ثمر واقع شود و بتواند به رفع موانع پیش روی و در توسعه روابط تجاری و گسترش همکاری های اقتصادی کمک نماید.
وی ادامه داد: مشکلات بانکی از جمله مواردی است که برای گسترش همکاری ها باید رفع آن در دستور کار جدی دو طرف قرار گیرد و همچنین امیدوارم مذاکرات انجام شده برای تجارت آزاد فی‌مابین طی ماههای آینده نهایی شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در خصوص گذرگاه های رسمی دو کشور توافقاتی انجام شده که باید تامین زیرساخت های لازم در مناطق مذبور تسریع شود.
رحمانی با اشاره به برخی موانع تعرفه ای در روابط تجاری دو طرف به خصوص از سوی طرف پاکستانی گفت: انتظار داریم بازارچه های رسمی طرف ایرانی نیز از طرف مقابل به رسمیت شناخته شود.
وزیر صمت تصریح کرد: ایران می تواند کریدور انتقال کالا از پاکستان به کشورهای غرب آسیا و یا کشورهای حاشیه دریای خزر نیز باشد و در این خصوص می توانیم روی همکاری های فی مابین برنامه ریزی و اقدام لازم را انجام دهیم.
رحمانی تاکید کرد: حوزه های وسیعی برای همکاری های مشترک تجاری و صنعتی بین دو طرف وجود دارد که باید بستر های لازم تامین شود تا بخش خصوصی دو کشور بتوانند گامهای اصلی و پایدار توسعه همکاری های اقتصادی فیمابین را رقم بزنند.
وی گفت: یکی از ضروریات توسعه همکاری ها، تامین تسهیلات لازم از سوی دو طرف برای بخش خصوصی و همچنین رفع موانع پیشروی آنهاست.
رئیس گروه پارلمانی پاکستان و ایران تاکید کرد: ضرورت افزایش تبادلات کانال های رسمی تجاری ایران و پاکستان
رئیس گروه پارلمانی پاکستان و ایران نیز در دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره مرز گسترده میان دو کشور گفت: در حال حاضر میزان تبادلات کانال های غیر رسمی بسیار بیشتر از مبادلات رسمی فیمابین است که باید برای حل این مشکل گام اساسی برداشته شود.
نوید قمر تاکید کرد: متاسفانه تجارت غیررسمی از روابط اقتصادی دو کشور جلوتر افتاده و باید در این خصوص اقدام عملی انجام دهیم.
وی خاطر نشان کرد: موانع موجود به طور جدی از طرف ما در حال پیگیری است و تلاش می کنیم هرچه سریعتر آنها را رفع کنیم و حجم مبادلات تجاری فی مابین را به حد قابل قبولی برسانیم