06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 19 آبان 1398 ساعت 16:15

افتتاح کارخانه احیا مستقیم مگامدول اردکان توسط رئیس‌جمهور

3fb00894daf4ab489596128ea9ebcc80کارخانه احیا مستقیم مگامدول (هات شارژ) اردکان بعداز ظهریکشنبه با حضور رئیس جمهوری افتتاح و با بهره‌برداری از آن زمینه اشتغال 180 نفر فراهم شد.

به گزارش جهان معدن و به نقل از ایرنا، محصول این کارخانه آهن اسفنجی گرم و سرد با ظرفیت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن در سال است که به عنوان ماده اولیه در صنایع ذوب و ریخته گری کاربرد دارد.

 

عملیات ساخت کارخانه احیا مستقیم مگامدول از سال ۹۱ ۱۳ آغاز شد و تولید آزمایشی آن در سال ۱۳۹۷ شروع شده است.

برای احداث این کارخانه چهار هزار و 650 میلیارد ریال و ۸۳ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی شده است.

در آیین افتتاح این واحد تولیدی، رئیس دفتر آقای روحانی ، استاندار یزد، محمدرضا تابش نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ، فرماندار اردکان و جمعی از مسئولان محلی حضور داشتند.

در این برنامه که وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو حضور داشتند، افتتاح واحد مگامدول احیای مستقیم معدن چادرملو، امکان تولید شمش فولاد به روش شارژ داغ (هات شارژ) برای نخستین بار در کشور با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن فراهم می‌کند.

در این روش، آهن اسفنجی پیش از سرد شدن و با دمای حداقل ۶۵۰ درجه، مستقیم وارد کوره‌های ذوب در کارخانه فولاد شده و در نتیجه موجب صرفه‌جویی ۳۵ درصدی مصرف برق می‌شود.
یکی از ویژگی‌های دیگر در طراحی این واحد تولیدی، پیاده‌سازی سیستم خنک‌کننده‌های مداربسته است که از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند. با اجرای این روش بیش از ۴۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن کشور است که از سال گذشته با بهره برداری از واحدهای فولادی توانست زنجیره تولید را از سنگ آهن تا محصولات نهایی تکمیل کند .
این شرکت یکی از پیشگامان بومی سازی و استفاده از فناوری های روز در ساخت قطعات صنعتی است و بر اساس اهداف و برنامه ریزی های پیش بینی شده در زمینه کاهش وابستگی به خارج از کشور گام های اساسی برداشته است .

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

همزمان با سفر یک روزه رئیس جمهوری به یزد ۵۰۰ پروژه و طرح در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در استان مورد بهره برداری قرار می گیرد و برای اجرای این پروژه‌ها ، ۲۵ هزار میلیارد ریال هزینه شد که ۱۰ هزار میلیارد ریال آن از محل بودجه دولتی و ۱۵ هزار میلیارد ریال نیز سهم بخش خصوصی است.
بهره برداری از پروژه فولاد چادرملو در اردکان، فاز یک بندرخشک پیشگامان در مهریز، بیمارستان خاتم الانبیاء ابرکوه، گازرسانی به شهرک فولاد اشکذر، ۹۰ کیلومتر از دو خطه سازی راه آهن بافق به میبد و ۲۵ کیلومتر از باند دوم جاده یزد - طبس از مهمترین این طرح‌هاست .
در دومین سفر استانی اعضای هیات دولت به یزد ۱۴ معاون و وزیر رییس جمهوری را همراهی می کنند.