10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 11 آذر 1398 ساعت 16:23

توسعه صادرات اولویت اقتصاد ایران / فعالسازی ظرفیت‌‌های جدید تولید چشم‌انداز وزارت صمت

V345634-RAHMANIوزیر صنعت، معدن و تجارت در بیست و سومین مراسم سالروز ملی صادرات در سالن اجلاس سران گفت: اهمیت حضور دکتر جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در این مراسم در روزهایی که دولت بودجه را بررسی می کند برای ما بسیار مهم است.

 

راهبرد اصلی عبور از تحریم ها، حضور پررنگ مردم در همه عرصه ها 
وبه گزارش شاتا، رضا رحمانی افزود: خدا را شاکرم در جمع صادرکنندگان حاضر هستیم، یک از علتهای تاخیر برگزاری مراسم روز ملی صادرات به دلیل همزمانی آن با دهه پایانی ماه صفر بود که برای جابجایی آن درخواست های متعدد داشتیم.

وی ادامه داد: بنده شخصا تاکید دارم که متولی برگزاری مراسم روز ملی صادرات خود اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی باشد چرا که سیاست دولت و وزارت صمت بر این است که محور امور خود مردم و تشکل های بخش خصوصی باشند.

رحمانی خاطرنشان کرد: یکی از راهبردهای اساسی برای عبور از تحریمها حضور پررنگ مردم و تشکل‌های بخش خصوصی در همه عرصه ها به ویژه در حوزه اقتصاد است.

 

توجه به نظرات بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها

وی تصریح کرد: امروز به عنوان یک اصل مهم در همه حوزه ها به نظریات اتاق بازرگانی و بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در تصمیم گیری ها توجه می کنیم، به عنوان نمونه دستورالعمل رمز ارزها با نظر و مشورت اتاق بازرگانی ابلاغ شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم بیست و سومین سالروز ملی صادرات در سالن اجلاس سران گفت: مسایل و مشکلات مطروحه در این‌ مراسم به نوعی جمع بندی مفید و جامعی از مسائل حوزه صادرات است که پیگیری آن در دستور کار است.

 

رشد عموم تولیدات کالایی کشور

رحمانی اعلام کرد: علیرغم همه این مشکلات با توجه به رصد روزانه ۴۴ گروه کالایی تولیدی در کشور، همزمان با رصد قیمت ۱۰۰ قلم کالای مصرفی مردم در سطح بازار، در حال انجام است؛ و طبق آمار 7 ماهه موجود از ۴۴ قلم کالای تولیدی به جز دو گروه ( خودرو و آلومینیوم) در سایر گروه ها با رشد تولید مواجه هستیم.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید خالی در برخی رشته ها داریم، به عنوان نمونه بالغ بر 50 درصد ظرفیت تولید کاشی و سرامیک خالی است و همچنین در آرد و شیرینی و شکلات و...، هم ظرفیت خالی داریم.

 

ضرورت تامین نقدینگی برای تکمیل ظرفیت خالی تولیدی کشور

وزیر صمت تصریح کرد: این یک واقعیت است که علیرغم رشد تولید، ظرفیت خالی هم داریم، فعالسازی ظرفیت های خالی تولید جزو برنامه های امسال این وزارتخانه است.

رحمانی خاطرنشان کرد: نیاز به سرمایه در گردش و تامین مالی واحدهای تولیدی برای افزایش ظرفیت تولید و فعالسازی ظرفیت های خالی باید مد نظر قرار بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم بیست و سومین سالروز ملی صادرات در سالن اجلاس سران گفت: افزایش نرخ ارز باید سبب جهش صادراتی بشود، اشکالات ساختاری برای نیل به این هدف باید اصلاح بشود.

رحمانی تاکید کرد: به دنبال شیوه های نوین تامین مالی هستیم، نظام بانکی باید تقویت بشود و این نیازمند همکاری و همراهی مشترک است.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم تغییر نرخ ارز علت عدم رشد چند برابری و جهشی صادرات، برخی اشکالات ساختاری و عدم تأمین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی بوده است.

 

ضرورت ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز صادرات

رحمانی تصریح کرد : زیر ساختهایی مانند صنایع بسته بندی نوین، صنایع سورتینگ و پایانه صادراتی باید ایجاد شوند، لذا مشکلات باید اولویت بندی شده و همچنین در این حوزه تخصیص منابع باید حساب شده باشد.

وزیر صمت اعلام کرد: در سایه اراده مشترک و تجمیع توان همه بخش‌ها و تخصیص صحیح منابع، با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه، نیروی انسانی و سایر فرصت‌ها و مزیتهای موجود می‌توانیم گام های بزرگی در عرصه صادرات کشور برداریم.

 

رشد 17 درصدی وزنی صادرات

رحمانی گفت: در ۷ ماهه نخست امسال، صادرات کشورمان از لحاظ وزنی ۱۷ درصد افزایشی بوده است، صادرات به کشورهای همسایه تا ۱۴۰۰ را می خواهیم دو برابر کنیم.

وی افزود: الحاق به پیمان اقتصادی اوراسیا یک فرصت بزرگ صادراتی برای کشور است، در موافقتنامه با اوراسیا، کشورهای عضو ۵۰۲ قلم کالا با ۵۶ درصد تخفیف را به ما ترجیح داده اند و ما ۳۶۰ قلم کالا با ۳۲ درصد تخفیف را به کشورهای اوراسیا ترجیح دادیم، تشکلها و بخش خصوصی از این فرصت باید نهایت استفاده کنند.

 

صادرات پیشران اقتصاد ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: توسعه صادرات جزو ۷ برنامه محوری ماست و باور داریم که امسال و سال آینده پیشران اقتصادی ما همین صادرات است.

رحمانی تاکید کرد: صادرات کالاهای کیفی باید در دستور کار قرار بگیرد، ذیل برنامه توسعه صادرات ۴ برنامه داریم که صادرات به کشورهای همسایه در این راستاست.

دکتر جهانگیری در مراسم سالروز ملی صادرات تاکید کرد:

اقتصاد ایران با وجود فشار‌های همه جانبه آمریکا روی پای خود ایستاده است/ صادرکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادی و مدافعان کیان و تمامیت ارضی کشور هستند/ آنچه می‌تواند کشور را از این دوره سخت عبور دهد اجماع، همبستگی و انسجام ملی است

معاون اول رییس جمهور با اشاره به خروج آمریکا از برجام و فشار‌های همه جانبه این کشور بر بخش‌های اصلی اقتصاد ایران، گفت: آمریکایی‌ها در دو سال گذشته تمام گلوگاه‌های اصلی فعالیت اقتصادی ایران را مسدود کردند، اما با وجود همه این مسائل، امروز با سرافرازی می‌گوییم که اقتصاد ایران اگرچه با مشکلات مختلفی روبرو شد، اما توانست روی پای خود بایستد.

 

به گزارش شاتا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر اسحاق جهانگیری امروز (دوشنبه) در بیست و سومین سالروز ملی صادرات، از صادرکنندگان به عنوان رزمندگان جنگ اقتصادی و مدافعان کیان و تمامیت ارضی کشور نام برد و با بیان این که قطعا این دوران در تاریخ ایران به ثبت خواهد رسید،‌افزود: باید دست فعالان عرصه صادرات که توانسته اند با وجود فضای بسته و محدودیت های مختلف فعالیت کنند را بوسید.

 

معاون اول رییس جمهور افزود: دولت آمریکا با خروج از برجام فشار سنگین و بی سابقه ای علیه ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران وارد کرد و به صورت آشکار و بدون پرده پوشی اعلام کردند که بیشترین درد را به جامعه ایران وارد خواهیم کرد و جنگ اقتصادی بزرگی علیه ایران به راه خواهیم انداخت.

 

وی افزود: آن ها تصورشان این بود که اقتصاد ایران به فروپاشی می رسد و مشکلات اقتصادی منجر به شکل گیری اعتراضات می شود و در همین راستا از اردیبهشت سال 97 تا کنون هر روز فشارهای خود را بر اقتصاد ایران افزوده اند که لازم است دانشگاهیان، نخبگان و صاحب نظران این موضوع را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهند که آیا چنین فشاری ظرف مدت دو سال علیه یک ملت و دولت در تاریخ سابقه دارد؟

 

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه آمریکایی ها هرگز نتوانستند میزان فروش و صادرات نفت خام ایران را به صفر برسانند، تصریح کرد: البته فروش نفت ایران تحت فشار قرار گرفت و حتی کشورهای دوست ایران جرات خرید نفت را ندارند و دولت برای فروش نفت به روش های دیگری متوسل می شود.

 

معاون اول رییس جمهور با بیان این که میزان صادرات نفت و درآمدهای حاصل از فروش نفت کشور کاهش پیدا کرده است، گفت: آن چه توانسته جایگزین فروش نفت باشد توسعه صادرات غیرنفتی و تلاش های فعالان عرصه صادرات است که باعث شده از سال 97 تا کنون میزان تولید و صادرات کشور کاهش پیدا نکند و رشد اقتصادی امروز نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد.

 

وی افزود: براساس آمارها میزان صادرات غیرنفتی در 8 ماه سال جاری بیش از 16 درصد از نظر وزنی نسبت به سال گذشته رشد داشته است که این یعنی کشتیرانی و بنادر ایران فعالیت گسترده ای داشته و صادر کنندگان نیز ریسک هایی را پذیرفته اند تا در نهایت اقتصاد کشور توانسته روی پای خود بایستد.

 

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه مردم و به خصوص طبقه متوسط و ضعیف جامعه فشار سنگین و شرایط سختی را تحمل می کنند، خاطر نشان کرد: در دو شوک اقتصادی که یکی در سال های 90 و 91 و دیگری در سال های 97 و 98 به کشور وارد شد، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافت که در این راستا دو ماموریت اصلی را باید به طور همزمان دنبال کنیم که یکی سر پا نگهداشتن اقتصاد، تولید،‌ اشتغال و صادرات است و دیگری کمک به وضعیت معیشتی جامعه و به خصوص اقشار کم درآمد است.

 

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: به فضل الهی وضع اقتصاد کشور به همت فعالان اقتصادی بسیار بهتر از آن چیزی است که آمریکا برای کشور ما خواب دیده بود اما در بخش معیشت مردم همواره باید در پیشگاه ملت ایران خصوصا طبقات ضعیف به خاطر صبرشان در برابر مشکلات سر تعظیم فرود آوریم که با تحمل سختی ها و فشارها این روزها را پشت سر می گذارند.

 

وی با تاکید بر اینکه راهکار مقابله با راهبرد فشار حداکثری آمریکا مقاومت و تاب آوری اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است، تصریح کرد: مسائل اقتصادی کشور فقط راهکار اقتصادی ندارد بلکه باید راهکارهای سیاسی و اجتماعی را نیز حتماً در نظر گرفت.

 

دکتر جهانگیری گفت: آن چه می تواند کشور را از این دوره سخت عبور دهد اجماع، همبستگی و انسجام ملی است و هیچ کس نباید به دنبال فرصت طلبی باشد و تصور کند که فرصتی برای تسویه حساب سیاسی فراهم شده است.

 

معاون اول رییس جمهور با بیان این که امروز ایران در خطر است و آمریکا، سعودی ها و اسرائیل برای لطمه به تمامیت ارضی کشور برنامه ریزی کرده اند، اظهار داشت: راه مقابله با این توطئه ها اجماع ملی است. باید اعتماد، امید و مشارکت مردم را به عنوان مهمترین سرمایه مورد نیاز کشور ارتقاء دهیم و نخبگان، دانشگاهیان و جریانات سیاسی نیز باید کمک کنند که امید مردم به آینده افزایش یابد و در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی شاهد مشارکت همه مردم باشیم چرا که مشارکت در انتخابات می تواند منافع ملی و امنیت ملی را تامین کند. باید انتخابات به نحوی برگزار شود که همه سلیقه های سیاسی برای شرکت در انتخابات نامزدهای مدنظرشان در عرصه حضور داشته باشند.

 

وی از صادرات غیرنفتی به عنوان یک مبارزه با رقبا برای به دست آوردن بازارهای بین المللی یاد کرد و با تاکید بر اینکه صدور بخشنامه های لحظه ای می تواند به صادرات لطمه وارد کند، گفت: مدیر واقعی کسی است که نیازهای کشور را شناسایی و نسبت به آن پاسخ دهد. هر تصمیم و سیاستگذاری ما ممکن است برای یک بخش مفید باشد اما باید ابعاد و زوایای مختلف و تاثیرات آن بر سایر بخش ها را نیز به دقت مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم.

 

دکتر جهانگیری صادرات غیرنفتی را از مهمترین پیشران های اقتصاد کشور برشمرد و گفت: براساس برنامه ریزی ها و تصمیمات اتخاذ شده نظام بانکی 100 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی پیشران اقتصاد پرداخت خواهد کرد که در این راستا واحدهای تولیدی که فعالیت صادراتی دارند در اولویت خواهند بود.

 

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به درخواست های مطرح شده مبنی بر ادغام بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات گفت: این موضوع در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز مطرح شد و به وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان برنامه و بودجه ماموریت داده شد تا طرح پیشنهادی خود را در این خصوص تدوین و ارائه کند.

 

وی گردشگری را از مهمترین محورهای صادرات برشمرد و با تاکید بر لزوم حمایت از بخش گردشگری گفت: علاوه بر بخش گردشگری شرکت های دانش بنیان نیز باید مورد حمایت قرار گیرند چرا که این شرکت ها در حقیقت به جای صادرات کالا از طریق فروش دانش و خدمات فنی برای کشور ارزآوری می کنند.

 

دکتر جهانگیری با تاکید بر این که کشورهای همسایه مهمترین بازارهای هدف صادرات غیر نفتی هستند، گفت: میزان واردات 15 کشور همسایه ما سالانه بیش از 1100 میلیارد دلار است و این در حالی است که ایران سهم اندکی از این بازار را در اختیار دارد.

 

وی با تاکید بر اهمیت توجه هر چه بیشتر به بازارهای صادراتی کشورهای همسایه افزود: صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان از صادرات به کل اتحادیه اروپا بیشتر است و اهمیت صادرات به کشورهای همسایه نظیر عراق،‌ ترکیه و روسیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی دو چندان است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا گفت: ایران عضویت در اوراسیا را با این استدلال پذیرفت که برای صادرات 300 تا 500 قلم کالا از طرف کشورهای عضو این اتحادیه به ایران امتیاز داده شد تا با تعرفه پایین و یا صفر نسبت به صادرات اقدام کند و امتیاز مشابهی نیز به کشورهای طرف مقابل برای صادرات به ایران داده شد که لازم است صادر کنندگان به سرعت سهم خود را در بازار این کشورها پیدا کنند و شاهد تراز منفی نباشیم.

 

وی همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد شرکت های بزرگ صادراتی خاطر نشان کرد: وقتی روسیه از سوی اتحادیه اروپا با تحریم مواجه شد، رییس جمهور این کشور اعلام کرد که روسیه آمادگی دارد برای تامین نیازهای خود از محصولات ایرانی استفاده کنند اما مشکلی که پیش رو بود این بود که شرکت های بزرگ و صاحب برند صادراتی در ایران وجود نداشت. باید اتاق بازرگانی با همکاری فعالان بخش خصوصی و صادرکنندگان با فوریت شرکت های بزرگی برای رونق صادرات تشکیل بدهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این مراسم یکی از راهبردها برای مقابله با تحریم را مشارکت مردم و فعالان اقتصادی عنوان کرد و گفت: این یک شعار نیست بلکه سیاست دولت و سیاست وزارت صمت است که تشکل ها، بخش خصوصی و مردم محور فعالیت های اقتصادی باشند.

 

رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این مراسم توسعه صادرات را یکی از راه های دستیابی به توسعه اقتصادی دانست و گفت: بسیاری از کشورها با تاکید بر بخش صادرات توانسته اند به رشد بالای اقتصاد دست پیدا کنند.

 

مساله تامین مالی صادرات، مالیات بر ارزش افزوده، نبود متولی واحد و مدیریت یکپارچه برای سیاست گذاری در امر صادرات از مهمترین مسائلی بود که از سوی رییس اتاق بازرگانی ایران مطرح شد.

 

گفتنی است در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از شرکت های ممتاز صادراتی و نیز 6 شرکت دانش بنیان فعال در حوزه صادرات با اهدا تندیس قدردانی شد.