01 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 09 تیر 1399 ساعت 17:17

بخش صنعت و معدن بر مدار برنامه محوری عملیاتی در حرکت است

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در پیامی به مناسبت روز ملی صنعت و معدن اعلام کرد که بخش صنعت و معدن بر مدار برنامه محوری عملیاتی در حال حرکت است.

 

به گزارش جهان معدن و به نقل از شاتا، متن پیام سعید زرندی بدین شرح است:

 

تولید در شکل‌گیری اقتصاد نقش مهمی داشته و با افزایش تولید، سایر سطوح نیز به حرکت درآمده و پویا خواهند شد. بدین منظور وزارت صنعت، معدن و تجارت در تعیین شعار امسال، تحت عنوان «جهش تولید» که نه تنها یک جریان و بلکه یک راهبرد می‌باشد در نظر دارد تا با توجه به بازار بزرگ داخلی، بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی و صنعتی برای تأمین نیازهای این بازار از همه ظرفیت‌های خود بهره جویند و تولیدات خود را به حداکثر میزان ممکن برسانند.

  

جهش تولید این امکان را فراهم می‌نماید تا با جایگزینی واردات با تعمیق ساخت داخل، تمرکز بر نوآوری و توسعه فناوری و تولید محصولات صادرات‌گرا، سطح اشتغال کشور که به واسطه شیوع کرونا ویروس آسیب خواهد دید، ترمیم شود و ضمن بهره‌برداری کامل از زیرساخت‌های ایجاد شده، به ایجاد، توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها نیز اقدام لازم را به‌عمل آورد.

 

رمز اصلی تحقق جهش تولید در کشور توجه به تمامی زنجیره‌ها اعم از زنجیره ارزش صنایع پیشران، تولید، تأمین مالی و غیره در فعالیت‌های اقتصادی می‌باشد.

همچنین برای اجرایی شدن جهش تولید باید در موازنه اقتصادی، هم به طرف عرضه و هم به طرف تقاضا توجه شود که سیاست‌های تحریک تقاضا را طلب می‌نماید. وزارت صنعت، معدن و تجارت با داشتن سهم بالای در اقتصاد و اشتغال کشور در سال‌های اخیر و به‌ویژه در 1398 تلاش نموده تا ضمن تأمین نیاز کشور نقش مهمی در کاهش واردات و افزایش صادرات داشته باشد.

 

در سال جاری برای تحقق شعار جهش تولید برنامه‌ها 4 جهت گیری اصلی، هفت محور و 40 پروژه طراحی گردیده که بتواند این شعار را با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط و بخش خصوصی محقق نماید. مهمترین جهت گیری وزارتخانه در سال جاری، در سال 99، جهش تولید با تمرکز بر صنایع پیشران و منتخب، توسعه صادرات غیرنفتی و مدیریت واردات، تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام، تنظیم بازار با بهره گیری از شیوه های نوین است.

 

هفت محوری که امسال به دنبال عملیاتی کردن هستیم شامل : توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل، توسعه صادرات غیر نفتی و مدیریت واردات، توسعه معادن و صنایع معدنی با اجرای نقشه راه، توسعه فناوری و بهبود بهره وری در بخش صنعت و معدن، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری ، بهبود فضای کسب و کار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت و تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری می باشد که برای اجرایی شدن آن تقسیم کار بین سازمان ها و معاونت های وزارتخانه انجام شده و این برنامه ها بطور منظم رصد و پایش می شود.

 

یکی دیگر از برنامه های مهمی که در سال جاری دنبال می شود، پویش " تولید، تداوم امید " در خصوص 200 طرح ملی و بزرگ با اشتغال ۴۱ هزار نفر و سرمایه گذاری ۱۶۹ هزار میلیارد تومان می باشد. این طرح ها از میان تعداد ۳ هزار و ۸۰۰ طرح نیز دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد انتخاب شده که بیشترین تاثیر را بر اشتغال، ارزش افزوده و صادرات خواهد داشت.