09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 01 آبان 1397 ساعت 15:07

برنامه رضا رحمانی در حوزه معدن؛ اجرای نقشه راه معدن وتکمیل طرح کاداستر

rahmineرضارحمانی گزینه پیشنهادی وزارت صنعت،معدن و تجارت اهم برنامه‌های خود در حوزه معدن را با محوریت تقویت نقش تشکل‌های غیر‌دولتی در تصمیم سازی‌های بخش معدن و یکپارچگی سیاست‌های صنعتی، معدنی و تجاری اعلام کرد.
به گزارش جهان معدن به نقل از شاتا، با مروری بر سرفصل برنامه‌های ارایه شده در بخش معدن، اجرای نقشه راه معدن وتکمیل طرح کاداستر یکی از مهمترین موضوعات مورد تاکید رضا رحمانی در این حوزه بوده است.


بهبود فضای کسب و کاربخش معدن و صنایع معدنی، توسعه بازار و مدیریت واردات در بخش صنایع معدنی و افزایش بهره وری، بازسازی و نوسازی معادن نیز از جمله برنامه های اجرایی وزیر پیشنهادی اعلام شده است.
وی که در کسوت قایم مقام وزیرسابق صنعت از نزدیک با این حوزه تعامل دارد، در مقام وزیر پیشنهادی با تاکید برتدوین بسته‌های تشویقی مناسب مالیاتی،گمرکی،حقوقی وعوارض دولتی، مهمترین برنامه‌های خود را در بخش معدن را به شرح زیر ارایه کرده است:
کاهش شکاف فناوری و فرسودگی ماشین آلات
رحمانی بالا بردن سهم پایین معدن در تشکیل سرمایه ثابت کل اقتصاد را وعده کرده و در برنامه خود نوشته است: افزایش بهره وری کل عوامل تولید و استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی یک ضرورت است و در این مسیر باید کاهش شکاف فناوری و فرسودگی ماشین آلات و ناکافی بودن اکتشافات و اطلاعات پایه را مد نظر قرار داد.
وی فقدان الگوهای کارآمد رفع تعارض‌ها با محیط زیست و منابع طبیعی را هم در برنامه خود لحاظ کرده و از برخورداری از موقعیت استراتژیک در منطقه و دسترسی به آب‌های آزاد به عنوان مزیت‌های این بخش یاد کرده است.
اجرای نقشه راه معدن
رحمانی اجرای نقشه راه معدن را به عنوان یکی از کلیدی‌ترین وعده‌های خود در بخش معدن آورده و قول داده که افزایش سهم معدن و فرآورده‌های معدنی در تولید ناخالص ملی و جلوگیری از خام فروشی را پیگیری خواهد کرد.
مرورو برنامه او نشان می‌دهد که توسعه زنجیره ارزش و افزایش بهره وری بخش معدن با هدف افزایش ارزش افزوده در کشور هم در این برنامه جایگاه مناسبی دارد و در این مسیر افزایش رقابت پذیری، سهم و نقش بخش خصوصی در فعالیت‌های بخش معدن به درستی مورد توجه است.
افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه پایدار معادن و صیانت از محیطزیست و منابع طبیعی، توسعه تولید مواد معدنی مورد نیاز صنایع آینده هم از دیگر محورهای این برنامه پیشنهادی به مجلس است.
در بخش معدن، او به تامین و ارتقای منابع انسانی کارآمد و فراهم نمودن محیط کار ایمن و مناسب هم تاکید کرده، چرا که یکی از مشکلات این حوزه در همین دو بخش خلاصه شده است.
وی تکمیل زنجیره ارزش کلیه مواد معدنی خصوصاً فلزات اساسی از جمله آلومینیوم، مس و فولاد را نیز در برنامه خود گنجانده و وعده‌اش را داده است.
نقاط قوت معدنی کشور
رحمانی در حوزه نقاط قوت صنایع معدنی ایران هم به وجود معادن متنوع و غنی فلزی و غیر فلزی در کشور و برخورداری از نیروی انسانی تحصیل‌کرده و ماهر اشاره داشته و نوشته است: وجود تجربه مناسب در توسعه معادن و صنایع معدنی کشور و وجود پتانسیل‌های داخلی در تامین قطعات، تجهیزات، مواد مصرفی و واسطه‌ای از مزایای این حوزه است و می توان ارز آوری مناسب بخش معدن و صنایع معدنی و وجود کل زنجیره ارزش فلزات اساسی در کشور را از مزایای این بخش دانست.
خلاصه اقدامات اجرایی برنامه معدنی وزیر پیشنهادی دولت
در بخش اقدامات اجرایی معدن و صنایع معدنی رضا رحمانی سرفصل‌های متنوعی را مورد عنایت قرار داده و به صورت خلاصه می‌توان به چند مورد زیر اشاره داشت:
توسعه اکتشاف بر پایه تامین پایدار
بهبودفضای کسب و کاربخش معدن و صنایع معدنی
توسعه بازار و مدیریت واردات در بخش صنایع معدنی
افزایش بهره وری، بازسازی و نوسازی معادن
اجرای برنامه شناسایی منابع و ذخایر معدنی در مناطق اولویت دار
افزایش استفاده از دانش و فناوری روز دنیا در زمینه اکتشاف
تکمیل طرح کاداستر
استفاده از فاینانس و خطوط اعتباری برای اکتشاف
تدوین بسته‌های تشویقی مناسب مالیاتی،گمرکی،حقوق و عوارض دولتی و تصویب آنها
توسعه اکتشافات معدنی کشور
هدایت فعالیت‌های اکتشافی کشور به سمت اکتشافات عمقی
مدیریت زنجیره تامین و زنجیره ارزش مواد معدنی
ساماندهی و تعیین تکلیف پروانه‌های بهره برداری معادن و مجوزهای صادره صنایع
تکمیل سامانه آنلاین صدورمجوزهای حاکمیتی و امکان ردیابی
انجام پنجره واحد
همکاری با سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها و منابع طبیعی کشور و طراحی سیاست‌های جبران
فرهنگ سازی با هدف تغییر نگاه جامعه به حوزه معدن
توسعه بازار و مدیریت واردات در بخش صنایع معدنی
افزایش صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر معدن و صنایع معدنی
تقویت بورس کالای داخلی و رینگ صادراتی وگسترش تنوع ابزارها وخدمات مالی
برند سازی محصولات صادراتی بخش معدن و صنایع معدنی
تشکیل کارگروه ویژه جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی فناوری‌های نوین و استفاده از تجارب
اولویت دهی و افزایش سهم بخش معدن و صنایع معدنی در دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی و سایر بانکها و اخذ فاینانس و کاهش ریسک‌های اعتباری
افزایش بهره وری در حوزه آب و بازیابی آن در خطوط تولید و استفاده از تکنولوژی‌های کم آب بر
تامین و توسعه زیرساخت‌های بخش معدن منطبق با آخرین آمایش سرزمینی
تاسیس دفاتر خدمات فنی و مهندسی برای تسریع امور فنی معدنکاران
برخی تهدیدها از نظر رضا رحمانی
رحمانی همچنین ناهماهنگی در سیاست‏های پولی، مالی و ارزی کشور و قابل پیش بینی نبودن متغیرهای مهم اقتصادی مرتبط را از تهدیدهای این بخش دانسته و گفته است که نامناسب بودن محیط سرمایه‌گذاری و فضای کسب و کار وخروج امریکا از برجام و کاهش دسترسی به بازارهای بین المللی خرید تجهیزات و ماشین آلات و فروش محصولات صادراتی را نیز باید مد نظر داشت.
او به ضعف دانش بروز در حوزه‌های اکتشاف و استخراج معادن در کشور و ضعف زیرساخت‌ها و رقابتی نبودن حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و بنادر متناسب با نیاز بخش معدن و صنایع معدنی نیز اشاره دقیقی داشته است.