10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 15 آذر 1400 ساعت 12:05

از لحاظ کالا‌های اساسی نگرانی نداریم

رییس جمهور گفت: امروز ذخایر کشور به لحاظ کالا‌های اساسی درحد قابل قبول است و نگرانی دراین باره وجود ندارد.

به گزارش جهان معدن ،آیت الله رییسی در گفتگوی مستقیم با مردم از طریق شبکه یک سیما با یادآوری اینکه برای امسال هشت میلیارد دلار ارز ترجیحی به منظور تامین کالا‌های اساسی در نظر گرفته شده بود، افزود: هم زمان با آغاز کار دولت سیزدهم مبالغ این اعتبار به صورت کامل هزینه شده بود البته ما برای اینکه این وضع را اصلاح کنیم به بازار شوک وارد نکرده و مردم را غافلگیر نمی‌کنیم، اما دست دلال‌ها را در این موضوع قطع می‌کنیم و مستقیم به جیب مردم می‌بریم.

موضوع مهم بعد از مساله جان مردم، مساله نان مردم است

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که برای توجه جدی به معیشت مردم چه اقداماتی را ظرف این صد روز اخیر انجام داده اید و چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارید؟ گفت: موضوع مهم بعد از حفظ جان مردم مساله نان مردم است و معیشت مردم از دغدغه‌های اولویت دار دولت بوده است.

رییس جمهور افزود: شرایط و وضعیتی که ما کار دولت را شروع کردیم اقتضا می‌کرد کار‌هایی فوری انجام بگیرد. ما مساله کالا‌های اساسی و ذخایر کالا‌های اساسی را داشتیم که میزان آن نگران کننده بود و باید حتما به میزانی می‌رسید که رفع نگرانی کند و من امروز به مردم عزیز می‌گویم تامین کالای اساسی به حد قابل قبولی رسیده است و هیچگونه نگرانی از بابت ذخایر کالا‌های اساسی در کشور نداریم.

وی گفت: نکته دوم مساله اداره کشور بود، در روز‌های پایانی مرداد ماه و جلسات پایانی دولت قبل پرداخت حقوق مرداد ماه کارکنان دولت از نگرانی‌های دولت بود تا چگونه بدون استقراض از بانک مرکزی و بدون خلق پول بتوان منابع آن را تهیه کرد. اما امروز سه ماه از کار دولت می‌گذرد و حقوق و دستمزد در کشور بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت می‌شود.

آیت الله رئیسی افزود: ما در هر ماه علاوه بر هزینه‌های جاری متوسط ده هزار میلیارد تومان سررسید اوراق را پرداخت می‌کنیم و این مربوط به فاکتور‌هایی است که از قبل پرداخت شده است.

رئیس جمهور گفت: استقراض از بانک مرکزی یعنی خلق پول و نتیجه آن آثار تورمی است که بر زندگی مردم تاثیر می‌گذارد و اگر امروز از بانک مرکزی استقراض داشته باشیم حتما آثار آن در زندگی مردم خواهد بود و قرار ما این است نسبت به خلق پول، افزایش نقدینگی و هر اقدامی که در جامعه تورم ایجاد کند حساس باشیم.

وی افزود: تلاش دولت این است که ساختار‌های بودجه، ضدتورم باشد و گزارش‌های حال حاضر مراکز آماری نشان می‌دهد تورم کنترل شده و رو به کاهش است.

رئیس جمهور گفت: مساله بعدی بحث اصلاح نظام توزیع کالای مورد نیاز مردم است. ما شاهد صف‌های طولانی برای دریافت کالا بودیم که با کرامت مردم ما همخوانی نداشت و این ناراحت کننده بود و الان با استفاده از کسب و کار‌های نوین اقداماتی در دست کار است تا این کار به صورت هوشمند انجام و همچنین بر قیمت کالا‌ها نظارت شود.

رییس دولت سیزدهم افزود: دولت تا حدودی در ایجاد ثبات اقتصادی و کنترل قیمت‌ها اقدامات موثری انجام داده است.

رئیس جمهور گفت: ستاد تنظیم بازار هر روز در حال رصد بازار است و ما در ستاد اقتصادی با حضور مسئولان اقتصادی تلاش می‌کند کالا‌های موردنیاز مردم هم به سهولت به دست مردم برسد و هم قیمت‌های آن کنترل شود.

آیت الله رئیسی افزود: اقدام بعدی دولت این است تا ثبات اقتصادی در کشور اتفاق بیفتد و این ثبات برای تولیدکننده، مصرف کننده، خریدار، فروشنده و برای همه مهم است و باید بازار برای همه قابل پیش بینی باشد و باید بتواند نسبت به خرید، فروش و کار تولیدی آسوده خاطر باشد و ما به دنبال تحقق این شرایط هستیم و این شرایط دست یافتنی است.

آمایش سرزمین، ملاک توزیع بودجه

رئیس جمهوری ایران در ادامه گفتگوی رادیو تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که دولت با چه شیوه‌هایی بدون استقراض از بانک مرکزی توانست حقوق ماهانه کارمندان را تأمین و کشور را اداره کند؟ گفت: ما باید به شرایط داشته‌های کشور خوب توجه کنیم و بدانیم راه‌های مختلفی برای تأمین نیاز مالی کشور وجود دارد.

وی افزود: یکی از مسائل مهم در این زمینه مسئله مالیات است که یکی از درآمد‌های دولت به حساب می‌آید و باید از مالیات درست استفاده کرد.

رئیس جمهور با اشاره به موضوع فرار مالیاتی که همه را در کشور رنج می‌دهد، گفت: کسانی دارای درآمد‌های سرشاری هستند، اما از مالیات فرار می‌کنند و باید این‌ها مالیات‌های خود را پرداخت کنند و این موضوع باید دنبال شود.

رییس دولت سیزدهم با اشاره به اهمیت مولد سازی دارایی‌های دولت افزود: دولت دارای یک سری دارایی‌هایی است که این‌ها مولد نیستند و از طرفی دیگر به عنوان دارایی‌های مازاد دولت تلقی می‌شوند و این در تمام دستگاه‌ها مشاهده می‌شود که دارای زمین، ساختمان و امکانات است و این امکانات و دارایی‌ها منجمد یا فریز شده است.

رئیس جمهور گفت: در قانون آمده است که مازاد آنچه که در اختیار دولت هست باید واگذار و به پول تبدیل و در اختیار مصارف دولت گذاشته شود.

رئیسی افزود: امروز در قانون امکاناتی وجود دارد که مجاز است و آن چنان که باید به آن توجه نشده است که اخذ مالیات و مولد سازی امکانات و دارایی‌های دولت از این جمله هستند که باید مورد توجه قرار گیرند و در این صورت ما خیلی خوب می‌توانیم کشور را بدون اینکه آثار تورمی داشته باشد، اداره کنیم.

رئیس جمهور گفت: یکی از نکاتی که ما دنبال آن بودیم و هستیم و از مجلس هم خواسته ایم که مصوباتی در این رابطه یا نداشته باشد یا به حداقل برساند، مسئله هزینه‌های جدید برای دولت است.

وی افزود: ما با کسری جدی بودجه مواجه هستیم و باید کسری بودجه را تا پایان سال حل کنیم و اگر این کار صورت نگیرد برای کشور مشکلات جدی ایجاد می‌شود.

رئیس جمهور گفت: لازمه این کار این است که هزینه‌ها افزایش پیدا نکند و باید در کشور درآمد‌ها را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهیم و در این زمینه باید هم دولت و هم مجلس کمک کنند که ما به سمت افزایش درآمد‌ها و کاهش هزینه‌ها حرکت کنیم.

آیت الله رئیسی افزود: دولت پرخرج، دولت قابل قبولی از جهت هزینه‌ها نیست و باید به دنبال این برویم که هزینه‌ها را کاهش دهیم.

رئیس جمهور گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ که هم اکنون در دولت مراحل نهایی خود را می‌گذراند، در راستای این است که یک محور آن عدالت باشد و واقعاً براساس عدالت بتواند توزیع امکانات صورت گیرد.

رییس دولت افزود: عدالت یک ملاکی می‌خواهد و ما آن را آمایش سرزمینی می‌دانیم، حال ممکن است یک کسی نسبت به این آمایش سرزمینی یک سوال یا ابهامی داشته باشد هیچ اشکالی ندارد، اما ما باید حتماً یک ملاکی داشته باشیم.

رئیس جمهور گفت: ما ملاک را آمایش سرزمینی گذاشته ایم و این که بعضی از بخش‌ها در کشور غیر برخوردار هستند و باید در عدالت یک توزیع ایجاد کنیم و این عدالت در توزیع می‌تواند به رضایت همگانی منجر شود.

آیت الله رئیسی افزود: البته ممکن است عده‌ای هم نارضایتی اجمالی پیدا کنند، اما آن چیزی که برای ما مهم است رضایت همگان و عموم مردم خواهد بود.

بهره برداری از سامانه جامع تجارت، به زودی

رئیس جمهور گفت: مقدمات سامانه جامع تجارت فراهم شده است و به زودی این سامانه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه سخنان خود در گفتگوی تلویزیونی از شبکه یک سیما افزود: در کشور بخش‌های مختلف هر کدام برای خود سامانه دارند، اما به همدیگر متصل نیستند، بنابراین نمی‌شود از آن‌ها بهره برداری کرد باید بنادر، گمرکات، بانک‌ها و بخش‌های اصلی وزارت صمت همه به یکدیگر متصل شوند که در آن صورت فرار مالیاتی در کشور بسیار کم خواهد شد و اقتصاد و امور مالی، بازار و تبادلات می‌تواند کار خود را ادامه دهد.

رئیس جمهور گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی دولت ایجاد فضای کسب و کار و فراهم آوردن فعالیت برای سرمایه گذاران، تولید کنندگان و کارآفرینان است که این مهم باید با قطع کردن دست‌های ناسالم صورت گیرد چرا که دلالی و سوداگری به کشور و بازار لطمه می‌زند.