10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 20 آذر 1397 ساعت 13:52

وزیر صنعت: خودروسازان باید به تعهدات خود عمل کنند

rahtafوزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صنعت از خودروسازان برنامه جامعی خواسته است و باید آنها به تعهدات خود برای خودروهای پیش فروش شده عمل کنند.
به گزارش جهان معدن به نقل از ایرنا، رضا رحمانی در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه ایجاد اشتغال و تولید با وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران افزود: برنامه ما این است که قیمت‌هایی که در بازار تعیین شده را پایین بیاوریم و این مستلزم افزایش تولید است.


وی ادامه داد: اکنون تولید 2 خودروساز عمده به شدت پایین آ‌مده است و از اوایل امسال با افت تولید روبرو شدیم.
وزیر صنعت اظهارداشت: برنامه ما این است که تولید را افزایش دهیم زیرا قیمت ارتباط مستقیم با تولید دارد؛ اگر بر اساس برنامه بتوانیم تولید را افزایش دهیم، عرضه زیاد خواهد شد و تقاضا را پاسخگو باشد و قیمت پایین بیاید.
رحمانی گفت: اکنون، قیمت‌گذاری خودرو به 2 بخش تقسیم می‌شود؛ خودروهایی که مشمول قیمت ‌گذاری شورای رقابت بودند و خودروهایی که مشمول نبودند و قیمت بالاتری داشتند.
وی ادامه داد: خودروسازها با یک برنامه در رابطه با خودروهایی که مشمول قیمت ‌گذاری نیستند، در حاشیه بازار به قیمت 5 درصد از پایین‌تر از نرخ بازار عرضه ‌کنند تا روند کاهشی قیمت ادامه یابد.
وزیر صنعت گفت: اگر از طرفی تولید را افزایش دهیم و بتوانند زیر قیمت پنج درصد بفروشند، رانت و دلالی که در بازار ایجاد شده، از بین می‌رود و قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شود.
رحمانی گفت: قیمت گذاری خودروهایی که مشمول شورای رقابت است، فرآیند دیگری دارد و باید در کارگروه تنظیم بازار انجام شود؛ اکنون سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در حال بررسی‌های کارشناسی هستند تا این مباحث تمام شود.
وزیر صنعت گفت: دنبال این هستیم که نقدینگی خودروسازها از روش‌های مختلف همچون فروش اموال مازاد خودروسازان و اموال غیرتولیدی تامین شود و بخشی نیز از محل تسهیلات بانکی تامین کنیم.
وی تاکید کرد: در کنار افزایش تیراژ تولید، داخلی‌سازی خودروها باید جدی گرفته شود زیرا کماکان بخشی از خودروهای تولید داخل قطعات وارداتی دارند.
رحمانی درباره زمان نهایی قیمت گذاری خودروها، گفت: خودروساز برنامه خود را در این زمینه نوشته است و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حال تحلیل قیمت‌هاست که مواردی چون افزایش قیمت مواد مصرفی و هزینه‌های تولید را در نظر می‌گیرد.
وی افزود: اینطور نیست که هرچه‌ خودروسازان می‌گویند، سازمان حمایت از مصرف کنندگان بپذیرد؛ برای نمونه هزینه‌های مالی خود را بالای 20 درصد اعلام کردند اما سازمان حمایت آن را نپذیرفته است و اینها باید از محل بهره‌وری و اصلاح فرآیندهای مدیریتی هزینه‌ها را کاهش دهند.
وزیر صنعت گفت: این وزارتخانه بر تهیه یک برنامه جامع تاکید دارد و از خودروسازان برای برخی موارد همچون افزایش تیراژ تولید، افزایش کیفیت، داخلی سازی، انجام تعهدات سابق و به ویژه پرداخت مطالبات صنعت قطعه سازی تعهد خواسته است.
برای تامین خشکبار شب عید برنامه داریم
رحمانی درباره نرخ پسته و خشکبار گفت: اینکه افزایش قیمت داشتیم را نمی‌توانیم کتمان کنیم اما برای اقلام عمده شب عید تلاش می‌کنیم کمبودی نداشته باشیم.
وزیر صنعت گفت: تمهیدات لازم را انجام می‌دهیم تا از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنیم.
وی همچنین درباره احتساب قیمت کارتن در بهای تمام شده شیرینی، گفت: تا کنون این خبر را نشنیده‌ام و این مساله موضوعیتی برای وزارت صنعت ندارد که مجوز دهد قیمت کارتن در هزینه فروش لحاظ شود.