31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 29 بهمن 1397 ساعت 16:50

معاون وزیر صنعت در امور صادرات: اولویت کنونی ما تامین بازار داخل و سپس صادرات است

moudoمعاون وزیر صنعت در امور صادرات گفت: در بازار بین‌المللی سنگ پا نیز حتی نتوانستیم مطرح باشیم.
به گزارش جهان معدن به نقل از ایلنا، در نشست خبری معاون وزیر صنعت در امور صادرات، محمدرضا مودودی در خصوص برگزاری همایش ملی نشان و برند گفت: بحث برندسازی در سال‌های گذشته مغفول مانده و ما دوباره به دنبال احیای آن هستیم هرچند دو سال پیش دور اول این همایش برگزار شد و اکنون با تلاش بخش خصوصی و همکاری آنها به دنبال برگزاری دومین دوره آن هستیم.


وی افزود: بیش از اینکه به اینجا بیایم کی از خبرنگارها با نشان دادن یک سنگ پا سوال کرد که چرا ارز برای واردات این اقلام داده می‌شود؟ در شبکه‌های اجتماعی نیز شاهد هستیم که برخی اوقات اقلامی همچون مربا یا غذای حیوانات جزو موارد وارداتی نشان داده می‌شود؛ سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا دولت برای هر فعالیت بخش خصوصی باید چارچوب و مانع بگذارد و به جای آنها تصمیم بگیرد و سپس آن را بلند اعلام کند که بخش خصوصی عقلش نمی‌رسد و من باید به او بگویم چه کار کند.
وی ادامه داد: ما در ابتدای سال جهت کنترل بازار واردات بیش از هزار قلم کالا را ممنوع کردیم ضمن آنکه تمام کالاها یک تعرفه مخصوص به خود را ندارد و برخی مجموعه‌ای است. به طور مثال اعلام شد در سال پیش 50 میلیون دلار مربا وارد شده است این در حالی است که من به عنوان متولی واردات و صادرات و بسیاری از مردم هیچ وقت به مغازه مراجعه نمی‌کنیم و بگوییم مربای خارجی بده، وقتی موضوع را پیگیری کردیم دیدیم اینها همان ژله‌های صنعتی هستند که جزو ردیف مرباها محسوب می‌شوند. حالا اگر امروز خبرنگار صداوسیما سنگ پا نشان می‌دهد شاید آن هم جزو یک ردیف کالایی باشد. ضمن آنکه شاید بخش خصوصی می‌خواهد این کالا را مصرف کند و ما نمی‌توانیم جای آن تصمیم بگیریم. هرچند مطابق مصوبه مجلس کالاهایی که در داخل تولید می‌شود واردات آن ممنوع است اما برخی از کالاها امکان دارد ثبت سفارش آنها مربوط به سال 95 یا 96 باشد.ضمن آنکه از زاویه دیگر باید به این موضوع نگاه کنیم که در بازار بین‌المللی سنگ پا نیز حتی نتوانستیم مطرح باشیم.
مودودی تصریح کرد: ما نزدیک به 10 هزار شرکت صادرکننده داریم که کمتر از 500 شرکت، بالای 10 میلیون دلار صادرات دارند که آن هم عدد بزرگی محسوب نمی‌شود. این در حالی است که ما 100 هزار واحد صنعتی داریم و تقریباً همه چیز تولید می‌کنیم اما نتوانستیم در بازارهای بین‌المللی و برندسازی موفق باشیم. این در حالی است که در چهل سال اخیر بیش از 3500 میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم که این برای خود یک رکورد است اما حتی نتوانستیم یک برند صادراتی را در سطح بین‌المللی مطرح کنیم.از سوی دیگر ما 200 هزار شرکت واردکننده داریم که 900 شرکت، بالای 10 میلیون دلار واردات دارند. این دو برابر رقم صادرات ما است.
رییس سازمان توسعه تجارت افزود: اولویت ما در حال حاضر با توجه به شرایط جنگ اقتصادی تامین بازار داخل و سپس صادرات است. ضمن آنکه تلاش داریم صادرات هیچ کالایی را محدود نکنیم.
وی در پایان گفت: دهم اسفندماه جایزه برند ملی ایران با حضور رئیس جمهور به شرکت‌های برتر اهدا می‌شود و امیدواریم با این کار آفت شوم تندیس‌فروشی در کشور جمع شود. شرکت‌هایی که تحت عناوین مختلف و با دعوت از مدیران میانی در ازای دریافت پول تندیس‌هایی که هیچ اعتباری ندارند را به فروش می‌رسانند.