06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 04 اسفند 1397 ساعت 12:17

وزیر صنعت، معدن و تجارت: ارزش تولیدات معدنی کشور 20 میلیارد دلار است

rahehdaوزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه یکی از اولویت‌های دولت توجه به معادن و صنایع مربوطه است، اعلام کرد: ایران از ظرفیت بالایی در تولید و صادرات مواد معدنی برخوردار بوده و ارزش تولیدات کشور 20 میلیارد دلار است.
رضا رحمانی در مراسم احداث واحد 40 هزار تنی تولید کنسانتره نفلین سینیت شهرستان کلیبر، افزود: پارسال به ارزش 9 میلیارد دلار تولیدات معدنی به کشورهای خارجی صادر شد و از ابتدای امسال تاکنون نیز این رقم به بیش از 7 میلیارد دلار رسیده است.


وی از آغاز نهضت معدنی در کشور از سال آینده خبر داد و اظهار داشت: لازمه این نهضت اکتشاف، بهره برداری و ایجاد صنایع مربوطه است. رحمانی با بیان اینکه بازسازی معادن کوچک نیز در قالب این نهضت انجام می‌شود، گفت: در این زمینه از سرمایه گذاران داخلی و خارجی و فناوری‌های جدید استقبال می‌شود.
وزیر صمت اعلام کرد: ظرفیت سالانه مواد معدنی در کشور 700 میلیون تن است که از این میزان پارسال بیش از 400 میلیون تن برداشت شد. وی ادامه داد: تولیدات مواد معدنی هم مصرف داخلی داشته و هم به کشورهای مختلف صادر می‌شود و کنسانتره معادن بازسازی شده از سوی کارخانه‌های تولید مس، آهن و آلومینیوم به صورت تضمینی خریداری می‌شود.
رحمانی اضافه کرد: هم اکنون 400 پهنه امیدبخش معدنی در کشور وجود دارد که پیش بینی می‌شود از این پهنه‌ها چند معدن مگاسایز (ذخایر عظیم) کشف شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت به ظرفیت‌های بالای معدنی در آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: این استان در تولید و کنسانتره معادن ظرفیت‌های مناسبی دارد که نیاز به سرمایه گذاران دارد.