09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 29 دی 1398 ساعت 11:55

بومی‌سازی فولاد؛ حرکت در یک ساختار

0300qیادداشتی از دکتر غریب پور را با عنوان «بومی‌سازی فولاد؛ حرکت در یک ساختار» در ادامه می‌خوانیم.

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، خداداد غریب‌پور معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو صنعت فولاد ایران، اکنون در ریل «تغییر رویکرد در مسیر بومی‌سازی» قرار گرفته است. بومی‌سازی مفهوم وسیعی است که باید برای تحقق ابعاد آن، تشکیلاتی با حضور بخش خصوصی ایجاد کرد تا بتوان حرکتی منسجم انجام داد و در نهایت دستاوردهای ملموسی نصیب اقتصاد کشور کرد.

در این شرایط که مقامات تراز اول کشور، بومی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی را مورد تاکید قرار داده‌اند، باید بتوان مسیر پیش رو را به درستی تعریف کرد که سازندگان تجهیزات، قطعات، همچنین شرکت‌های فولادی قادر باشند با آگاهی کامل، هر کدام بخشی از چرخ این جریان را به حرکت درآورند.
یکی از نکات قابل توجه صنعت فولاد این است که سازندگان داخلی سهم تقریبی ۵۰۰میلیون دلاری در تامین تجهیزات مورد نیاز این صنعت دارند. این عدد گویای توان ساخت و البته دانشی است که در اختیار شرکت‌های داخلی قرار دارد، در همین حال فرصتی برای ایجاد زیربنا و سازماندهی در مسیر بومی‌سازی است. صاحبان صنایع فولاد و شرکت‌های سازنده تجهیزات، خواهان شکل‌گیری تشکلی هستند که بتواند در قالب انجمن قطعه سازان فولاد پا به عرصه گذارد و به رفع دغدغه شرکت‌های تولیدکننده فولاد بپردازد. چنین ساختاری مورد حمایت ایمیدرو به‌عنوان سازمانی که توسعه و توانمندسازی را به‌عنوان دو اصل مهم پیش رو دارد، قرار می‌گیرد. هرچند پیش‌تر نیز اینجانب همکاری با تشکل‌ها و ارتباط نزدیک با بخش خصوصی را مورد تاکید قرار داده ام.
یکی از مزایای دیگر چنین ساختاری همگرایی و یکپارچگی در اجرای سیاست‌ها است، به گونه‌ای که نیازمندی‌ها در یک وب سایت یا بانک اطلاعاتی مطرح و سازنده‌ای که توان برطرف کردن نیاز را دارد، برای ساخت آن اعلام آمادگی می‌کند و به این ترتیب ارتباط دوسویه شکلی هدفمند می‌گیرد. از سوی دیگر، در ذیل مفهوم بومی‌سازی، چنانچه معیاری مانند کاهش ارزبری مدنظر قرار گیرد، می‌توان شرکت‌هایی که ضمن حفظ کیفیت تولید، در این مسیر حرکت کرده‌اند را مورد تشویق قرار داد. علاوه بر این بخش پژوهش به‌عنوان حوزه تاثیرگذار و زیربنایی، همراستا با حوزه تولید نیز به معرفی برترین ها، بپردازد. به بیانی دیگر مجموعه‌ای که کاهش ارزبری را رقم زده‌اند، معرفی شوند و مورد تقدیر قرار گیرند. به یاد داشته باشیم که بومی‌سازی فرصتی برای رشد و توسعه ایجاد کرده که باید حداکثر بهره‌برداری را از آن به عمل آورد. اکنون در نقطه عطفی هستیم که منافع آتی آن نصیب همگان خواهد شد.