09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 16 اسفند 1399 ساعت 18:01

نگران باطل شدن مجوز‌های معدن مس دالی هستیم

بهره‌برداری از معدن مس دالی می‌تواند سهم عمده‌ای در شکوفایی اقتصاد کشور داشته باشد

معصومه صالحی- چندی پیش مهندس رزم‌حسینی وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت از باطل شدن مجوز معادن راکد و غیرفعال در سطح کشور خبر داد و فرصت یک‌ماهه‌ای را برای فعال شدن این معادن تعیین کرد که در صورت عدم فعالیت؛ مجوز آنها باطل و به مزایده گذاشته خواهد شد.

این اظهارات مهندس رزم‌حسینی در حاشیه جلسه کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس‌شورای‌اسلامی که می‌تواند باعث رونق و توسعه بهره‌برداری از معادن راکد و غیرفعال کشور و به دنبال آن ایجاد اشتغال شود؛ اگرچه با ابهامات متعدد و بی‌پاسخی روبه‌روست، اما از سوی دیگر فعال شدن و به تکاپو افتادن بسیاری از معادن راکد و غیرفعال کشور که بنا به دلایلی تاکنون موفق به بهره‌‌برداری نشده‌اند را به دنبال داشت.

بر همین اساس وزیر صمت؛ کاربران معادنی که پروانه فعالیت، بهره‌برداری و اکتشاف دریافت کرده‌اند، اما هنوز راکد هستند را ملزم کرد تا یک‌ماه دیگر فعال شوند؛ در غیر این‌ صورت طبق قانون مجوز آنها باطل و به مزایده گذاشته خواهد شد.

حال با گذشت چند ماه از این تصمیم وزیر صنعـت، معدن و تجارت و مبهم بودن وضعیت معادن راکد و غیرفعال و واکنش این معادن نسبت به این تصمیم مهندس رزم‌حسینی؛ مهندس شروین مختاری سخنگوی معدن مس دالی که از سال 91 مجوز بهره‌برداری این معدن صادر شده، اما بنا به دلایل گوناگونی تاکنون بهره‌برداری از آن آغاز نشده است؛ در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص این معدن گفت: معدن مس دالی در استان‌مرکزی شهرستان دلیجان و در 8 کیلومتری روستای راوه واقع شده است. این معدن 5 میلیون تن ذخیره قطعی و 12 میلیون تن ذخیره تخمینی با عیار نیم دهم درصد دارد که با توجه به اکتشافات انجام شده؛ به عنوان یکی از مهمترین ذخایر مس در کشور برای ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغالزایی شناخته می‌شود. همچنین با توجه به واحد فرآوری که در نظر گرفته شده است؛ در صورت بهره‌برداری از این معدن مس کنسانتره با عیار ۳۰ درصد تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه معدن مس دالی از سال ۹۱ دارای مجوز بهره‌برداری است، اما در حال حاضر غیرفعال است، تاکید کرد: با گذشت چند سال از دریافت پروانه بهره‌برداری به دلایل مختلفی که بیشتر مربوط به بومیان منطقه است؛ این معدن در حال حاضر غیرفعال بوده و با در نظر گرفتن قانون فعال شدن معادن راکد اگر بهره‌برداری از آن آغاز نشود؛ احتمال باطل شدن مجوز‌ها وجود دارد.

مهندس مختاری با تاکید بر اینکه تمامی پروانه‌ها و مجوزهای لازم برای بهره‌برداری از معدن مس دالی از مراجع ذیصلاح دریافت شده است، گفت: این در حالی است که هرگونه اخلال در روند بهره‌برداری از معدن نه تنها به زیان سرمایه‌گذار؛ بلکه بر خلاف منافع ملی کشور به‌ خصوص در سال «جهش تولید» است.

وی با بیان اینکه ظرفیت استخراج مس معدن دالی می‌تواند بخشی از مس موردنیاز کشور را تامین کند، گفت: با توجه به میزان اشتغالزایی و کمک به صنایع پایین‌دستی درآمدها و ارزآوری حاصل از آن در شرایط کنونی تحریم‌ها می‌تواند سهم عمده‌ای در شکوفایی اقتصاد کشور داشته باشد.

وی نخستین دستاورد آغاز به کار این معدن را بهبود معیشت و اشتغال‌ پایدار روستائیان منطقه عنوان کرد و گفت: متاسفانه عده‌ای از روستائیان منطقه نسبت به بهره‌برداری از این معدن اعتراض دارند و بارها مانع از انجام فعالیت مهندسان و ماشین‌آلات ما در منطقه شده‌اند؛ در حالی که طبق آگهی که برای استخدام و به کارگیری بومیان در آغاز فعالیت کار معدن دادیم؛ 1200 نفر از روستائیان اعلام آمادگی کردند‌ که در صورت آغاز به‌ کار معدن؛ این تعداد از بومیان منطقه دارای شغل پایدار خواهند شد.

مهندس مختاری با تاکید بر اینکه سازمان صمت استان‌مرکزی نیز این موضوع را تأیید کرده است، گفت: بر اساس برنامه‌هایی که بهره‌بردار ارائه کرده است؛ فعالیت و آغاز به کار معدن برای روستائیان امتیازات و دستاوردهای بسیاری به همراه خواهد داشت که راهسازی، عمران‌وآبادی، زیرساخت‌ها، اجرای برنامه‌های آموزشی‌ودرمانی و ... از جمله آنهاست. همچنین با آغاز بهره‌برداری از معدن و تحویل ماده‌اولیه به صنایع کشور؛ عوارضی نیز برای دهیاری روستا در نظر گرفته شده است که به حساب دهیاری واریز خواهد شد که به طور قطع این کمک نیز نقش عمده‌ای در آبادانی روستا ایفا می‌کند.

وی با اشاره به امتیازات در نظر گرفته شده در منطقه تاکیدکرد‌: متأسفانه به دلیل ارائه اطلاعات اشتباه به روستائیان برخی از بومیان نه تنها جلوی فعالیت سرمایه‌گذار را گرفته‌اند؛ بلکه در مواردی ماشین‌آلات این معدن را نیز به آتش کشیده‌اند که واقعاً نه تنها منصفانه نیست؛ بلکه کاملاً غیرقانونی است. این اتفاقات و درگیری‌ بهره‌بردار با موارد حاشیه‌ای؛ عاملی شده تا کل پروژه در خطر لغو مجوز قرار گرفته باشد که با توجه به شرایط موجود کشور و تحریم‌های موجود به هیچ‌‌عنوان منطقی نیست و اقتصاد ملی کشور را هم با مشکل مواجه می‌کند.

وی با درخواست از تمامی مسئولان و دست‌اندراکاران ذیربط نسبت به برطرف شدن مشکلات موجود گفت:‌ متأسفانه روستائیان اطلاعات کافی از فرآیند و برنامه‌ریزی بهره‌بردار ندارند و یا اطلاعات غلطی به آنها داده شده است که به همین دلیل مانع از ادامه روند کار شده‌اند.

وی با اشاره به جایگاه اقتصادی معادن به ‌خصوص در اقتصاد بدون نفتی و تاکید مقام‌‌معظم‌رهبری بر جایگزین کردن معدن به جای درآمدهای نفتی اظهارکرد: در دورانی که مس به عنوان یکی از فلزات پرتقاضا و ارزشمند شناخته می‌شود؛ بهره‌برداری از این معدن می‌تواند شکوفایی اقتصادی را به دنبال داشته باشد و اشتغالزایی و درآمد خوبی را هم برای کشور و منطقه ایجاد کند.

مهندس مختاری تصریح‌کرد: علیرغم جریان‌سازی‌هایی که برای این معدن از نظر زیست‌محیطی ایجاد شده است؛ باید اضافه کنم که فعالیت معدنی هیچگونه خساراتی را برای اطراف ایجاد نمی‌کند و تمامی برآوردها، آزمایش‌ها و همچنین نظارت‌های مستقیم بیانگر این نکته است که آب و منابع‌‌طبیعی منطقه هرگز با مشکلی از لحاظ آلودگی روبه‌رو نخواهند شد.

وی با تأکید مجدد به صدور تمام مجوزهای قانونی برای فعالیت معدن اعلام‌کرد: سرمایه‌گذاران و بهره‌بردار به هیچ عنوان قصد ندارد با استفاده از قدرت قانون در منطقه فعالیت اقتصادی خود را آغاز کند؛ بلکه به دنبال تعامل و تفاهم با بومیان منطقه است؛ چراکه یقین داریم که این نوع ارتباط پایدارتر و سازنده‌تر است.

به گفته مهندس مختاری اینکه برخی اعلام می‌کنند منابع آب و یا مراتع منطقه آلوده شده؛ کاملاً اشتباه و غیرکارشناسی است؛ در حالی که بهره‌بردار حتی به روستائیان اعلام کرده از سهم آب کارخانه فرآوری خط لوله‌ای برای تأمین آب شرب بهداشتی روستا اختصاص خواهد داد.

وی درباره تکمیل طرح کارخانه فرآوری نیز گفت: اگرچه امروز در گام اول یعنی آغاز بهره‌برداری هستیم، اما بر اساس برنامه‌های توسعه‌ای کارخانه فرآوری مس در دستور کار قرار دارد که بر اساس بالاترین سطوح فناوری‌های نوین و تنها با استفاده از آب و ماده‌ای استخراج شده از درخت کاج خواهد بود؛ بنابراین فعالیت این کارخانه هیچ‌نوع آلودگی برای منطقه ایجاد نمی‌کند و می‌تواند کنسانتره با عیار 30 درصد تولید و در راستای تأمین ماده‌اولیه موردنیاز صنایع پایین‌دستی به بازار عرضه کند.

عضو هیات‌مدیره معدن یاد شده در ادامه گفت: اگر روستائیان خواسته‌های دیگری داشته باشند؛ ما خوشحال می‌شویم که به صورت قانونی به آنها گوش و در حد توانمان آنها را اجرا کنیم و علاقه‌مندیم در آبادانی روستا نیز سهیم باشیم.

وی معتقد است احتمالا تحریکاتی وجود داشته باشد که کار یافتن آن تحریکات توسط مراجع قانونی و قضایی است که منشا آنها را پیدا کند. ما فقط در تلاش هستیم تا بهره‌برداری را شروع کنیم و بیشتر نظرمان به حل مسالمت‌آمیز این موضوع است.

عضو هیات‌مدیره در پایان گفت: حدود ۱۰ سال روی معدن مس دالی سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. اکتشافات تکمیلی و مطالعات کارشناسی آن انجام گرفته و در رابطه با واحد فرآوری که نوعی آب‌شویی مس است؛ هیچ ماده شیمیایی در آن وجود ندارد و برای راه‌اندازی این واحد فرآوری سرمایه‌گذاری بالایی صورت گرفته است.