06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
پنج شنبه, 11 اسفند 1401 ساعت 17:20

رویکرد فولاد مبارکه به مقوله اقتصاد دانش‌بنیان قابل‌تقدیر است

مرتضوی‌ استاندار اصفهان در گفت‌وگو با «جهان معدن»:

رویکرد فولاد مبارکه به مقوله اقتصاد دانش‌بنیان قابل‌تقدیر است

معصومه صالحی

مجموعه فولاد مبارکه با رویکرد خوبی که در زمینه حمایت از دانش‌بنیان‌ها در پیش گرفت و به این عرصه ورود پیدا کرد؛ برای ورود به زنجیره‌های ارزش در پایین‌دست فولاد خام و تولیدات سنتی که مجموعه‌‌های فولادی استان داشتند؛ سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام داد و گام‌های موثر و بسزایی در این زمینه برداشته که قابل‌تقدیر و توجه است.

سیدرضا مرتضوی‌ استاندار اصفهان در حاشیه رویداد «مسیر زآینده» ضمن بیان مطلب فوق در خصوص «دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه در حوزه فولاد» به خبرنگار ما گفت: همانگونه که می‌دانید؛ در سال اقتصاد دانش‌بنیان تلاش‌های زیادی در استان اصفهان شده است تا حرکت‌های جدید و قابل‌توجهی در این زمینه صورت بگیرد.

وی در ادامه گفت: یکی از اتفاقاتی که از اول سالجاری مجموعه مدیریت استان اصفهان به دنبال آن بود؛ این موضوع مهم و کلیدی بود که شرکت‌های بزرگ استان مجاب شوند تا از حوزه‌های فناوری‌ونوآوری پشتیبانی و حمایت کنند؛ به گونه‌ای که در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان وظیفه و تکلیف و سهم خود را به خوبی ادا کنند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در همین راستا مدیریت جدید در مجموعه فولاد مبارکه با رویکرد خیلی خوبی که در پیش گرفت؛ توانست به خوبی به این عرصه ورود پیدا کرده و برای ورود به زنجیره‌های ارزش در پایین‌دست فولاد خام و تولیدات سنتی که مجموعه‌‌های فولادی استان داشتند؛ سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام داده و گام‌های موثر و قابل‌توجهی بردارد.

استاندار اصفهان در ادامه با تاکید بر اینکه «امروز حرکت در عرصه صنعت و تلاش برای تولید کردن محصولات با فناوری‌های جدید و تکنولوژی‌های برتر برای کشور یک ضرورت است»، گفت: به دلیل پیشرفت‌های متعددی که در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی رخ داده است؛ ما نیز باید تلاش کنیم تا جامعیت خود را در بخش‌های مختلف برای ترسیم آن چیزی که در کشور به آن نیازمندیم و کشورهایی که در منطقه به حضور ما نیاز دارند؛ ایجاد کنیم.

مرتضوی افزود: فولاد مبارکه تولید خود را با 2.4 و پس از آن 3.5 میلیون تن آغاز کرد، اما امروز شاهد این هستیم که در گروه فولاد مبارکه تولید فراتر از ۱۰ میلیون تن فولاد مطرح است و این همان اتفاق مبارکی است که به خاطر آن باید به همدیگر تبریک بگوییم.

وی همچنین تاکید کرد: در همین راستا امروز با تعدادی از شرکت‌هایی که مورد پشتیبانی و حمایت فولاد مبارکه هستند؛ آشنا شدیم. در واقع شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید و عرضه محصولات و حوزه‌های جدید در نمایشگاهی در مجموعه شهرک علمی-تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان در یک رویداد مربوطه دور هم جمع شدند تا در این زمینه برنامه‌ریزی‌های بهتری انجام شود.

مرتضوی ابراز امیدواری کرد این حرکتی که مجموعه فولاد مبارکه شروع کرده است؛ در بسیاری از مجموعه‌های بزرگ اقتصادی استان چه در بخش خصولتی و چه در بخش‌های دولتی و نیمه‌دولتی نیز ورود پیدا کند و آنها هم همانند این فرآیندها را داشته باشند.

استاندار اصفهان در ادامه گفت: از سال‌های دور در شهرک علمی-تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان ظرفیت‌های خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شده است، اما اگر ما بتوانیم برای این شرکت‌ها متناسب با تقاضاهایی که در بخش صنعت و نیازهای فناورانه استان و کشور وجود دارد یک هماهنگی کامل و دقیقی داشته باشیم تا آنها هم بتوانند به عرصه تامین این نیازها و تقاضاها بیندیشند؛ اقتصاد دانش‌بنیان به صورت واقعی و جهشی می‌تواند در‌ استان اصفهان رنگ‌وبویی از خود تجلی دهد.

مرتضوی در ادامه در خصوص اولویت‌های استان اصفهان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را چنین ارزیابی کرد و گفت: همانطور که قبلا هم بارها مطرح کردم؛ اینکه ما در استان اصفهان چاره‌ای به جز حرکت در بستر اقتصاد دانش‌بنیان نداریم. در همین راستا محورهای توسعه استان هم بر دو محور «اقتصاد گردشگری» و «اقتصاد دانش‌بنیان» تعریف شده است؛ لذا در هر حوزه‌ای که بتوانیم زیرساخت‌های بالادستی و پشتیبانی‌های تسهیلاتی را فراهم کنیم؛ از هیچ تلاش و حمایتی دریغ نمی‌کنیم.

وی همچنین گفت: در واقع در خصوص منابع انسانی و شرکت‌های موجود اگر توسعه‌ای اتفاق بیفتد و یا شرکت‌های فناور جدیدی متناسب با تقاضاهایی که در استان است، شکل بگیرد؛ تمامی این موارد را مورد حمایت قرار می دهیم

وی در پایان به راه‌اندازی قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: از اول امسال به صورت بنیادی در قالب قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان مرکزی را راه‌اندازی کردیم که دبیرخانه آن هم در مجموعه شهرک علمی‌-تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان است و حوزه معاونت اقتصاد هم به صورت مستمر بر عملکرد آن نظارت و مدیریت دارد. بنده هم در اغلب جلسات این مجموعه حضور دارم و این مجموعه رصد را انجام می‌دهد که هم در بخش‌های تسهیلاتی و هم در حوزه زیرساختی و پشتیبانی حمایت‌های لازم انجام ‌شود.##