09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 04 مهر 1397 ساعت 13:35

واکنش مدیرکل دفتر اموراکتشاف وزارت صمت به شائبه ثبت محدوده‌های معدنی؛ ثبت زودهنگام پیش از آزادسازی محدوده‌ها انجام نشده است

shataمدیرکل دفتر امور اکتشاف معاون معدنی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت ثبت زودهنگام محدوده‌های معدنی پیش‌ از آزادسازی را تکذیب کرد.
به گزارش جهان معدن اسدالله کشاورز در گفت و گو با شاتا با بیان این‌که همزمانی آزادسازی و درج محدوده‌های امیدبخش پهنه‌ها و سایر درج‌های انجام شده که پیشتر به وسیله سرمایه‌گذاران شناسایی شده بود، سبب شد تا شائبه‌ ثبت محدوده‌های معدنی پیش از زمان آزادسازی قوت بگیرد، افزود: بر همین اساس و برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده این وزارتخانه از حدود یک ماه گذشته اجازه ثبت محدوده‌های معدنی را از سامانه حذف و متقاضیان ثبت محدوده از ساعت 11 روز یکشنبه 8 مهر می‌توانند اقدام به ثبت محدوده معدنی کنند.


وی با اشاره به اینکه محدوده‌های درج شده از تاریخ 17 تا 20 شهریور که سبب بروز شائبه ثبت زودهنگام محدوده‌های معدنی شده، غالبا جزو مناطق امیدبخش پهنه‌های واگذار شده قبلی بوده است، افزود: در مدت زمان یادشده 181 محدوده در استان‌‌های مختلف کشور درج شده که همه آنها با هماهنگی این وزارتخانه انجام شده است.
مدیرکل دفتر امور اکتشاف معاونت معدنی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت ادامه داد: از این تعداد محدوده درج شده 161 مورد مربوط به محدوده‌های امیدبخش حاصل از مطالعه پهنه‌های اکتشافی بوده است.
وی با بیان اینکه 81 مورد از محدوده‌های امیدبخش درج شده حاصل از مطالعه پهنه‌های اکتشافی به وسیله سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در استان‌های اصفهان، زنجان، آذربایجان شرقی، بوشهر و خراسان جنوبی بوده است، افزود: 55 مورد از محدوده‌های امیدبخش درج شده حاصل از مطالعه پهنه‌های اکتشافی توسط شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در استان کرمان و 12 مورد حاصل از مطالعه پهنه توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در استان‌های خراسان رضوی و کرمان بوده است.
کشاورز ادامه داد: 2 مورد از محدوده‌های امیدبخش درج شده حاصل از مطالعه پهنه‌ها توسط شرکت میدکو، 4 مورد حاصل از مطالعه پهنه‌ها توسط شرکت کوثر و 7 مورد حاصل از مطالعه پهنه‌ها توسط شرکت معین سبزه‌کاران توس در استان کرمان بوده است.
وی با بیان اینکه 20 محدوده دیگر نیز در استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، تهران، خراسان جنوبی، کرمان و یزد درج شده که جزو محدوده‌های امیدبخش نبوده است افزود: 5 مورد از این محدوده‌ها در استان اصفهان، 4 مورد در استان آذربایجان شرقی، 2 مورد در استان تهران، 4 مورد در استان خراسان جنوبی، 4 مورد در استان کرمان و یک مورد در استان یزد درج شده است.
مدیرکل دفتر امور اکتشاف مخالفت قبلی ارگان‌های مورد استعلام ماده 24 قانون معادن، درخواست اکتشاف درحال بررسی، درخواست اجازه برداشت، آزادسازی اشتباه در مرحله قبلی، محدوده جامانده از کالک سازمان، رای شورای عالی معادن و محل احداث مخزن ذخیره آب را از جمله دلایل درج محدوده‌های یادشده عنوان کرد.
کشاورز با بیان اینکه موارد یادشده در راستای شفاف سازی افکار عمومی و معدنکاران ارائه شده است گفت: به جامعه معدنی کشور این اطمینان را می‌دهم که تا روز آزادسازی محدوده‌ها و پهنه‌های معدنی کشور، هیچ محدوده‌‌ای زود هنگام ثبت نشده و نخواهد شد.