09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 14 آبان 1397 ساعت 16:12

گهر زمين فرابورسي مي‌شود

goharzaminدر چهل و چهارمين نشست خبري "يك ديدار- يك عرضه" كه با حضور مديران شركت سنگ آهن گهر زمين در شركت فرابورس برگزار شد؛ ظرفيت‌هاي توليدي اين شركت معدني تشريح و به سوالات خبرنگاران پاسخ داده شد.
به گزارش جهان معدن، علي اكبر پورياني مديرعامل شركت سنگ آهن گهر زمين در اين مراسم با بيان اينكه اين معدن بر اساس ذخیره زمین‌ شناختی دارای 643 میلیون تن ذخیره است، گفت: معدن گهر زمين در یک مساحت 2 در 3 کیلومتری متمرکز شده است که این محدود بودن معدن از ارزش‌های آن محسوب می‌شود. همچنين از کیفیت و عیار خوبی برخوردار بوده و از نظر میزان مواد مزاحم که در معادن سنگ آهن ‏وجود دارد، داراي شرايط مناسبی است.‏


وي با اشاره به اینکه گهرزمین در سال 83 به منظور تولید 10 میلیون تن گندله و کنسانتره تاسیس شده است و از سال 95 با دستور هیات ‌دولت وقت معدن شماره 3 در منطقه عمومی گل‌گهر به مدت 25 سال به گهرزمین محول شد، اظهار داشت: سال گذشته بزرگ‌ترین عملیات معدن‌کاری تاریخ کشور توسط مجموعه سنگ آهن گهر زمین انجام شد که نتیجه آن استخراج 18 میلیون تن سنگ آهن بود.
پوریانی با بیان اینکه از آغاز به کار این مجموعه 355 میلیون تن عملیات معدنکاری انجام شده که از این میزان 44 میلیون تن مربوط به استخراج سنگ آهن بوده است، گفت: این ارقام نشانگر آن است که در مجموعه گهر زمین نسبت سنگ آهن به باطله در حال حاضر یک به هشت است، اما در آینده این نسبت را به یک به پنج خواهیم رساند.
پوریانی سهامداران عمده گهرزمین بر اساس دارا بودن بالاترین تعداد سهم را به ترتیب شرکت گل‌گهر با 30 درصد سهم، سرمایه‌گذاری امید وابسته به بانک سپه با 27.7 درصد سهم، سرمایه‌گذاری غدیر با 22.5 درصد سهم و توسعه معادن فلزات با دارا بودن 20 درصد از سهام گوهر زمین اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهر زمین یکی از دغدغه‌هایی که اين مجموعه با آن روبرو می‌شد را پرهزینه‌ بودن برداشت زیرزمینی عنوان کرد که به گفته وی خوشبختانه با بهره‌گیری از سیستم‌های نوین معدن‌کاری و تجهیزات پیشرفته هزینه‌های معدن‌کاری کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از پنج خط تولید کنسانتره مجموعه سنگ آهن گهر زمین دو خط مشغول به کار است، گفت: در این شرکت بالای ظرفیت اسمی تولید کنسانتره انجام می‌شود و در این زمینه سال گذشته رتبه اول را در کشور به دست آورده است.
پوریانی يكي از مزیت‌های این مجموعه را کارخانه سنگ‌شکن خردایشی آن عنوان کرد که شامل یک سنگ‌شکن بزرگ ژیراتوری با ظرفیت 15 تن است و در ادامه از راه‌اندازی دو خط تولید جدید خبر داد و افزود: سال آینده خط اول تولید گندله که روزانه حداقل 5 میلیارد تومان سود دارد، به بهره‌برداری خواهد رسید و در نیمه اول سال 98 نیز خط سوم کنسانتره راه می‌افتد.
مدیرعامل گهر زمین يكي از اقدامات این شرکت را فعالیت‌های اجتماعی، آموزشی، ساخت مدارس و تلاش برای اشتغالزایی در استان کرمان عنوان کرد که به گفته وی موفق شده بیش از 1500 شغل اعم از شغل‌های کوچک و خانگی ایجاد کند.
وي در خصوص عیار سنگ آهن گهر زمین گفت: عیار سنگ آهن اين معدن از 49 تا 60 متغیر است، اما متوسط بین 51 تا 53 است.
غلامرضا صالح معاون مالی و بازرگانی شرکت سنگ‌آهن گهر زمین نيز در اين نشست با اشاره به اینکه این شرکت قرارداد ساخت کارخانه گندله‌سازی را با تولید سالانه ۵ میلیون تن با مشارکت دو بخش داخلی و خارجی محقق کرده که از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده است، افزود: شرکت اتوتک آلمان تجهیزات این شرکت را تامین‌ کرده که تمامی تجهیزات از این شرکت خریداری و در سایت کارخانه مستقر شده و مبالغ ارزی این تجهیزات با استفاده از ارز حاصل از صادرات کارخانه به طور کامل پرداخت شده است.
به گفته وي برای تمام محصولات گهر زمین تقاضای داخلی وجود دارد، اما این مجموعه برای تداوم طرح‌های توسعه‌ای خود منابع ارزی مورد نیازش را از طریق صادرات تامین می‌کند و سال گذشته این شرکت صادرکننده نمونه کشور شناخته شد؛ امسال نیز به اندازه نیازهای ارزی صادرات داشته است.
معاون مالی و بازرگانی شرکت سنگ‌آهن گهر زمین در پاسخ به سوالی در خصوص رقبای جدی اين مجموعه گفت: مجموعه ما در زمینه تولید و استخراج سنگ آهن، رتبه نخست را داراست؛ به ‌گونه‌ای که در سال 96 هم از نظر ذخایر و هم از نظر رکورد عملیات معدن‌کاری نفر اول در کشور است.
وی ادامه داد: در خصوص تولید کنسانتره از نظر حجم، مجموعه‌های گلگهر و چادرملو رتبه‌های اول و دوم را دارند و ما سوم هستیم؛ اما ظرفیت تولید این دو بیشتر از ماست چرا که گل‌گهر هفت خط تولید دارد اما ما دو خط تولید داریم؛ با این حال در زمینه تولید به نسبت ظرفیت اسمی، مجموعه ما نفر اول است.
تلاش گهر زمین برای بومی‌سازی
به گفته مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهر زمین با وجود اینکه در منطقه عمومی گل گهر کارخانه‌های زیادی وجود دارد شرکت گهر زمین در زمینه بومی‌سازی کارخانجات و قطعات و تجهیزاتی که در آن استفاده می‌شود پیشتاز بوده و بومی‌سازی 100 درصدی خطوط کنسانتره این مجموعه، اثبات این مدعاست.
در ادامه مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهر زمین در خصوص تامین آب توسط این شرکت با اشاره به اینکه 150 لیتر در ثانیه آب را از سد تنگوییه سیرجان در سال‌های گذشته خریداری کرده‌ایم که با توجه به مرغوب بودن آن و از سوی دیگر آلوده شدن آب شرب شهرستان، آن را به آب منطقه‌ای شهرستان محول کردیم، گفت: به ازای آن چند قطعه چاه که آلودگی داشت را دریافت کردیم و علاوه بر این شش حلقه چاه در محدوده‌های مجاور معدن توسط مجموعه خریداری شده که در حال انتقال آب به سایت هستیم.
پوریانی در نهایت از در حال انجام بودن انتقال آب از خلیج فارس توسط شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر خبر داد و گفت که مجموعه سنگ آهن گهر زمین در 10 درصد این پروژه شریک است.