04 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 04 دی 1396 ساعت 10:17

مهندس برنا معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی كشور

bornaمهندس برنا معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی كشور در گفت و گو با "جهان معدن":
1- سرمایه گذاری در معدن سود آور است
2- 100 محدوده معدنی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی معرفی شد
3- تکمیل ژئو فیزیک هوایی از مهم ترین برنامه های سال 96 سازمان زمین شناسی است
اکتشاف به عنوان شروع فعالیت های معدنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به طوری که کارشناسان معتقدند جهش بخش معدن از این نقطه آغاز می شود. اکتشافات ژئوفیزیک هوایی از جمله وظایف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور است که در یک سال گذشته اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام شده است.
به گفته مهندس بهروز برنا معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در سال 95 بیش از 400 هزار کیلومتر خطی اکتشافات ژئوفیزیک هوایی انجام شده که این رقم معادل 10 سال اکتشافات است.
خبرنگار ماهنامه "جهان معدن" در این شماره در گفت و گو با مهندس برنا جزئیات بیشتری از عملکرد سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و همچنین برنامه های آینده این سازمان را جویا شده است که متن کامل گفت و گو را در ادامه می خوانید.

1-آمار عملکرد اکتشاف شرکت در سال 95 و مقایسه با سال قبل آن را اعلام فرمایید.

در سال 95 حداقل در 21 پهنه فعالیت های اکتشافی صورت گرفته و در اکتشافات ژئوفیزیک هوایی بیش از 400 هزار کیلومتر خطی معادل 10 سال اکتشافات در یک سال انجام پذیرفته است, در مورد اکتشافات موضوعی حدود 30 محدوده به گواهی کشف رسیده و بیش از 100 محدوده جهت اکتشافات تکمیلی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی معرفی شده است.
2-چرا وضعیت اکتشافات معادن در کشور مطلوب نیست؟ چه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد؟
دلایل متعددی می تواند داشته باشد؛ نخست اینکه بیشتر معادن کشور مصالح ساختمانی و سنگ نما است و به دلیل رکود در بحث ساخت و ساز رونق ندارد. از طرفی برخی از معادن غیر فلزی نیز به دلیل استفاده در بحث ساخت و ساز همین مشکلات را دارند اما مابقی ذخائر کوچک فلزی به دلیل نبود استراتژی از طرف وزارتخانه و به صرفه نبودن برای هر معدن برای ایجاد صنایع معدنی و کارخانه های فرآوری سودآور نیست. در مورد معادن بزرگ نیز باید دولت و سرمایه گذاران بخش های خصوصی ایجاد زنجیره ارزش را در بحث فرآوری و صنایع معدنی در کشور راه اندازی نمایند. ضمن اینکه نبود سیاست گذاری یکسان و جزیره ای بودن تصمیم گیری در دیگر بخش ها از جمله محیط زیست، سازمان مراتع و جنگل بانی، میراث فرهنگی و دیگر ارگان های محلی نقش بازدارندگی در توسعه معادن دارند. بحث فراهم نبودن زیرساخت ها و قیمت های تمام شده قابل رقابت با بازارهای جهانی نیست.
3- آیا قوانین در مورد حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش معدن بویژه اکتشاف معادن کافی و شفاف است؟ آیا سرمایه و سود سرمایه گذاران در این قوانین تضمین شده است؟
در این حوزه نیاز به بازنگری برخی قوانین برای شفاف سازی است اما نیامدن بخش های خصوصی خارجی بیشتر گره خورده با تحریم ها و عدم همکاری کشورهای مبدأ است وگرنه سرمایه گذاری در کشور در این حوزه بسیار سودآور است.
4-بعد از برجام در بخش اکتشافات معادن چه تحولاتی صورت گرفته است؟
این مهم تاثیر گذار بوده اما در یک زمان کوتاه آثار آن را نمي توان ديد و بايد عمق روابط گسترش یابد.
5-عملکرد اکتشاف معادن کشور در چهار سال اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟
تمامی دولتمردان به رشد و توسعه معدن به عنوان یکی از محورهای اقتصادی مهم برای رفع معضل بیکاری و اشتغال و رونق اقتصادی همگان اتفاق نظر دارند. اما در عمل سرمایه گذاری مناسب با داشته های معدنی کشور که بتواند جهش قابل توجه داشته باشد به دلیل مشکلات و اولویت ها صورت نگرفته و حتما باید ادامه داشته باشد اما در برخی موارد کارها خوب دنبال شده است.
6- به نظرشما بهترین راهکارها برای جلب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش اکتشاف چیست؟
تصمیم گیری ها توسط نخبگان به آسانی صورت گیرد و واگذاری ها به شرکت هایی که خود تولید کننده و خود صاحب تکنولوژی و در راستای انتقال دانش فنی اثرگذار هستند، صورت گیرد. همچنین از واگذاری های رد دیون و به شرکتهای دنبال رانت خودداری شود.
7-اکتشاف معادن ایران در مقایسه با شاخص های جهانی از نظر میزان اکتشاف، بودجه، امکانات و تجهیزات و... چگونه است؟
در دنیا برای مرحله شناسائی و پی جویی سالانه 16 میلیارد دلار هزینه می شود و در کشوری مانند ایران که وضعیت مساعدی برای اکتشاف انواع مواد معدنی دارد، سالانه حداقل یک میلیارد دلار باید هزینه کرد, بودجه سالانه سازمان زمین شناسی آمریکا حدود 40 برابر سازمان زمین شناسی کشور است که قطعا باید در این موارد بیشتر سرمایه گذاری کنیم. ضمنا تکنولوژی های امروزه برای اکتشاف تغییر کرده و ما باید خود را به روز کنیم.
8- توسعه اکتشافات معدنی در کشور چه ارمغانی برای صنعت کشور بویژه صنایع معدنی خواهد داشت؟
بدلیل تنوع مواد معدنی در کشور و انرژی ارزان و وجود نخبگان و تحصیل کرده های جوان و مجرب ایجاد صنایع معدنی و بالا بردن ارزش افزوده مواد معدنی در کشور و عدم خام فروشی و تکمیل چرخه های معدنی قطعا تولید ناخالص کشور در بحث معدن از یک تا حداقل 20 درصد یک جهش قابل توجه خواهد بود.
9-نظر شما در خصوص نگاه مسئولان کشور اعم از دولت و مجلس درباره بخش معدن چیست؟
باید این نگاه عملیاتی باشد و از حالت های شعارگونه خارج شود. مدیریت زمین باید در یک وزارتخانه تخصصی و به نام وزارت منابع طبیعی باشد چون معدن برای کشور باید با اهمیت باشد قرار گرفتن معدن در وزارتخانه های دیگر به حاشیه می رود و باید کاری کنیم که تصمیم گيری ها برای مدیریت زمین جزیره ای نباشد. در حال حاضر بخش معدن در سایه بازرگانی، صنایع و ... قرار دارد.
10-لطفا ضمن اعلام آماری از عملکرد بخش اکتشاف سازمان زمین شناسی در سال 95 بفرمائید مهم ترین برنامه های سال 96 بخش اکتشاف چیست؟
در سازمان زمین شناسی تکمیلی اطلاعات پایه در مقیاس 1:25000 و تکمیل ژئو فیزیک هوایی درکشور، اکتشاف مواد معدنی موضوعی، استراتژِیک، خاک های نادر، انواع ذخائر فلزی و غیر فلزی استراتژیک و تکمیل اکتشافات مد نظر است و تلاش می شود که در نواحی متعددی همکاری دیگر ارگان های حاکمیتی اکتشافات در آن نواحی تکمیل شود تا برای ادامه کار توسط بخش های خصوصی صورت پذیرد.