10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 04 دی 1396 ساعت 12:55

شروع عمليات اجرايي ساخت كارخانه 3 ميليون تني ورق فولاد در سال 96

مدیرعامل شركت معدني و صنعتي گل گهر در گفت و گو با ماهنامه "جهان معدن" خبر داد:
شروع عمليات اجرايي ساخت كارخانه 3 ميليون تني ورق فولاد در سال 96
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در سال 95 با رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی در جمع 100 شرکت برتر ایران در جایگاه 59 قرار گرفت که دستاوردی برای شرکت محسوب می شود. با اجرای پروژه های جدید در آینده نزدیک مجموعه تولیدات سالانه این شرکت افزایش قابل توجهی خواهد یافت و از خروج میلیون ها دلار ارز از کشور جلوگیری می شود.
کارخانه 500 هزار تنی نورد شركت جهان فولاد در بردسیر نیز از جمله طرح هایی است که در سال 95 افتتاح و به بهره برداری رسید. با بهره برداری از طرح های گل گهر علاوه بر ایجاد تحول و شکوفایی اقتصادی در سطح ملی و منطقه ای، برای صدها نفر از جوانان منطقه فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است.

به همین بهانه خبرنگار "جهان معدن" با مهندس ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر گفت و گویی انجام داده است که ماحصل این گفت و گو در ادامه می آید:
مهندس تقی زاده در خصوص اولویت های شرکت گل گهر گفت: اولويت شركت گل گهر تامين كامل نياز بازار داخل به مواد اوليه است؛ زیرا بازار كشور به 17 ميليون تن گندله نياز دارد.

مديرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر افزود: صادرات کنسانتره از سوی گل‌گهر بسیار کم است؛ به این دلیل که استراتژی اصلی گل‌گهر تامین کمبودهای داخلی و توسعه زنجیره ارزش فولاد است. ما از سودهای مقطعی عبور می‌کنیم و به ارزش افزوده و بهای گران‌تر در محصولات می‌اندیشیم؛ به همین منظور طرح‌های توسعه‌ای فولاد را در اولویت کاری و در اسرع وقت پیش خواهیم برد.
وي با بيان اينكه گل‌گهر در خاورمیانه یک شرکت معتبر به شمار می‌رود، گفت: گل‌گهر در حال حاضر یکی از شرکت‌های بزرگی است که شرکت‌های خارجی حاضر به سرمایه‌‌گذاری در آن هستند. همان طور که از سوی ایمیدرو نیز منتشر شد، یک شرکت اتریشی اقدام به سرمایه‌گذاری در معدن گل‌گهر کرده است. از این رو ما نیز در برنامه توسعه‌ای گل‌گهر بحث حفظ برند این شرکت در بازار و جهانی شدن آن را در دستور کار قرار داده‌ایم اما بیشترین تاکید ما در بحث فولاد و محصولات فولادی این شرکت است.
مهندس تقي زاده درباره آخرین اقدام شرکت برای فاینانس پروژه تولید ورق اظهار كرد: عملیات اجرایی ساخت کارخانه سه میلیون تنی ورق فولاد در گل گهر امسال آغاز می شود. فاینانس به مبلغ 789 میلیون یورو است که از سوی یک کنسرسیوم اروپایی قطعی شده است. کنسرسیوم یادشده متشکل از زیمنس، میتسوبیشی و فست آلپین برای عملیات ساخت کارخانه سه میلیون تنی ورق در سیرجان است. هدف از اجرای این طرح تولید 3 میلیون تن ورق 0 تا 8 میلیمتر و 20 میلیمتر است.
وي درباره برنامه هاي اكتشافي گل گهر توضيح داد: در حال حاضر در پهنه اکتشافی بم مشغول فعالیت هستیم و امیدواریم که به فلزات مهم دست پیدا کنیم. از آنجا که ذخایر ما محدود هستند بنابراین اکتشاف در پهنه‌ها از دیگر اولویت‌های مدنظر در گل گهر است. طبق توافقی که با ایمیدرو به انجام رسیده، درصددیم در کویر مرکزی پهنه مناسبی را در اختیار داشته باشیم اما باید گفت همه این اقدامات نیازمند بودجه لازم است و در حال حاضر نیز به دنبال تامين منابع مالی برای پروژه‌های اکتشافی هستیم.
مهندس تقي زاده درباره وضعيت سود سهام شركت گل گهر گفت: در 9 ماه منتهی به پایان آذر ماه 95، سودی که شرکت گل گهر شناسایی کرد معادل سود شناسایی شده در کل سال 94 بود كه دلیل اصلی آن افزایش بهره وري است. گل گهر در تمامی کارخانه های خود در حال حاضر بالای 15 درصد ظرفیت اسمی در حال تولید است و این امر کماکان ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر کنترل قیمت ها، عملیات اجرایی و افزایش بهره وری همگی سبب رشد درآمد گل گهر شده است. درخواست ما از سهامداران عمده بیشتر در حفظ منابع شرکت و کمترین میزان تقسیم سود است، گل گهر در میان پروژه های بزرگ خود نیازمند حمایت مالی است و در این عرصه تقاضا دارم که در زمینه تقسیم سود با احتیاط بیشتری عمل شود.
وي افزود: شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان با داشتن معادن غنی از سنگ آهن به عنوان یکی از مطرح ترین قطب های فعال معدنی - صنعتی در خاورمیانه است که دارای قابلیت های بسیاری برای تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ و رقابتی در سطح ایران و حتی جهان است. اين شرکت در سال گذشته با عبور از مرز 20 میلیون تن تولید محصول (کنسانتره و گندله) رکورد قابل توجهی در این حوزه دست یافت .تولید در شرکت گل گهر در سال 95 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 25 درصد افزایش در هر دو محصول را نشان می دهد.
مديرعامل گل گهر درباره پروژه ها و طرح هاي گل گهر گفت: اين شركت سال 95 دستاوردهاي مهمي داشت و طرح هاي بزرگي را اجرا كرد و يا اكنون در دست اجرا دارد. اجرای پروژه گندله سازی 2 شرکت از جمله پروژه هایی است که می تواند ایران را از واردات گندله بی نیاز و گندله مورد نیاز فولادسازان داخلی را تامین کند.