09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 28 بهمن 1396 ساعت 12:28

بارقه های امید در بخش معدن

Shahbazi4دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان در مراسم افتتاح یکی از پروژه های معدنی از خبرهای خوش معدنی و رکوردزنی اکتشاف معادن جدید خبر داد و گفت: "اکتشافات معدنی صورت گرفته در دولت یازدهم ظرف سال های گذشته بی سابقه بوده است."

به اعتقاد ایشان، افزایش 2.5 برابری اکتشافات معدنی در دولت یازدهم نسبت به تمام دولت های 90 سال گذشته، نشانه توجه ویژه به بخش معدن است و آخرین آمارهای بانک مرکزی نیز حاکی از رشد سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی است. دکتر روحانی با اشاره به اینکه نتایج اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربعی در کشور به مردم ارائه می شود، پیش بینی کرد که رشد بخش معدن در سالجاری افزایش داشته باشد. وی با بیان اینکه اکتشاف، شاخص‌ترین فعالیت صورت گرفته در بخش معدن در دولت یازدهم بود، گفت: در طول عمر چهار ساله دولت بیش از ۲.۵ برابر اکتشافات معدنی انجام شده که طی ۹۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. آمارهای خوشحال‌کننده در این خصوص نشان می‌دهد در مناطق مختلف، معادن مختلف و جدیدی کشف شده است. ضمن آنکه ایجاد معدن به معنی ایجاد صنایع وابسته و شغل برای کشور محسوب می شود.
در همین راستا دکتر مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز از "انقلاب در اکتشافات معدنی کشور" خبر داد و از کشف ذخایر جدید معدنی در ایران به عنوان خبر خوش معدنی نام برد که دستاوردهای بزرگ و ارزشمند طرح وسیع اکتشافات معدنی ایمیدرو در وسعت 250 هزار کیلومتر مربع از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش محسوب می شود.
طرح ها و پروژه های معدنی و صنایع معدنی که طی ماه های اخیر و به مناسبت های مختلف به بهره برداری رسیدند؛ نشان دهنده توجه دوباره دولت و همت قابل توجه بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و رونق بیش از پیش این حوزه ارزش آفرین است که به مدد آن در سالی که به نام "اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" نامگذاری شده است؛ شاهد ایجاد اشتغال و رونق تولید در این حوزه بودیم.
بخش معدن که طی سال های گذشته همواره مورد غفلت و کم توجهی مسئولان قرار می گرفت (در حالی که ایران بهشت معدن و صنایع معدنی به شمار می رود و دارای ذخایر معدنی بیشماری است)  ظاهرا یکبار دیگر در کانون توجهات قرار گرفته و با افتتاح و بهره برداری از پروژه ها و طرح های متعدد در این بخش، شاهد به ثمر نشستن برخی سرمایه گذاری ها و بارقه های امید نسبت به افزایش جایگاه این بخش در اقتصاد ملی هستیم.
اکتشاف اصلی ترین محور بخش معدن است که طی سال های اخیر مورد توجه بیشتری نسبت به سنوات قبل قرار گرفته و امید است که طی سال های پیش رو نیز این توجه و دقت نظر تداوم و افزایش داشته باشد تا شاهد کشف و بهره برداری بیش از پیش ذخایر معدنی در کشور باشیم.
نکته بسیار مهم این است که آثار رونق بخش معدن و صنایع معدنی تنها به این بخش ختم نمی شود؛ چراکه بهبود فعالیت معدنی ها تاثیر شگرف خود را بر بازار سرمایه نیز برجای گذاشت؛ به گونه ای که طی ماه های اخیر باعث افزایش شاخص سهام و به اصطلاح سبز شدن نماد گروه معدنی ها و صنایع معدنی شد و پیش بینی می شود که این رونق و تاثیر مثبت بر شاخص ها همچنان ادامه داشته باشد.
در همین راستا در طول سالجاری پروژه ها و طرح های متعددی توسط مقامات مسئول افتتاح شد که هر کدام از این طرح ها منجر به ایجاد اشتغال و رونق تولید شد؛ رونقی که سرانجام افزایش رشد اقتصادی کشور را نیز به همراه خواهد داشت. در بهمن ماه گذشته شاهد افتتاح تعدادی از طرح های نیمه تمام بودیم؛ طرح هایی که سال ها به دلیل نبود منابع مالی و یا وجود مشکلاتی راکد و نیمه تمام مانده بود. افتتاح پروژه های شرکت ملی صنایع مس ایران، پروژه های گل گهر و چادرملو و بهره برداری از طرح های فولادی همگی از جمله طرح هایی است که در دهه فجر با همت و تلاش مسئولان، مدیران و پرسنل این واحدها به بهره برداری رسید.
امید است که این تدبیر و امید در سال 97 و سال های پس از آن نیز ادامه یابد تا بیش از پیش شاهد به ثمر رسیدن و بهره برداری از طرح ها و پروژه های معدنی و صنایع معدنی در کشور باشیم و بتوانیم منابع و درآمدهای حاصل از معدن و صنایع معدنی را جایگزین درآمدهای نفتی نماییم.

نعمت اله شهبازی
مدیر مسوول