30 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
پنج شنبه, 23 فروردين 1397 ساعت 17:13

دبیر انجمن زغالسنگ تشریح کرد:۳ تحول مثبت صنعت زغالسنگ در سال ۹۷

h-hزغالسنگ از جمله کالاهای پایه ای است که نسبت به فولاد، سنگ آهن و نفت و گاز در ایران از اهمیت کمتری برخوردار است و کمتر خبر کارشناسی در این مورد در رسانه ها به گوش می رسد؛ اما همین ماده معدنی طی چند سال اخیر از اهمیت بیشتری برخوردار شده و از طرفی به نظر می رسد در سال های آینده نقش بیشتری در حوزه تولید و صنعت داشته باشد.
گرچه در بورس تهران 3 شرکت تولیدکننده نگین طبس، فرآوری پرورده طبس، زغالسنگ شمال شرق شاهرود و شرکت مصرف کننده ذوب آهن در این حوزه فعالیت می کنند؛ این صنعت نسبت به سایر صنایع از لحاظ کمیت در سطح نازلی قرار دارد و اطلاعات آن در سطح پایین تری از ارزش برخوردار است، اما به طور غیرمستقیم تغییرات قیمت زغالسنگ بر کالاهای پتروشیمی و فولادی خیلی با اهمیت است.
در چین بسیاری از محصولات پتروشیمی به خصوص  پی وی سی، متانول و اوره از زغالسنگ تهیه می شود. همچنین تغییرات قیمت این محصول بر قیمت فولاد و سنگ آهن نیز تاثیرگذار است. به همین دلیل اطلاعات در این حوزه برای سرمایه گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است.

سعید صمدی دبیر انجمن زغالسنگ ایران ضمن ارزیابی چشم انداز زغالسنگ در سالجاری،۳ تحول مثبت این صنعت در سال ۹۷ را نام برد و قیمت آتی این ماده معدنی را پیش بینی کرد. ماحصل این مصاحبه در ادامه می آید:
3 تحول مثبت زغالسنگ در سالجاری
دبیر انجمن زغالسنگ چشم انداز این محصول را در سال 97 مثبت ارزیابی کرد و گفت: در سالجاری سه تحول عمده در زغالسنگ اتفاق می افتد که برای فعالان این صنعت و توسعه آن مثبت ارزیابی می شود. اول اینکه قیمت جهانی زغالسنگ رو به افزایش است؛ البته هنوز در ایران اعمال نشده و سال آینده اعمال خواهد شد. طبیعتا شرکت ذوب آهن تا حدودی می تواند در این خصوص مقاومت کند .
وی افزود: دوم اینکه سال آینده کوره بلند میدکو در زرند افتتاح خواهد شد که تولید آن در حدود 1.5 میلیون تن است؛ این در حالی است که معادن زغالسنگ از حالت تک مشتری خارج خواهند شد. سومین مورد بحث صادرات زغالسنگ است. در حال حاضر بعضی از شرکت های داخلی فعالیت صادراتی خود را در این زمینه شروع کرده اند و مذاکراتی هم با برخی شرکت های خارجی داشته اند .
این فعال حوزه زغالسنگ با اشاره به اینکه تا به حال شرکت ها وارد بازارهای جهانی نشدند، گفت: تا شرکت ها جایی برای خود در سطح جهانی باز کنند، مقداری زمان لازم است. حتی اوایل ممکن است کمتر از قیمت های جهانی باشد، اما قطعا پس از گذشت مدت زمانی بیشتر از قیمت های داخلی خواهد بود. در حال حاضر قیمت زغالسنگ هم تراز کیفی ایران حدود 150 تا 170 دلار CFR چین است. صادرات علاوه بر مزیت افزایش قیمت، به صورت دریافت نقدی و ارزی خواهد بود؛ اما در فروش داخلی 5 تا 6 ماه طول می کشد تا وجه دریافت شود.
عامل توسعه نیافتگی صنعت زغالسنگ
صمدی تفاوت قیمت زغال داخلی با قیمت های جهانی را عامل توسعه نیافتگی این صنعت برشمرد و توضیح داد: در حال حاضر قیمت داخلی این محصول تنی 510 هزار تومان است، اما اگر شرکت ذوب آهن بخواهد این ماده معدنی را از خارج از کشور وارد کند، یک میلیون تومان به ازای هر تن برای هر مجموعه تمام می شود. مسئله دیگر اینکه "ذوب" در واردات باید هزینه را نقدا پرداخت کند. اگر تفاوت قیمت داخلی با خارجی تولیدکنندگان زغالسنگ برطرف شود، شرکت های داخلی تولیدکننده می توانند هزینه های خود را پوشش داده و توان توسعه صنعت را داشته باشند .

وی ادامه داد: در صنعت سنگ آهن شرکت های تولیدکننده توانستند با اتصال به بازارهای جهانی و فروش به قیمت جهانی با سودآوری معقول به توسعه این صنعت بپردازند؛ از طرف دیگر با اتصال به بازارهای جهانی زیر بار فروش به کمترین قیمت ها نرفتند. در خصوص زغالسنگ شاهدیم که بعضی از زغالشویی ها بعد از چند سال به خاطر کمبود نقدینگی هنوز راه اندازی نشده اند .
پیش بینی قیمت آتی زغالسنگ
دبیر انجمن زغالسنگ در مورد پیش بینی قیمت آتی این ماده معدنی گفت: اگر قیمت جهانی در همین حدود باقی بماند، مطلوب است؛ چراکه با وجود رشد قیمت جهانی، در داخل به  این قیمت نرسیدیم و در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی 110 دلار بر هر تن می فروشند؛ بنابراین با قیمت های جهانی فاصله زیادی داریم. مصرف کننده اصلی در این مورد کشور چین است که به خاطر مسائل محیط زیستی تعدادی از معادن داخلی خود را تعطیل کرده، اما از طرف دیگر تولید فولاد دنیا در حال افزایش است. به طور کلی به نظر می رسد شرایط موجود مطلوب باشد.
صمدی در مورد تنوع تولید کیفی زغال توضیح داد: طیف تولیدات در زغالسنگ بسیار وسیع است. در سنگ آهن دو یا سه پارامتر برای تعیین کیفیت داریم. به طور مثال عیار 60، 62 یا 67 درصد داریم و زیر 60 درصد برای مصرف مطرح نیست. همچنین سنگ آهن مگنتیتیا هماتیت است، اما در زغالسنگ حرارتی یا کک شو وجود دارد و همین کک شو حدود 100 نوع است که با توجه  به خواص نهایتا به 7 یا 8  نوع تقسیم می شوند .
وی افزود: طی چند ماه اخیر بهترین نوع زغال حدود 280 دلار و پایین ترین کیفیت حدود 150 دلار قیمت داشت. زغالسنگ با توجه به گوگرد، فسفر، خاکستر و رطوبت و پلاستومتری به انواع مختلفی تقسیم می شود و کارخانه های فولاد برای مصرف آن مجبورند ترکیبی از انواع مختلف زغال استفاده کنند و حتی زغال با کیفیت به تنهایی قابل استفاده نیست .
این فعال حوزه زغالسنگ حجم گردش جهانی زغالسنگ را 8 میلیارد تن در سال عنوان کرد که حجم بسیار سنگینی است و در مقابل تولید 1.5 میلیون تن ایران حجم سنگینی نخواهد بود؛ در نتیجه این تولید پایین از مشکلات شروع صادرات ما خواهد بود. حجمی که عرضه می کنیم در حد پایین تر از یک میلیون تن است که قدرت چانه زنی بالایی نخواهیم داشت؛ اما باز هم تقاضای خود را دارد .
صمدی گفت: فقط یک تولیدکننده در چین داریم که  20 میلیون تن زغال تولید می کند. نکته بعدی اینکه صادرات زغالسنگ دارای محدودیت زمانی است و نمی توان آن را بیشتر از 6 ماه نگه داشت؛ چراکه بعد از 6 ماه به دلیل ترکیب با اکسیژن افت کیفی پیدا می کند. هر نوع ناخالصی زغال را خاکستر می گوییم. اگر چوب را آتش بزنیم، آنچه باقی می ماند خاکستر و ناخالصی است؛ در واقع کربن زغال یا چوب با ترکیب با اکسیژن به صورت گاز در می آید، در زغال حدود 10 درصد ناخالصی مجاز است .
وی در مورد خواص حرارتی و انواع زغال هم گفت: زغال حرارتی به مقدار 6500 کیلو کالری انرژی آزاد می کند و یک کیلو زغال حرارتی از لحاظ مصرف حرارتی معادل یک لیتر گازوئیل است و حدودا به یک متر مکعب گاز به مقدار 7500 کیلو کالری نزدیک است. ارزش زغال کک شو به خاطر حرارت نیست؛ بلکه ارزش آن به خواص متالوژی آن برمی گردد. چون این نوع زغال در کوره نقش احیاءکنندگی دارد، قیمت بیشتری نسبت به زغال حرارتی دارد. در واقع این نوع زغال در کوره اکسیژن سنگ آهن را می گیرد و آهن را باقی می گذارد و 3 تا 4 درصد کربن به فولاد اضافه و چدن ایجاد می شود. قیمت زغال حرارتی حدود 100 دلار و حتی پایین تر است و سالی حدود 200 هزار تن تولید می شود و بین 150 تا 200 هزار تن مصرف این نوع زغال است .