05 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 10 تیر 1397 ساعت 19:51

رئیس هیات عامل ایمیدرو :روز صنعت و معدن؛ فرصتی برای همگرایی بیشتر دولت و بخش خصوصی

28179 635975970809997500 lمدیرعامل سازمان ایمیدرو روز صنعت و معدن را فرصتی برای همگرایی بیشتر دولت و بخش خصوصی دانست که از آن می ‌توان برای رفع مشکلات و چالش‌های پیش‌ روی تولیدکنندگان صنعتی و معدنی استفاده کرد.
دکتر مهدی کرباسیان درباره برگزاری همایش روز صنعت و معدن اظهار داشت: دهم تیر ماه بر اساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگ ی روز صنعت و معدن نامیده شده و اختصاص این روز فرصت مناسبی است تا به مهمترین موتورمحرکه اقتصاد یعنی بخش صنعت و معدن توجه ویژه ای شود.
دکتر کرباسیان در خصوص اهمیت برگزاری همایش روز صنعت و معدن که امسال چندمین دوره آن برگزار می‌شود، اظهار داشت: صنعت، معدن و تجارت در تولید، اشتغالزایی، ارزش افزوده و درآمدزایی و صادرات از اهمیت بسزایی در اقتصاد کشور برخوردار است؛ به گونه ای که سهم این مجموعه از تولید ناخالص داخلی حدود ۴۰ درصد است. به دلیل همین اهمیت، دهم تیر ماه بر اساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی روز صنعت و معدن نامیده شده و اختصاص روز صنعت و معدن فرصت مناسبی است تا به مهمترین موتور محرکه اقتصاد یعنی بخش صنعت و معدن توجهی ویژه شود. همچنین بزرگداشت این روز نوعی اهمیت دادن به فعالان صنعتی و معدنی است.

مدیرعامل سازمان ایمیدرو در خصوص اثرات مثبت بزرگداشت روز صنعت و معدن نیز گفت: در مراسم روز صنعت، معدن و تجارت؛ اندیشمندان، تشکل‌ها، فعالان صنعت و معدن و مسئولان ارشد دولت در حوزه صنعت، معدن و تجارت گرد هم می‌آیند و نمایندگان بخش صنعت و معدن به ارائه چالش‌ها و مسائل پیش روی این حوزه می ‌پردازند. از همین رو در روز صنعت و معدن؛ فرصت‌ها و تهدیدهای توسعه‌ای این بخش به بحث گذاشته می‌شود و گزارش‌های ارائه شده چراغ راهی برای رفع مشکلات موجود و بهبود فعالیت‌های آتی مسئولان است؛ همچنین در این روز دستاوردهای اهالی صنعت و معدن برای عموم ارائه می‌شود. تلاش برای همگرایی دولت و بخش خصوصی یکی از اهداف همیشگی این رویداد بزرگ است.
روز صنعت و معدن؛ فرصتی برای ارتباط نزدیک بخش خصوصی با مسئولان دولتی
دکتر کرباسیان در خصوص نکات مثبت این روز اظهار داشت: از جمله نکات بزرگداشت روز صنعت و معدن این است که از خدمات شرکت‌های برتر در این حوزه قدردانی می‌شود و همین امر تشویق و انگیزه‌ای برای دیگر شرکت ‍‍‌‌های داخلی در راستای ارتقاء خدمات و محصولاتشان می‌شود.
از دیگر اثرات این همایش‌ها این است که فعالان بخش خصوصی در میان حضور مستقیم مسئولان به طور صریح به ارائه مشکلات و نواقص احتمالی می ‌پردازند و مسئولان دولتی نیز به عنوان گوش شنوای این بخش مسائل را از نزدیک می‌شوند.
وی در ادامه اضافه کرد: نکته‌ای که باید یادآور شد، این است که تا سال‌ های گذشته توجه کمتری به بخش معدن به عنوان یکی از بخش‌های تاثیرگذار اقتصاد شده بود، اما پس از دولت یازدهم و استراتژی جدید ایمیدرو در همکاری با بخش خصوصی و جلب مشارکت شرکت‌های داخلی در توسعه این بخش، شاهد تحولاتی در ایجاد تحرک در اجرای طرح‌ها،‌ رشد ظرفیت‌ها، ‌تولید و صادرات شدیم. این امر مورد توجه بسیاری از کارشناسان و مسئولان قرار گرفت؛ به گونه ای که رئیس جمهور در یکی از گفتگوهای تلویزیونی به رشد بالای بخش معدن نسبت به سایر بخش‌ها اشاره داشت.
معدن؛ نماد اقتصاد مقاومتی
مدیرعامل سازمان ایمیدرو در ادامه تصریح کرد: بعد از مدتی سرعت گرفتن در طرح‌های اکتشافی مورد توجه رئیس جمهور قرار گرفت که در سفر به استان مازندران بر آن تاکید کردند. واقعیت امر این است که در اقتصاد مقاومتی با توجه به وجود ذخایر غنی معدنی و امکانات بالقوه ای نظیر انرژی فراوان، دسترسی به آب‌های بین المللی و نیروی تحصیلکرده؛ ضرورت توجه به حضور بخش معدن در آن پررنگ تر می‌ شود. از همین رو بخش معدن با توجه به اثربخشی که در گردش چرخ اقتصاد دارد، امروزه به نماد اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.
برای مراسم روز صنعت و معدن باید زمان بیشتری اختصاص داد
دکتر کرباسیان در ادامه انتقادی هم به مراسم روز صنعت و معدن داشت و گفت: شاید یکی از انتقاداتی که به همایش روز صنعت و معدن وارد است، کوتاه بودن زمان برگزاری چنین رویدادی باشد. به نظر می رسد فعالان بخش خصوصی شاید قادر نباشند در فرصت اندک همه مسائل پیش روی این حوزه را با جزئیات و به صورت کامل بیان کنند.
نقاط قوت روز صنعت و معدن
مدیرعامل سازمان ایمیدرو در خصوص نقاط قوت روز صنعت و معدن نیز اظهار داشت: بیان مسائل و مشکلات حوزه صنعت و معدن در همایش مذکور همواره نقطه قوت آن بوده است. البته در برخی شرایط ممکن است مسئولان نتوانسته باشند به طور کامل مسائل و مشکلات پیش روی فعالان بخش صنعت و معدن را رفع کنند، اما در هر برهه زمانی تلاش کرده‌اند برخی چالش‌ها را رفع کنند و تا حد ممکن بخشی از مشکلات را از روی دوش فعالان صنعتی و معدنی بردارند.
رفع برخی مشکلات بخش خصوصی از برکات روز صنعت و معدن است
دکتر کرباسیان همچنین تاکید کرد: مسئله نقدینگی از جمله مشکلات رایج شرکت‌های خصوصی بوده است که با پیگیری‌های انجام شده، بخش قابل توجهی از واحدهای تولیدی طی سال‌های اخیر از وام برخوردار شدند و از خطر تعطیلی دور ماندند.
وی گفت: موضوع دیگر بحث کاهش نرخ بهره بانکی بود که در همایش‌ های روز صنعت و معدن مطرح می‌شد که دولت طی یکی دو سال اخیر آن را کاهش داد. همچنین حذف مقررات یا دستورالعمل‌هایی که در برخی موارد نقشی در روان کردن فعالیت‌های تولیدی و صادراتی نداشته‌اند، از دیگر مواردی بوده که در چنین همایشی مطرح شده است.
مدیرعامل سازمان ایمیدرو در خصوص رویکرد همایش امسال با توجه به شعار سالجاری گفت: بدون شک در سال ۹۷ که همایش روز صنعت و معدن با شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی همراه شده است، می‌‌ تواند تصمیم‌ها و برنامه‌های مسئولان را برای حمایت از تولیدات ایرانی هدایت کند؛ در نتیجه توجه بیشتری برای رفع مشکلات و چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان صنعتی و معدنی صورت گیرد تا امسال تولید رونق بیشتری بگیرد. به گفته وی حمایت از تولید داخل با اقداماتی همچون ممنوعیت واردات کالای مشابه خارجی، تشویق صادرات، ارائه تسهیلات کم بهره و ... می ‌تواند در پیشبرد این روند کمک کند.
امروزه نیاز بیشتری به همگرایی و تصمیمات استراتژیک داریم
دکتر کرباسیان در خصوص اینکه برگزاری روز صنعت و معدن تا چه اندازه می‌تواند در توجه و تحقق شعار سالجاری موثر باشد، اظهار داشت: بررسی موانع و مشکلات پیش‌ روی تولید داخل در همایش و اتخاذ تصمیم‌های مرتبط با این مسائل می‌تواند زمینه‌های لازم را برای انجام اقدامات عملی در راستای حمایت از کالای ایرانی فراهم کند و در نتیجه موجب رونق تولید کالای ایرانی شود. وی افزود: واقعیت امر این است که امروزه با توجه به پیچیده شدن شرایط بین المللی‌ نیاز بیشتری به همگرایی و تصمیمات استراتژیک داریم که بخش خصوصی بتواند نقش فعالانه‌تری در راستای رونق و اشتغال ایفاء کند.
بخش خصوصی باید محور و کانون مراسم روز صنعت و معدن باشد
مدیرعامل سازمان ایمیدرو در پایان پیشنهاداتی را برای برگزاری هر چه بهتر روز صنعت و معدن ارائه داد. وی در این خصوص اظهار داشت: روز صنعت و معدن باید از ۲ منظر مورد توجه قرار گیرد: نخست آنکه موضوعات با محوریت و میدان ‌داری بخش خصوصی در اقتصاد مطرح شود و پیشنهادها و راهکارهای اجرایی برای رفع آنها مطرح شود.
دوم آنکه مسئولان اقتصادی به ویژه مسئولان بخش صنعت و معدن با همفکری و همیاری یکدیگر و بخش خصوصی درصدد رفع مشکلات حال حاضر برآیند؛ چراکه برای حمایت از تولید به غیر از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ حمایت و پشتیبانی تعدادی از وزارتخانه‌های زیربنایی و اقتصادی نیز ضرورت دارد.