06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
پنج شنبه, 04 مرداد 1397 ساعت 11:35

دکتر کرباسیان:حمایت از بورس کالا جزو سیاست های دولت است

57484437نهادهای بالادست باید جسارت بیشتری به مدیران بورس کالا بدهند تا بتوانند نقش خود را در اقتصاد کشور به خوبی ایفا کنند
رئیس هیات عامل ایمیدرو و معاون وزیر صمت با بیان اینکه بورس کالا بستری شفاف برای عرضه محصولات فولادی و پتروشیمی هاست؛ مخالفان این بازار را رانت خوارانی دانست که منفعت آنها از این طریق تامین نمی شود.
دکتر مهدی کرباسیان گفت: بورس دارای مخالفانی است که از شفاف سازی مبادلات کالاها آسیب می بینند و دیگر رانتی برای آنها وجود ندارد؛ از همین رو حمایت از بازار سرمایه و بورس کالا جزو سیاست های دولت است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: مزیت‌های بورس کالا به عنوان بستری شفاف برای مبادلات کالاها باعث شده تا عرضه انواع محصولات از جمله فولاد و پتروشیمی‌ها در این بازار به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده واقعی باشد و اگر رضایتی از بورس کالا وجود ندارد، به نارضایتی عده‌ای رانت خوار برمی‌ گردد.
دکتر کرباسیان به سابقه عرضه فولاد در بورس کالا و نقش آن در حذف رانت و افزایش شفافیت معاملات این صنعت اشاره کرد و گفت: محصولات فولادی از سال ۸۲ در بورس کالای ایران عرضه شد. بحث بورس کالا و به طور کلی فعالیت همه بورس ها یکی از محورهای اساسی است که می تواند در شفاف سازی، سلامت اقتصادی کشور و جلوگیری از رانت و فساد در کشور نقش مهمی ایفا کند.

دکتر کرباسیان عنوان کرد: بنده افتخار می کنم که شخصا در راه اندازی بورس کالای ایران حضور داشته و پس از آن طی سال هایی که در سمت معاونت وزیر امور اقتصادی و دارایی حضور داشتم، برای عرضه کالاهای مختلف در این بورس تلاش کردم.
دکتر کرباسیان با بیان اینکه حمایت از بازار سرمایه به ویژه بورس کالا جزو سیاست‌های دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی است، گفت: بورس کالای ایران به عنوان بازاری هدفمند، نقش مهمی در توسعه و رونق بخشی به صنایع مختلف ایفا کرده و می‌ کند؛ بنابراین ما نیز در جایگاه خود در راستای این سیاست‌ها به همکاری نزدیک در حوزه معدن و صنایع معدنی به ویژه در حوزه فولاد و مس با بورس کالا ادامه می ‌دهیم تا به رونق‌ بخشی این صنایع کمک کنیم.
وی تصریح کرد: حمایت از تولید در فضای غیر شفاف امکانپذیر نیست و از طریق بورس کالا می‌ توان توازن میان عرضه و تقاضا و حمایت از تولید را مهیا کرد. بر همین اساس در ابتدای راه ‌اندازی بورس کالا؛ وزارت صنعت و معدن مجری طرح بود و در ادامه با حمایت کامل مجموعه دولت و وزارتخانه های اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت تابلویی شفاف در مقابل همگان قرار گرفت.
دکتر کرباسیان گفت: به طور طبیعی نمی ‌توان بر خلاف اوضاع اقتصادی کشور، انتظارات غیرمنطقی از روند معاملات بورس کالا داشته باشیم؛ چراکه این بورس آینه بخش واقعی اقتصاد است. همچنین بورس کالا به سیاست‌های ارزی و ریالی کشور، مبادلات مالی، مقررات واردات و صادرات و غیره مرتبط است که با این وجود عملکرد بورس کالا در راستای تنظیم بازارها و ایجاد سلامت در اقتصاد کشور مطلوب بوده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تاکید کرد: بورس کالا جایگاه مهمی در اقتصاد کشور پیدا کرده و قصد داریم به منظور ایجاد شفافیت؛ محصولات جدیدی را در بورس عرضه کنیم.
دکتر کرباسیان افزود: گسترش بورس کالا طی سال‌ های اخیر و عرضه کالاهای مختلف از طریق آن نشان می‌دهد که بورس کالا می ‌خواهد به بازاری بزرگ تر و حتی بین ‌المللی تبدیل شود؛ بنابراین باید به این بازار بها داد و دستش را برای حرکت در مسیر قواعد اقتصاد آزاد و مکانیسم بازار باز گذاشت. از این رو نهادهای بالادست باید جسارت بیشتری به مدیران بورس کالا بدهند تا بتوانند نقش خود را در اقتصاد کشور به خوبی ایفا کنند.
وی گفت: اگر می خواهیم از فساد و رانت خارج شویم، باید شفاف سازی کنیم. در کشورهای پیشرفته مقررات را ساده می کنند که همین موضوع موجب می شود رانتی وجود نداشته باشد، اما در کشور ما به دلیل مقررات پیچیده، رانت هم بیشتر است. در حقیقت به هر میزان که شفافیت و سلامت اقتصادی افزایش یابد؛ به همان میزان هم آرامش و ثبات اقتصادی رشد و فساد کاهش می ‌یابد و زمینه جذب سرمایه ‌گذاری داخلی و خارجی بیشتر فراهم می شود.