10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 07 مرداد 1397 ساعت 11:56

عضو شورایعالی بورس عنوان کرد: قیمت گذاری دستوری به جای کاهش تورم و کنترل قیمت، رانت را افزایش می دهد

8545تثبیت دستوری قیمت‌ها که در کشور ما سابقه طولانی دارد، همواره با نتایج تلخی برای صنایع همراه بوده است. این دست اقدامات که با شعار حمایت از صنایع پایین ‌دستی انجام می‌ گیرد، اغلب به اشاعه فساد، قاچاق و رانت منجر می‌ شود و حتی در بلندمدت زمینه تضعیف هرچه بیشتر صنایع پایین ‌دستی کشور را نیز به‌ دنبال داشته است. با وجود چنین تجربه‌ای همچنان گاهی تحت تاثیر برخی جوسازی ها صحبت از قیمت‌ گذاری دستوری برخی محصولات دوباره به میان می‌آید.
این موارد در شرایطی مطرح می شود که شفافیت معاملاتی و قیمت گذاری بر اساس نظام عرضه و تقاضا؛ همواره یکی از مهمترین کارکردهای بورس های کالایی محسوب می شود و عرضه کالاهای مختلف در این بازارهای شفاف می تواند مانع از بروز رانت شده و سلامت اقتصادی را به همراه داشته باشد.

واقعی شدن معاملات با استفاده از بورس کالا
در همین رابطه مصطفی حقیقی مهمانداری عضو شورایعالی بورس طی گفتگویی اظهارداشت: شفاف بودن معاملات در بورس کالا همواره مورد توجه همه فعالان صنایع تولیدی کشور قرار داشته است؛ این در حالی است که معامله محصولات مختلف پیش از راه اندازی بورس کالا مشکلات عدیده ای را در حوزه قیمت، شفافیت و وجود رانت به وجود آورده بود که امروز با قرار گرفتن محصولات در مکانیسم عرضه و تقاضا شاهد شفافیت و واقعی شدن روند معاملات هستیم.
حقیقی مهمانداری تاکید کرد: همچنین طی سال های اخیر با اطلاع فعالان اقتصادی و مسئولان کشور نسبت به مزایا و کارکردهای مثبت بورس کالا؛ شاهد استفاده از این بستر در جریان تنظیم بازارها هستیم؛ به طوریکه همه بر لزوم تمرکز معاملات کالاها و عرضه محصولات جدید در بورس کالا تاکید دارند.
رانت تنها حاصل قیمت گذاری دستوری
وی در ادامه به تبعات قیمت گذاری دستوری اشاره کرد و گفت: قیمت گذاری دستوری برای کاهش التهاب بازارها نه تنها مثبت نیست؛ بلکه بازگشت به عقب و قیمت گذاری به شیوه کوپنی است. این اتفاق بدون شک به ایجاد رانت بزرگ در اقتصاد کشور آن هم برای یک عده خاصی منجر خواهد شد.
حقیقی مهمانداری خاطرنشان کرد: با وجود آنکه بهانه برخی افراد سوداگر برای تحقق این موضوع کنترل تورم و جلوگیری از افزایش نرخ ها است؛ اما برعکس این رویکرد به ثبات قیمت ها و کنترل تورم منجر نمی شود؛ بلکه طبق خواسته آنها سهمیه بندی به صورت دستی و با مکانیسم مداخله ای صورت می پذیرد و فساد به طور گسترده تری ایجاد می شود.
نعمت شفافیت بورس کالا
وی با بیان اینکه تنظیم مناسب بازارها و جلوگیری از فساد تنها از طریق شفافیت میسر می شود، افزود: براساس مکانیسم حاکم بر معاملات بورس کالا، به راحتی می توان نظارت های لازم را اعمال کرد و این نعمت شفافیت را در مبادلات صنایع ایجاد کرد.
این پیشکسوت بازار سرمایه عنوان داشت: تنها دلال ها و رانت خوارها از قیمت گذاری دستوری در اقتصاد کشور سود خواهند برد و بخش واقعی تولید از فعالیت و توسعه باز خواهد ماند.