05 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 14 مرداد 1397 ساعت 12:18

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد: پیروی از اقتصاد بازار با مکانیسم بورس کالا

139207081841443871275534فولادگر معتقد است: دولت باید در تنظیم بازارها تمام تلاش خود را برای پیروی از قواعد اقتصاد بازار به کار گیرد که استفاده از ظرفیت بورس کالا در این زمینه راهگشا خواهد بود.
بورس های کالایی در دنیا به منظور فراهم کردن امکانی جدید و حذف محدودیت های بازارهای سنتی پدیده آمده اند. در کشور ما نیز به دلیل نارسایی های مبادلات سنتی و عرفی، بازار متشکل و نظامند بورس کالا ایجاد شد و شفافیتی که این بورس طی سال های اخیر برای مبادلات محصولات مختلف به خصوص فلزات و پتروشیمی به همراه داشته، غیر قابل انکار است.
در این میان به دلیل ایجاد التهاب در بازار کالا که از نوسانات ارزی و انتظارات تورمی به وجود آمده حاصل شده، تصمیماتی در خصوص محدود شدن وظایف اصلی بورس کالا در راستای کشف واقعی قیمت ها در تقابل عرضه و تقاضا گرفته شده که به اعتقاد کارشناسان این رویکرد نه تنها منطقی نیست؛ بلکه عواقب سنگینی برای اقتصاد به همراه دارد؛ همانند پایین نگه داشتن دستوری قیمت ارز طی سال های اخیر و آزاد شدن فنر رشد نرخ ارز که نتیجه ای جز آشفتگی بازارها به همراه نداشت.
از این رو اقتصاددانان بر لزوم تمرکز عرضه مواد اولیه و محصولات استراتژیک در بستر شفاف بورس کالا البته با قواعد بورس اما با نظارت دقیق نهادهای نظارتی تاکید دارند. به طوریکه اگر قیمت ها واقعی شود، دیگر شاهد هجوم واسطه ها در لباس تولیدکننده نخواهیم بود، از این رو تقاضای خرید مواد اولیه فروکش می کند.

حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص گفت: بورس کالا به شفاف سازی و رقابت پذیری بازارها کمک می کند؛ در نتیجه باید اجازه پیشرفت به مکانیسم بورس کالا را بدهیم.
فولادگر با اشاره به اینکه جز در موارد خیلی خاص نباید نرخ گذاری روی محصولات انجام شود، تاکید کرد: شاید در موارد خاصی روی یک محصول خاص به دلیل شرایط بازار دولت تصمیم به قیمت گذاری بگیرد، اما در خصوص عموم کالاها این روند اتفاق نمی افتد؛ چراکه دولتی شدن بازارها نتیجه مثبتی برای اقتصاد به همراه ندارد.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید به بورس کالا اجازه توسعه دهیم، بیان کرد: مکانیسم بورس کالا به شفاف سازی و جذب سرمایه کمک می کند؛ از این رو در جریان عرضه و معامله محصولات مختلف در این بورس نباید محدودیت ایجاد کرد؛ چراکه عرضه مواد در این بورس به افزایش رقابت پذیری بازارها کمک می کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نمی توانیم منکر برخی استثناها در تصمیم گیری های دولت در زمینه نرخ گذاری شویم، تصریح کرد: به دلیل آنکه این تصمیم گیری ها در شرایط خاص اتخاذ می شود، دولت باید با همفکری مجلس اقدام به تصمیم گیری کند تا نتایج موثرتری در این حوزه اتخاذ شود.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل۴۴ مجلس با اشاره به اینکه ورود دولت به نرخ گذاری به نفع اقتصاد نیست، بیان کرد: ورود دولت به نرخ گذاری همواره با پیدایش رانت و امضاهای طلایی همراه است؛ بنابراین دولت باید در تنظیم بازارها تمام تلاش خود را برای پیروی از قواعد اقتصاد بازار به کار گیرد که استفاده از ظرفیت بورس کالا در این زمینه راهگشا خواهد بود.