28 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 16 مرداد 1397 ساعت 13:44

مدیر برنامه ریزی و تنظیم بازار وزارت صمت عنوان کرد: فروکش التهاب و کاهش قیمت‌ها با تمرکز معاملات در بورس کالا

DSCF0765مدیر برنامه ریزی و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: فروکش کردن التهاب و کاهش قیمت‌ها با تمرکز معاملات در بورس کالا امکانپذیر است.
محمدرضا کلامی گفت: سازمان های تعزیرات حکومتی و حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده از همه ابزارها برای کنترل قیمت ها و بازار استفاده می کنند؛ از این رو عرضه همه جانبه محصولات در بورس کالا در دستور کار قرار دارد که با این اقدام شاهد فروکش کردن قیمت ها خواهیم بود.

مدیر برنامه ریزی و تنظیم بازار وزارت صمت با اشاره به اینکه در خصوص گرانی باید به هزینه های متورم شده تولید توجه شود، گفت: گران فروشی از دو ناحیه ایجاد می شود؛ بطوریکه بخشی مربوط به تقاضای متورم شده و بخش دیگر عدم تمایل به عرضه به امید فروش بیشتر یا منتفع شدن از فاصله نرخ رسمی تا نرخ بازار است.
وی ادامه داد: در هر دو صورت توپ در زمین تنظیم بازار وزارت صمت است. بر همین اساس برای حمایت از تولید مقرر شده تا مبنای عرضه در بورس کالا برابر قیمت جهانی ضرب در نرخ ارز رسمی باشد و برای اینکه تقاضای کاذب منجر به افزایش قیمت در بورس نشود، سقف رقابت نیز ۵ درصد در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: یعنی تا ۵ درصد بالاتر از قیمت پایه از تولیدکننده حمایت شده و تقاضا مدیریت می شود و کالا در اختیار مصرف کننده نهایی قرار می گیرد؛ به طوری که اگر حتی تاجری فولاد را از بورس خریداری کرده و در استان های مختلف به صورت جزء به فروش برساند، باز هم مشمول رصد، پایش و قیمت گذاری می شود.
به گفته کلامی این دستورالعمل به تازگی ابلاغ شده و همه واحدهای تولیدی مکلف شدند این موارد را رعایت کنند؛ به طوری که سازمان های تعزیرات حکومتی و حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده از همه ابزارها برای کنترل قیمت استفاده می کنند تا عرضه در بورس زیاد شود؛ چراکه با عرضه کل محصولات در بورس، قیمت ها فروکش می کند و عرضه و تقاضا مدیریت می شود.