31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
پنج شنبه, 11 مرداد 1397 ساعت 13:48

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: واردات کالاها برای ایجاد شفافیت بورس کالا انجام شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: لزوم عرضه محصولات ضروری وارداتی از طریق بورس کالا به منظور ایجاد شفافیت بحثی است که از چند سال قبل مطرح شد، اما به دلیل نبود عزمی جدی در ایجاد این شفافیت، طرح عرضه کالاهای وارداتی در بورس کالا به سرانجام نرسید؛ اما با توجه به اتفاق‌های اخیر امروز این نیاز بیش از هر زمان دیگری احساس می‌ شود.
منصور مرادی گفت: نبود شفافیت در روند واردات و صادرات محصولات کشور و همچنین وجود رانت یکی از اصلی ‌ترین معضلات کنونی اقتصادی کشور محسوب می شود؛ به طوری که دلار ۴۲۰۰ تومانی به افراد و واردات کالاهایی اختصاص یافته که اگر شفافیت در این روند وجود داشت، به هیچ یک از کالاهای منتشر شده دلار دولتی اختصاص نمی‌ یافت.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید در روند معاملات و واردات کالاهای ضروری کشور شفافیت حداکثری وجود داشته باشد، تاکید کرد: جدا از تصمیم گیری دولت در خصوص دلار تک نرخی که امروز شاهد دو نرخی شدن دلار هستیم، باید قیمت کالاها را مدیریت کرد و مانع از سودجویی عده‌ای از فاصله قیمتی ایجاد شده از دلار رسمی و آزاد کرد. از این رو مبادله محصولات در بستر بورس کالا که برای همگان شفاف است، بهترین روش به شمار می ‌رود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر در بازارهای مختلف دچار نوسانات شدید هستیم؛ به طور یقین استفاده از مکانیسم بورس کالا در ایجاد تعادل در بازارها و رشد شفافیت اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود.
مرادی درباره جایگاه بورس کالا در تنظیم بازار گفت: دولت در تلاش است تا آرامش را به بازارها بازگرداند، از این رو منطقی ‌ترین روش برای اینکه تولیدکنندگان اصلی بتوانند از دلار ۴۲۰۰ تومانی بهره‌مند شوند، ابزار شفاف بورس کالاست که البته این مهم یعنی ایجاد تعادل در بازارها از این طریق در حال انجام است.
نماینده مردم مریوان در مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داشت: اگر قرار است حمایتی از تولید ملی رقم بخورد، در فضای غیرشفاف که مشخص نیست حمایت از تولیدکننده است یا واسطه امکان پذیر نیست؛ از این رو استفاده از بورس کالا برای حمایت از تولید و به دور از تنش ‌ها و نوسانات قیمتی امکانپذیر است که باید در این مسیر با قدرت بیشتری پیش رفت.
عرضه محصولات در بورس کالا، شرط اول شفاف سازی اقتصاد
محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در خصوص پتانسیل های موجود در بستر معاملاتی بورس کالا برای جلوگیری از بروز رانت گفت: بورس کالا یکی از ابزارها برای رسیدن به شفافیت اقتصادی است. استفاده از این ابزار در دنیا تجربه شده و امروز نشاندهنده قدرت برخی اقتصادهای پیشرفته دنیاست.
مفتح در ادامه افزود: در کشور ما نیز بیش از یک دهه از فعالیت بورس کالای ایران در زمینه عرضه محصولات مختلف می گذرد و این بورس با پشت سر گذاشتن موانع زیادی از جمله تبعات اقتصاد دولتی و قیمت گذاری های دستوری طی سال های گذشته، توانسته توسعه قابل توجهی پیدا کند و حتی به بازوی دولت در تنظیم بازارها مبدل شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر شفافیت عرضه محصولات در بورس کالا گفت: مکانیسم حاکم بر معاملات بورس کالا طی سال های گذشته باعث شده تا رانت‌هایی که پیش از این در زمینه تولید، عرضه و خرید محصولات منحصر به عده ای خاص بود؛ طبق روال گذشته رقم نخورد و امروز روند داد و ستد کالاها برای مسئولان شفاف شده است.