01 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 09 مرداد 1397 ساعت 13:58

میرمحمد صادقی مطرح کرد: بهره گیری از بورس کالا راه قیمت گذاری واقعی

1812993نبود شفافیت از اصلی ترین عوامل ایجاد پدیده های منفی اقتصادی است؛ از این رو دولت باید بر بازارها و رفتارها نظارت داشته باشد که استفاده از بازار سرمایه و بورس کالا در این زمینه راهگشا است.
قیمت گذاری دستوری، کاهش انگیزه تولید را بدنبال خواهد داشت؛ از این رو استفاده از ظرفیت های بورس کالای ایران به منظور مبادلات کالاها آن هم در بستری شفاف و با نرخ های واقعی و نظارت شده به آرامش بازار در شرایط التهاب کنونی و حمایت از تولید کمک می کند.

علاء الدین میرمحمد صادقی نائب رئیس اتاق بازرگانی تهران در این خصوص گفت: تاکنون نظام قیمت گذاری اثر مطلوبی را در کشور ایجاد نکرده و اقتصاد کشور را با مشکلات متعددی نیز مواجه کرده است.
وی عنوان کرد: متاسفانه در شرایط فعلی شاهد گرانفروشی هستیم. نبود شفافیت از اصلی ترین عوامل ایجاد پدیده های منفی اقتصادی است؛ از این رو دولت باید بر بازارها و رفتارها نظارت داشته باشد که استفاده از بازار سرمایه و بورس کالا در این زمینه راهگشا است.
این عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: همفکری با اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، انجمن ها و تشکل های اقتصادی می تواند به دولت برای اتخاذ بهترین تصمیم ها کمک کند.
میرمحمدصادقی گفت: اگر دولت بخواهد به صورت دستوری کالاها را قیمت گذاری کند، میان قیمت دولتی و نرخ های آزاد اختلاف ایجاد می شود؛ در نتیجه تنها تعیین منطقی قیمت ها با نظارت دولت و رسیدن مواد به دست تولیدکنندگان می تواند راهگشا باشد.
عضو هیات رئیسه اتاق تهران با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری اثر نامطلوبی بر تولید خواهد گذاشت، اظهار کرد: قیمت گذاری دستوری، کاهش انگیزه تولید را در پی خواهد داشت؛ از این رو استفاده از ظرفیت های بورس کالای ایران به منظور مبادلات کالاها آن هم در بستری شفاف و با نرخ های واقعی و نظارت شده به آرامش بازار در شرایط التهاب کنونی و حمایت از تولید کمک می کند.