30 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 21 مرداد 1397 ساعت 14:04

رئیس اتحادیه آهن فروشان تاکید کرد؛ بورس کالا بازاری شفاف برای کشف قیمت واقعی آهن و فولاد

139308131915524314011884رئیس اتحادیه آهن فروشان گفت: بورس کالا تنها بازار شفاف و واقعی کشور در حوزه مبادلات کالاها به خصوص فولاد است.
محمد آزاد گفت: ارز و سکه طلا در کشور با افزایش قیمت بسیار زیاد مواجه شد و کسی برای آن دلیل منطقی ارائه نکرد؛ اما دلیل این افزایش قیمت‌ها نقدینگی سرگردانی بوده است که در دست مردم قرار دارد و آنها به دنبال بازاری هستند که پول خود را در آنجا سرمایه ‌گذاری کرده و از آن سود کسب کنند؛ به همین ترتیب پس از ارز و سکه طلا، این افراد به بازار آهن هجوم آوردند و باعث افزایش تقاضای کاذب شدند.
انتقاد از عرضه فولادسازان در خارج از بورس کالا
وی با اشاره به واقعی بودن قیمت آهن در بورس کالا گفت: در خصوص قیمت آهن فقط نرخی که در بورس کالا کشف می‌شود، واقعی است. خریدارانی که کالای خود را از طریق بورس تهیه می‌ کنند، می‌ توانند اطمینان حاصل کنند که با قیمت مناسب و واقعی خرید کرده‌اند. این در حالی است که عده‌ای از تولیدکنندگان از این شرایط سوء استفاده کرده و آهن خود را در بورس کالا عرضه نمی‌کنند؛ بلکه با قیمت بیشتری در بازار آزاد به فروش می‌ رسانند.
آزاد با اشاره به ایجاد دو بازار برای محصولات آهن و فولاد در کشور اظهار داشت: این رویه به دلیل تفاوت نرخ ارز ایجاد شده است که زمینه دلالی برخی سودجویان را به همراه دارد.

وی گفت: طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت فقط افراد دارای پروانه ساخت و ساز مجاز به خرید آهن از بورس کالا بودند که به دلیل ارائه یک سبد معین از انواع آهن آلات این شرایط مناسب نبود؛ چراکه برخی از آهن آلات یا غیر قابل استفاده است و یا در سبد موجود نیست.
وی با اشاره به اینکه تعزیرات فقط به سراغ واحدهای صنفی می رود، افزود: این در حالی است که کارخانه ها تخلف می کنند، اما اعتراضی به آنها نمی شود. ضمن اینکه در بازار آهن ضعف نظارت وجود دارد.
رئیس اتحادیه آهن فروشان افزود: این زنجیره ادامه دارد و کسی که آهن را با قیمتی بیشتر از بازار آزاد خریداری کرده، سودی را به محصول تولیدی خود اضافه می ‌کند و با قیمت بیشتری به فروش می ‌رساند.
آزاد گفت: اکنون قیمت‌های بازار در خارج از بورس کالا کاذب بوده و واقعی نیست و این حباب باید از آن گرفته شود. این در حالی است که در کشور ما زغالسنگ کافی، گاز با قیمت مناسب، دستمزد کم کارگر و ... در اختیار تولیدکننده قرار داشته و دلیل منطقی برای این افزایش قیمت وجود ندارد.
وی با بیان اینکه از سه سال گذشته واردات آهن به کشور نداشته‌ایم، اظهار کرد: تمامی زنجیره تولید فولاد و آهن در داخل کشور تامین شده و قیمت‌ها برای مصرف داخلی نباید با بازارهای جهانی تطبیق داده شود.
آزاد با تاکید بر اینکه صادرکننده فولاد باید حتما تولیدکننده باشد، ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس دستورالعملی مقرر کرده است که تاجران آهن اجازه صادرات نداشته باشند و تنها کسانی می‌ تواند محصولات خود را صادر کنند که تولیدکننده باشند تا سودشان در اختیار خودشان قرار بگیرد.
رئیس اتحادیه آهن فروشان افزود: اگر تولیدکنندگان آهن را با قیمت جهانی صادر کنند، ارز حاصل از آن نیز در اختیار خودشان قرار می‌ گیرد که می‌ توانند آن را به صورت توافقی به فروش برسانند و سود بیشتری کسب کنند. اما قیمت کالایی که در بازار داخلی به فروش می‌ رسد، باید متعادل باشد؛ چراکه درآمد مردم بر اساس ریال است و خریدشان نیز باید ریالی باشد.
آزاد به توافق بین تولیدکنندگان فولادی و بورس کالا نیز اشاره‌ای داشت و گفت: براساس این توافق تولیدکنندگان متعهد شدند که کالای خود را در بورس عرضه کنند تا با قیمت مناسب به دست مصرف کننده اصلی برسد. از سوی دیگر مقرر شد که اگر تولیدکنندگان شمش مصرفی خود را از بورس خریداری می‌ کنند، حداقل ۷۵ درصد از آن را به کالا تبدیل کرده و از طریق بورس برای مصرف داخلی به فروش برسانند.
خریداران و فروشندگان، تعیین کننده قیمت فولاد در بورس کالا هستند
رئیس اتحادیه آهن فروشان گفت: بورس کالا در تعیین قیمت محصولات از جمله فولاد نقشی ندارد و این خریداران و فروشندگان هستند که براساس نیاز و سفارش های خود نرخ محصولات را کشف می کنند.
وی عنوان کرد: بورس کالا یک بستر شفاف برای انجام معاملات است و این بورس خود نقشی در تعیین قیمت محصولات از جمله فولاد ندارد. از طرفی فعالان بازار به خوبی می دانند که اگر بورس کالا امروز در حوزه بازار فولاد فعال نبود، فقر شفافیت عامل اصلی فساد و سوء استفاده در این بازار می شد؛ از این رو مکانیسم بورس کالا که به شفاف سازی معاملات و چگونگی کشف قیمت ها منجر می شود، به سود اقتصاد و مردم است.
آزاد در ادامه گفت: در روند کشف قیمت محصولات در بورس کالا، این معامله‌ گران هستند که وارد مزایده می‌شوند و با انتخاب خود کالای مورد نظر را با قیمتی کمتر یا بیشتر از قیمت پایه خریداری می‌کنند.
انتقاد از قیمت های پایه اعلامی در بورس کالا
رئیس اتحادیه آهن فروشان با بیان اینکه انتقاد فعلی ما به بورس کالا مربوط نمی شود؛ بلکه به نرخ های پایه اعلامی به بورس برمی گردد، افزود: ما معتقدیم قیمت‌های پایه که به بورس اعلام می شود، مناسب شرایط کنونی و اوضاع داخلی اقتصاد ما و تولیدکنندگان نیست؛ البته در طرف مقابل صادرات می‌تواند بر اساس نرخ‌های جهانی انجام شود و این حق تولیدکنندگان است.
سفته ‌بازها تقاضای آهن را در بورس کالا بالا بردند
رئیس اتحادیه آهن‌ فروشان گفت: زمانی که مکانیزم افزایش تقاضا در بازار کلید می‌خورد، باید بورس‌ کالا و تولیدکنندگان به‌ منظور حفظ تعادل بازار به سمت افزایش تولید و عرضه گام بردارند؛ ضمن آنکه نباید در بورس کالا بدون مجوز آهن فروخت.
آزاد درباره علل گرانی آهن در بازار گفت: افزایش 60 درصدی قیمت آهن در بازار دارای سرمنشأ خاصی نبوده و عده‌ای با پول‌ های سرگردان موجود در فضای اقتصادی به بازار آهن ورود کردند.
وی ادامه داد: این افراد که به‌ عنوان سفته ‌باز در اقتصاد کشور نامیده می‌شوند؛ برخلاف اصول کسب ‌و کار و محیط سرمایه‌ گذاری در فضای اقتصادی فعالیت می‌کنند، اما وجود این افراد کاملاً به ضرر حیات اقتصادی است.
رئیس اتحادیه آهن‌ فروشان افزود: آهن و فولاد از جمله مواد زیرساختی کشور به شمار می‌آید، اما مانند طلا و ارز وسیله‌ای برای سفته‌ بازی نیست؛ چراکه آهن مصرف‌ کننده واقعی در بازار داشته و نمی ‌‌توان با رانت از آن سود بُرد.
آزاد با انتقاد از ورود سفته ‌بازان به این بازار اظهار کرد: متأسفانه با ورود عده‌ای سودجو به این بازار قیمت آهن با تلاطم مواجه شده است؛ ضمن آنکه مصرف‌ کنندگان برای مصارف داخلی و ساختمان ‌سازی و همچنین فعالان این رشته در حوزه صادرات با مشکلات افزایش قیمت مواجه شده‌اند.
وی درباره تأثیر این افزایش قیمت بر بورس‌ کالا گفت: مکانیزم عرضه و تقاضا در مورد آهن در بورس کاملاً اجرایی می‌شود و زمانی که میزان عرضه از حد تقاضا بیشتر باشد، قیمت آهن با رشد مواجه نخواهد شد، اما زمانی که عرضه آهن در بورس کالا کاسته شود؛ افزایش قیمت‌ کاملاً طبیعی است.


آزاد در خصوص علت تفاوت قیمت‌ها گفت: کالاها باید ضرورتاً به‌ عنوان مرجع نهایی در بورس عرضه شده و در این نهاد نیز قیمت‌ گذاری شود، اما تولیدکنندگان در مواردی حاضر به همکاری نیستند و در این زمینه کم ‌کاری از طرف تعزیرات نیست و از طرف تولیدکنندگان است که کالاهای خود را در بورس عرضه نمی‌ کنند.
رئیس اتحادیه آهن‌ فروشان افزود: وزارت صمت باید تمام تولیدکنندگان را موظف کند کالای خود را در بورس عرضه کنند؛ چراکه در این صورت تنها یک مرجع پاسخگو به بازار خواهد بود، اما اگر محصولات از کانال بورس کالا به بازار عرضه نشود، طبیعتا نمی ‌توان فردی را به‌ عنوان پاسخگو در نظر گرفت.
وی افزود: تولیدکنندگان چندان رضایتی به نرخ ‌های فروش فعلی ندارند؛ چراکه نرخ ارز روند افزایشی به خود گرفته است، اما تولیدکنندگان مجبورند کالای خود را با نرخ سابق به فروش برسانند. در حالی که اگر کالاها را صادر کنند، در مقابل ارزی می‌ گیرند که آن ارز در بازار ثانویه فروخته می‌شود که هر دلار برای آنها به قیمت 8500 تومان است اما کالایی را که می‌ خواهند در داخل بفروشند بر اساس دلار 4200 تومانی باید بفروشند؛ لذا تولیدکنندگان ناراضی هستند.
آزاد در مورد راهکار دولت در این خصوص گفت: وزارت صمت؛ سنگ‌ آهن و زغالسنگ را با قیمت پایین‌تری می ‌دهد،اما در مقابل از تولیدکنندگان خواهان عرضه با قیمت پایین تری است تا مصرف‌ کننده داخلی متضرر نشود. در حال حاضر مشکل این وزارتخانه با تولیدکنندگان بر سر قیمت ‌گذاری بوده که نیاز است به جمع‌ بندی برسند و اتحادیه هم حاضر به نظارت و هرگونه کمک در این زمینه است.