10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 22 مرداد 1397 ساعت 14:08

اختصاص جلسه کمیسیون ویژه مجلس به بررسی نرخ گذاری محصولات فولادی؛سندیکای لوله و پروفیل هم گرانفروشی می کند؛ هم شلوغ کاری

1471861306 doktor-sobhaniجلسۀ کمیسیون ویژۀ حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی به فولاد اختصاص داشت. این جلسه با حضور نمایندگان مجلس، مدیران کارخانه‌های بزرگ فولادی، انجمن فولاد، ایمیدرو، بورس کالا، سندیکای لوله و پروفیل و نیز معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت برگزار شد.

سبحانی: رشد 23 درصدی عرضه ورق مبارکه در بهار سالجاری

دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکۀ اصفهان در این جلسه با اشاره به شرایط حاکم بر صنعت فولاد در سطح جهانی گفت: جنگ دنیا، جنگ فولاد است و سلاح دفاعی کشورها در این جنگ، تعرفه است که در ایران در حداقل ممکن قرار دارد. وی ادامه داد: قیمت های داخلی در همۀ جای دنیا بالاتر از قیمت های جهانی است، اما در ایران برعکس است.

مدیرعامل فولاد مبارکۀ اصفهان گفت: برخی تصمیمات اخیر به جای توسعۀ صادرات و ارزآوری فولاد در شرایط تحریم، منجر به محدودیت صادرات فولاد می ‌شود.

 

وی همچنین گفت: اینکه سهمیه‌ ای برای عرضۀ داخلی فولادسازان تعیین شود و اسم آن را «تعهد» بگذارند و صادرات را هم منوط به انجام این عرضه‌ها کنند با هیچ اصل اقتصادی سازگار نیست. وی در ادامه تاکید کرد: فولاد مبارکه کل تولید خود را در تالار اصلی بورس کالا و یا به صورت مچینگ عرضه می کند و به واسطه ها نمی فروشد.

دکتر سبحانی ادامه داد: عرضه ورق فولاد مبارکه در بهار سالجاری در بورس کالا ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

فولادگر: مبنای قیمت گذاری فولاد نباید ارز 4200 تومانی باشد

حمیدرضا فولادگر نماینده مجلس نیز در این خصوص گفت: در این نشست دلیل افزایش قیمت فولاد پیگیری شد و تولیدکنندگان فولاد مطالبی را ارائه کردند.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی می توانند علاوه بر تأمین نیاز بازار داخلی صادرات نیز داشته باشند، تصریح کرد: در حال حاضر سیاست جدید ارزی ابلاغ شده و باید صادرکنندگان و واردکنندگان به نرخ توافقی ارز دست پیدا کنند و مبنا دیگر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نیست.

فولادگر با بیان اینکه رصد موجودی انبار خریداران محصولات فولادی آغاز شده و باید تداوم داشته باشد تا احتکار صورت نگیرد، گفت: از سامانه‌های بهین یاب یا سامانه های ارزش افزوده استفاده کنند تا تقاضای واقعی تولیدکنندگان رصد شود و تقاضای کاذب نداشته باشیم؛ چراکه احتمال دارد موجب حرکت نقدینگی مخرب به سمت فولاد شود.

وی با اشاره به اینکه بورس کالا باید ممنوعیت باز فروش محصولات خریداری شده در بورس را اعمال کند، اضافه کرد: در بحث تحریم‌ها باید به دنبال حل مشکلات احتمالی حمل و نقل دریایی، بیمه و صادرات شرکت ها باشیم.

پورابراهیمی: نرخ های دستوری به نام مصرف کنندگان نهایی و به کام رانت خواران است

دکتر محمدرضا پورابراهیمی در این نشست گفت: باید در شرایط تحریم به تولیدکنندگان کمک کرد تا بتوانند به موضوع تولید و صادرات توجه جدی کنند؛ اما در این مسیر باید از هرگونه رانت و فساد اقتصادی جلوگیری شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همزمان باید به میزان میانگین صادرات سالانه در بخش فولاد در شرایط تحریم افزود و به عرضه داخل نیز توجه شود؛ بنابراین در این راستا باید برنامه ریزی‌ها و اقدامات لازم انجام شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اصلاح قیمت ارز در بازار ثانویه و اینکه شرکت های تولیدی بخشی از محصول خود را صادر می کنند، نباید از این موضوع غافل شد که زمانی قیمت دستوری در داخل پذیرفته می شود که مصرف کنندۀ نهایی از نرخ دستوری محصولات منتفع شود. به عبارتی دیگر عدم انتفاع مصرف کنندۀ نهایی از نرخ دستوری برای محصولات، بیانگر وجود رانت و فساد در اقتصاد است.

پورابراهیمی گفت: عرضه محصولات فولادی با قیمت دستوری، رانت و فساد اقتصادی را در پی دارد و علاوه بر اینکه مانعی بر سر راه صادرات محسوب می شود، به افزایش هزینه شرکت ها نیز منجر می شود؛ این در حالی است که در شرایط تحریم نباید بخش تولید و صادرات با مانعی رو به رو شود.

قاضی پور: سندیکای لوله و پروفیل گرانفروشی می کند

نادر قاضی پور نیز در خصوص ادعاهای مطرح شده از سوی سندیکای لوله و پروفیل نسبت به عملکرد فولاد مبارکه در گفت و گو با خبر آنلاین گفت: در جلسه‌ای که اخیراً با حضور مسئولان وزارت صمت، مدیرعامل فولاد مبارکه، سندیکای لوله و پروفیل و بورس کالا در مجلس برگزار شد، موضوع بازار ورق و لوله و پروفیل کاملاً بررسی و مشخص شد که سندیکای لوله و پروفیل در این میان هم اضافه سود بردند و هم اضافه اعتراض می کنند؛ چراکه تعدادی از پروفیل سازان ورق را از بورس کالا با قیمت بسیار پایینی خریداری می کنند و بدون فاکتور به فروشندگان و توزیع کنندگان پروفیل با قیمت بالایی می فروشند.

وی افزود: این در حالی است که من همان روز پروفیل را به قیمت کیلویی ۷ هزار تومان از بازار خریداری کردم؛ در صورتیکه در بورس کالا ورق فولاد با قیمت بسیار ارزانتری به فروش رفته بود. بنابراین کسانی که ورق خریداری کرده و لوله پروفیل تولید کردند، باید اعلام کنند به چه قیمتی محصول را می خرند و می فروشند؛ چراکه من از کسانی هستم که به عینه پروفیل را به قیمت کیلویی ۷ هزار تومان خریدم.

این نماینده مجلس اضافه کرد: اعضای سندیکای لوله و پروفیل ورق را از فولاد مبارکه خریداری می کنند و بعد از تبدیل کردن به لوله و پروفیل با سود هنگفتی محصولات خود را می فروشند؛ بنابراین اعضای سندیکا هم توزیعشان خارج از شبکه است و هم گرانفروشی می کنند.

به گفتۀ این نمایندۀ مجلس هدف سندیکای لوله و پروفیل از این شلوغ کاری ها این است که می خواهند گرانفروشی خودشنن مشخص نشود؛ این در حالی است که بر اساس قوانین تعزیرات حکومتی، جرائم سنگینی برای آنها وضع می شود.