31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 29 مهر 1397 ساعت 11:22

شریعتمداری: در این چند ماه امتحان خوبی پس ندادم

sharihamوزیر سابق صنعت، معدن و تجارت گفت: در شرایط تحریم همگی باید به هم کمک کنیم و انصافا باید بگویم که در این چند ماه ما در این حوزه امتحان خوبی پس ندادیم. من از خودم می‌گویم که به عنوان زبان شما فعالان اقتصادی نتوانستم مطالبات‌تان را آن طور که لازم است، منعکس کنم.
به گزارش جهان معدن محمد شریعتمداری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در همایش روز ملی صادرات با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: سال گذشته تا اسفندماه هیچ تکانه بیرونی که شرایط اقتصادی کشور را به طور ویژه تحت تاثیر خود قرار دهد نبود و هیچ کدام از حرف‌هایی که می‌زنیم کارساز نبود. باید کمی تفکر کنیم که آیا منشا اتفاقات و شرایط امروز دولت است یا اینکه شرایط خارجی باعث آن شده است.


وی ادامه داد: این کشور ۴۰ سال در شرایط گوناگون ایستادگی کرده امروز هم شرایطی است که به آن جنگ اقتصادی می‌گویند که با مدیریت صحیح و با استفاده از تجربه‌ها از آن نیز گذر خواهیم کرد.
شریعتمداری تصریح کرد: این کار یک همت جمعی و همفکری همگانی را می‌طلبد. در شرایط تحریم همگی باید به هم کمک کنیم و انصافا باید بگویم که در این چند ماه ما در این حوزه امتحان خوبی پس ندادیم. من از خودم می‌گویم که به عنوان زبان شما فعالان اقتصادی نتوانستم مطالبات‌تان را آن طور که لازم است، منعکس کنم.
شریعتمداری با اشاره به مزایا و معایب شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها گفت: این عامل برون‌زای منفی فرصت‌هایی را هم پدید آورده که یکی از آنها صادرات است. کاهش ارزش پول ملی روشی است که همه دنیا از آن برای تشویق و افزایش صادرات استفاده می‌کنند. امروز هم حکایت همان ضرب المثل «عدو شود سبب خیر» برای کشور ما رقم خورده و شرایط کاملا صادراتی شده است.
وزیر سابق صنعت ادامه داد: امروز شاهد خروج حجم بالای کالا به صورت قانونی و غیرقانونی هستیم اگر در این خصوص تصمیم‌گیری صورت نگیرد شاهد خروج سرمایه‌های ملی خواهیم بود. وقتی ظرف مدت کوتاهی یک میلیون تن گوجه فرنگی صادر می‌شود و در بازار نایاب می‌شود طبیعی است که وزارت کشاورزی واکنش نشان دهد. عامل اصلی این انتخاب سیاست ارزی است.
وی افزود: دولت اعلام کرد که با ارز ۴۲۰۰ تومانی همه می‌توانند کالا وارد کنند، وقتی ارز بازار آزاد فاصله‌اش با این قیمت زیاد شد شاهد حجم سفارش ۵۲ میلیارد دلاری بودیم اما به محض اینکه سامانه نیما راه‌اندازی شد صف‌های ثبت‌سفارش و واردات برچیده شد پس معلوم می‌شود این واردات برای نیازهای کشور نبوده بلکه واردات رانتی بوده است.
شریعتمداری در خصوص اظهارنظرهای برخی افراد اعم از دولتی و خصوصی گفت: در اردیبهشت خرداد برخی در دولت می‌گفتند ده‌ها میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات کالاهای یارانه‌ای به کشور بازنگشته است در حالی که تا تیرماه ما کلا ۹ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم.
وی با اشاره به برخی برخوردها با مدیران دولتی گفت: متاسفانه برخوردها طوری شده که دیگر مدیران ما می‌ترسند سندی امضا کنند به طور مثال در گمرک مدیری می‌ترسد که کار بازرگان یا تاجر را انجام دهد و فردا به او تهمت بزنند که با فلانی دست به یکی کرده است اما اگر کارش به صورت مخفیانه و زیرمیزی انجام دهد هیچ کس نمی‌فهمد. من که امروز هیچ سمتی ندارم اعلام می‌کنم که با این وضعیت هیچ مدیر دولتی پای هیچ سندی را امضا نمی‌کند و اگر این روش اصلاح نشود، من هم دیگر نمی‌توانم کاری بکنم و نیازی به حضور من نیست.
وی در خصوص مدت بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: این زمان سه ماهه که اعلام کردند که بسیار کم است برخی ‌کالاها همچون فرش تا یک سال زمان می‌برد که به فروش برسد، جناب جهانگیری اگر اختیارات شما به آقای رحمانی که امروز سرپرست وزارت صنعت هستند واگذار شود، می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم تا آن‌که منتظر بمانیم تا جلسه شورای عالی اقتصاد تشکیل شود.