10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 13 آبان 1397 ساعت 13:59

رییس خانه معدن ایران: هدایت نقدینگی به سمت تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود

bahconرییس خانه معدن ایران گفت: سرمایه گذاری‌ها به دلیل کمبود امنیت و احساس آرامش در بخش تولید، کمتر به سمت این بخش مولد و اشتغال‌زا جذب می‌شوند.
به گزارش جهان معدن، محمدرضا بهرامن در حاشیه سومین روز از چهاردهمین نمایشگاه بین المللی ایران کانمین 2018 در پاسخ به ایرنا درخصوص راهکارهای جلب و جذب سرمایه در بخش معدن، افزود: با وجود ظرفیت‌های فراوان در کشور از جمله نقدینگی بیش از 1646 هزار میلیارد ریالی، اما قادر به جذب آن در بخش تولید نیستیم، در حالی که اگر مدیریت شده و به سمت تولید سوق داده شود، رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.


به گفته وی، اگر با برنامه ریزی شرایطی فراهم کنیم که سرمایه احساس امنیت کند یا محیط کسب و کارمان را شفاف کنیم، چنین نگرانی درخصوص نقدینگی نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: در این صورت، نقدینگی به جای ورود به بخش‌های غیرمولد و غیرتولیدی که التهاب زاست، وارد عرصه تولید و اشتغالزایی شده و می تواند کاهش تورم را به دنبال داشته باشد.
رییس خانه معدن ایران یادآور شد: دغدغه امروز رهبر معظم انقلاب، رییس جمهوری و مجلس اشتغال است؛ بنابراین برای اشتغال‌زایی باید رویکرد جامعه را به سمت تولید بازگردانیم و شرایط را برای سرمایه گذاری‌های تولید فراهم کنیم.
وی بیان داشت: این موضوع به هیچ عنوان مساله جدیدی نیست و نگاهی به بسیاری کشورها حاکی از حرکت آنها برای سرمایه گذاری در تولید است.
بهرامن اظهار داشت: امروز از استاندارد مدیریت که مورد نیاز هر جامعه است فاصله پیدا کرده‌ایم، هچنین ارتباط بین صنعت و دانشگاه از بین رفته است و محیط‌های آکادمیک از شرایط لازم برای همراه شدن با بخش تولید برای شکوفایی صنعتی برخوردار نیستند.
وی به نمایشگاه بین المللی ایران کانمین 2018 اشاره کرد که پیش بینی می‌شد به دلیل تحریم‌ها، استقبال چندانی از سوی خارجی‌ها شاهد نباشیم، و افزود: 40 شرکت خارجی از 6 کشور بویژه با شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) در آن حضور یافتند.
رییس خانه معدن ایران تاکید کرد: مسوولان باید این حضور پرشور خارجی‌ها را ببینند، اما بدانند که خواسته اصلی و بحق همه فعالان معدنی داخلی و خارجی بهبود فضای کسب و کار است.
وی اضافه کرد: امروز بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌توانند حرکت دهنده سیاست‌های دولت باشند، اما در کشورمان به این بنگاه‌ها به چشم «یارانه بگیر» نگاه شده است.
بهرامن گفت: در مقایسه با ادوار گذشته، حضور صنایع معدنی از جمله تامین کنندگان ماشین آلات در نمایشگاه بسیار پر رنگ است، همچنین امروز خارجی‌ها به عرصه فرآوری معدنی ورود کرده‌اند و نیاز است ما نیز در داخل خود را با آخرین فناوری‌ها در این زمینه هماهنگ کنیم.
وی افزود: امروز شاهدیم برخی بنگاه‌های کوچک و متوسط سال‌های قبل، به رشدی باور نکردنی دست یافته‌اند و به فعالیت‌هایی ورود کرده‌اند که تا 10 سال قبل فقط از بخش دولتی یا خصولتی انتظار می‌رفت.
رییس خانه معدن ایران خاطرنشان ساخت: تحقق این مهم، حاصل حضور نیروی انسانی متعهد و ورود سرمایه‌ها به بخش معدن است و بر این اساس باید شرایطی را با توجه به قوانین و مقررات ایجاد کنیم که افراد متعهد و علاقه مند از مسیر خارج نشوند.
این فعال معدنی با تاکید بر لزوم نگاه جامعه شناسی مسوولان در سرمایه گذاری‌های کلان، تصریح کرد: باید یک بار برای همیشه تصمیم بگیریم که فضای اقتصادی کشور را سالم کرده و فساد را از محیط‌های کاری برچینیم.
وی همچنین خواستار استفاده از تشکل‌ها و ان. جی. او ها و باور به آنها شد و گفت: معدن، بخشی است که روح قانون بر آن حاکم است و ابزار قانون برای آن باید پیش برنده و نه بازدارنده باشد.
بهرامن خاطرنشان کرد: امروز خانه معدن ایران با امضای تفاهم نامه‌های متعدد با دولت در خصوص احیای معادن کوچک مقیاس و متروک گام برداشته است.
بر پایه اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، شمار معادن کشور افزون بر 10 هزار واحد است که حدود 6 هزار معدن فعال و بقیه در دست تجهیز یا راکد است.
میزان استخراج سالیانه معادن کشور حدود 400 میلیون تن برآورد می شود که بیش از 60 درصد آنها مصالح ساختمانی است.