06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
جمعه, 08 تیر 1397 ساعت 13:11

واگذاری 15 بلوک اکتشافی در آباده - جازموریان به شرکت های خصوصی

539589385191599ایمیدرو با هدف ارائه دستاوردهای برنامه اکتشاف؛ واگذاری بلوک های اکتشافی را آغاز کرد. به موجب این واگذاری ها 9 بلوک از 15 بلوک اکتشافی در پهنه آباده - جازموریان به 7 شرکت بخش خصوصی واگذار شد.
به گزارش خبرنگار ما؛ در مراسم آغاز واگذاری 15 بلوک معدنی در پهنه آباده - جازموریان به سرمایه گذاران بخش خصوصی؛ 9 بلوک از این 15 بلوک به 7 شرکت شامل معادن سنگ آهن احیای سپاهان (بلوک های 1 و 7)، مشارکت شرکت های کان آذین و سرمایه گذاری صدر تامین (بلوک های10 و 14)، فولاد غدیر نی ریز (بلوک 2)، توسعه تجارت فراگیر فولاد خوزستان (بلوک 3)، بازرگانی بهبود تجارت آسیا (بلوک 5)، معین سبزه کاران طوس (بلوک 8)، مشارکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر و شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر (بلوک6) واگذار شد.

آزاد شدن 190 هزار کیلومتر مربع از برنامه اکتشاف 270 هزار کیلومتر مربعی
دکتر مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو در مراسم آغاز واگذاری 9 بلوک از 15 بلوک معدنی در پهنه آباده - جازموریان به سرمایه گذاران بخش خصوصی گفت: این پهنه 5 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که در 4 استان کرمان، یزد، فارس و هرمزگان واقع است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین گفت: تاکنون190 هزار کیلومتر مربع از برنامه اکتشاف 270 هزار کیلومتر مربعی آزاد شده است.
دکتر کرباسیان اظهار داشت: واگذاری بلوک های اکتشافی، نخستین نتیجه برنامه اکتشافی 250 هزار کیلومتر مربعی است که از سال 93 توسط ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید و شرکت های بخش خصوصی شروع شد و این میزان اکنون به 270 هزار کیلومتر مربع رسیده است.
وی ادامه داد: برنامه وسیع اکتشافی در حالی آغاز می شد که در برخی استان ها شرکت های متخصص وجود نداشت؛ خوشبختانه شرکت های اکتشافی با حضور متخصصان در مناطق اکتشافی شکل گرفت و آنها تحت نظارت ایمیدرو فعالیت های اکتشافی خود را شروع کردند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به نخستین اقدام صورت گرفته در زمینه معادن زیرزمینی در منطقه ایران مرکزی تصریح کرد: در این منطقه یک شرکت داخلی با 2 حفاری به عمق 1900 متر توانست معدنی با حداقل 2 میلیارد تن ذخیره اکتشاف کند.
وی ادامه داد: از سال 93 تاکنون 200 هزار کیلومتر مربع ژئوفیزیک هوایی در نقاط مختلف کشور انجام شده است و امروز در 2 منطقه کرمانشاه و کردستان به وسعت حدود 5 هزار کیلومتر مربع برای شناسایی ظرفیت های معدنی ژئوفیزیک هوایی انجام می شود.
سرمایه گذاری 600 میلیارد تومانی در اکتشاف
دکتر کرباسیان با بیان اینکه ایمیدرو به رغم محدودیت های بودجه ای طی سال های 94 تا 96 با شرکت مس حدود 600 میلیارد تومان در حوزه اکتشاف سرمایه گذاری کرده است، گفت: با توجه به اینکه بخش خصوصی علاقه مند به کار سرمایه گذاری است، اما وارد ریسک کارهای بزرگی همچون اکتشاف نمی شود؛ در نتیجه دولت به این موضوع ورود کرده و ریسک مورد نظر را می پذیرد.
وی ادامه داد: وسعت پهنه آباده - جازموریان در ابتدای اکتشاف 45 هزار کیلومتر مربع بوده که پس از انجام مراحل مقدماتی ریسک آن به 5 هزار کیلومتر مربع کاهش یافت و 15 بلوک برای واگذاری به بخش خصوصی آزاد شد.
وی تصریح کرد: بر اساس اطلاعاتی که به دست آمده حدود یک میلیارد و۷۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ آهن برای پهنه مذکور محاسبه شد که از این میزان حدود ۷۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ آهن مربوط به معدن گل گهر و یک میلیارد باقیمانده برای بقیه پهنه‌ها در نظر گرفته شده است.
وی گفت: امروز ۹ بلوک و در مراحل بعدی ۴ بلوک دیگر به بخش خصوصی واگذار خواهد شد؛ این در حالی است که دو بلوک باقیمانده نیز جزو متعلقات گل ‌گهر محسوب خواهد شد.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران افزود: آغاز عملیات اکتشافی در بیش از ۸۰ هزار کیلومتر مربع از حوزه‌ها به بلوک‌های انرژی اتمی مرتبط بود و تاکنون حدود ۲ میلیارد تن ذخیره سنگ آهن در ۲ حفاری صورت گرفته، کشف شده است.
دکتر کرباسیان ادامه داد: اکنون 190 هزار کیلومتر مربع از 270 هزار کیلومتر مربع برنامه اکتشافی آزاد شده و در اختیار ادارات صنعت، معدن و تجارت استان ها قرار دارد و آنها مکلفند به بخش خصوصی عرضه کنند.
وی گفت: کشور ما با وسعت یک میلیون و 648 هزار کیلومتر مربع از نظر فعالیت های اکتشافی هنوز بکر و نوظهور است و با برخورداری از امکانات بالقوه ای نظیر معادن غنی، نفت و گاز فراوان، نیروی انسانی و دسترسی به آب های آزاد آینده خوبی دارد و محل مناسبی برای سرمایه گذاری و توسعه است. وی ادامه داد: بخشی از نتایج حاصل شده از برنامه اکتشاف 270 هزار کیلومتر مربعی افزایش 500میلیون تن سنگ آهن، 450 میلیون تن زغالسنگ، 21 میلیون تن بوکسیت، 40 تن طلا، 65هزار تن عناصر نادر خاکی، 30 هزار تن آنتیموان و برخی دیگر از مواد معدنی به ذخایر قطعی کشور است.
استفاده از متخصصان خارجی
رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۶ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف طی سال‌های ۹۴- ۹۶ با اولویت موضوع اکتشاف صورت گرفته که در آن متخصصان اروپایی، کانادایی و استرالیایی در عملیات اکتشاف در برخی از این حوزه‌ها حضور داشتند تا کیفیت کار اکتشافی بالا باشد.
وی با بیان اینکه یکی از افتخارات عمده دولت خروج از بنگاهداری طبق قانون اساسی است، گفت: البته این واگذاری ها به معنای این نیست که به غیراهلیت واگذار شود یا اینکه به نحوی باشد که مورد استفاده قرار نگیرد؛ بلکه اهلیت یکی از شروط اساسی این واگذاری ها بوده است.