10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 09 دی 1397 ساعت 16:23

رییس اتاق بازرگانی ایران خبرداد: آمادگی بخش خصوصی ایران برای بازسازی سوریه

ghshafرییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اتاق در دو سال گذشته اقدام به تشکیل ستاد بازسازی سوریه کرده است، گفت: این ستاد امادگی دارد تا در زمینه‌ صنعت، کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی برای بازسازی سوریه فعالیت کند.
به گزارش جهان معدن به نقل از فارس، غلامحسین شافعی امروز در همایش مشترک ایران و سوریه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: این سفرها قطعا بیانگر عمق راهبردی روابط دوجانبه ایران و سوریه است و نشان می‌دهد ارایه جدی بین دولتمردان دو کشور برای توسعه همکاری‌های همه‌جانبه وجود دارد.


وی با ابراز خرسندی از پیروزی‌های اخیر سوریه علیه تروریست‌های داعشی، گفت: امیدواریم این پیروزی‌ها مرهمی بر درد و رنج مردم سوریه باشد.
رییس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: در دوران پساداعش باید برنامه‌ریزی لازم برای خرابی‌های ناشی از سوریه به عمل اید و در این راستا بخش خصوصی ایران اماده همکاری در این زمینه و تامین کالاهای اساسی مردم سوریه است.
وی گفت: اتاق بازرگانی ایران در دو سال گذشته اقدام به تشکیل ستاد بازسازی سوریه در زمینه‌های مختلف خدمات فنی و مهندسی، برق، صنعت، کشاورزی و غیره نموده و به دنبال ان است تا روابط اقتصادی در این زمینه‌ها توسعه بیشتری داشته باشد.
شافعی گفت: انتظار می‌رود در دوران پیش‌رو بخش‌های خصوصی، سطح مبادلات بین دو کشور را در یک برنامه زمان‌بندی شده ارتقا دهند.
رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: فعالیت در زمینه خدمات فنی و مهندسی از جمله بخش‌های جاده‌سازی، پل‌سازی و احداث واحدهای مسکونی و همچنین سیستم تصفیه آب، صنایع غذایی، پتروشیمی، معدن، لوازم خانگی، سیمان و حمل‌ونقل از جمله زمینه‌های همکاری دو طرف خواهد بود.
وی با اشاره به امضای توافق‌نامه تجارت ازاد بین دو کشور، گفت: متاسفانه بهره‌برداری مناسبی از ان انجام نشده است.
شافعی همچنین بیان داشت: به جز چند کالای مهم میزان تعرفه‌های گمرکی بین ایران و سوریه 4 درصد است.
رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: روابط بانکی و مشکل حمل‌ونقل پول از مشکلات پیش‌روی روابط تجاری دو کشور است.
شافعی بیان داشت: انعقاد موافقت‌نامه و سند همکاری راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه نقطه عطفی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور است و امیدواریم با امضای این توافق‌نامه بسترهای لازم تجاری به تناسب روابط سیاسی ارتقا یابد.