10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
جمعه, 27 بهمن 1396 ساعت 10:46

مدیرعامل شرکت توسعه زیرساخت های شرق ایران در گفت و گو با "جهان معدن" مطرح کرد: سرمایه گذاری 15 هزار میلیارد تومان در منطقه سنگان

photo 2018-02-05 17-21-21 در تمام دنیا پساب شهرها به عنوان منابع پایدار برای صنایع محسوب می شود. 65 درصد شهر مشهد زیر پوشش سیستم تصفیه آب فاضلاب های این شهر قرار دارد؛ در نتیجه اگر با موضوع آب علمی تر برخورد شود، می توان از منابع موجود در جهت افزایش سرمایه، رونق تولید و ایجاد اشتغال بیشتر استفاده کرد، اما متاسفانه قانونگذار در این خصوص به کمک سرمایه گذار و صنایع نمی آید. در شهر مشهد حدود 95 میلیون متر مکعب آب تصفیه می شود، از این میزان 20میلیون متر مکعب به بخش کشاورزی اختصاص داده می شود،65 میلیون متر مکعب به کشف رود می ریزد. 35 درصد مشهد هنوز تحت سیستم تصفیه فاضلاب قرار نگرفته است، اگر 35 درصد باقیمانده این شهر هم به سیستم تصفیه وصل شود، چیزی حدود 100 الی 125 میلیون متر مکعب آب تصفیه شده وجود دارد که از این میزان 100 میلیون متر مکعب را هم به دشت کشف رود دهند، 25 میلیون متر مکعب باقیمانده را می توان به منطقه سنگان اختصاص داد که در آن صورت مشکل آب این منطقه حل خواهد شد. مهندس محمد علیزاده مدیرعامل شرکت توسعه زیرساخت های شرق ایران گفت: در سنگان تا امروز چیزی حدود 15 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که تا 20 هزار میلیارد تومان هم پیش بینی می شود؛ لذا ضروری است دولت و مجلس به حوزه انتقال آب ورود پیدا کرده و تدبیری در راستای حل مشکل آب این منطقه اتخاذ کنند.

متن کامل گفتگوي پایگاه خبری "جهان معدن" با مهندس علیزاده را در ادامه مي خوانيد:
* مهندس علیزاده لطفا در ابتدا در مورد پروژه های منطقه سنگان توضیحاتی بفرمایید.
5 شرکت فولاد سنگان یا مبارکه، اپال پارسیان، کاوه شرق، شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی و فولاد خراسان از سرمایه گذاران منطقه سنگان هستند که با یکدیگر کنسرسیومی به نام شرکت "تامین و توسعه زیرساخت های شرق ایران" تشکیل دادند که وظیفه این شرکت تامین زیرساخت ها اعم از راه، ریل، فرودگاه، آب، برق و گاز است. در همین خصوص برای پروژه های زیرساختی سنگان حدود 500 میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته شده است.
در حوزه برق این منطقه حدود 87 درصد کار پیشرفت داشته است. خط 400 کیلو ولت از پست خواف تا پست سنگان وصل شده است. تمام تجهیزات پست GIS از شرکت ABB سوئیس آورده و در سایت مستقر شده است. 3 ترانس 200 کیلو ولت که از شرکت ایران ترانسفو خریداری شده نیز در سایت نصب شده است. تقریبا برای 14 درصد باقیمانده کار منتظر سوپروایزرهای شرکت  ABB  هستیم تا به ایران بیایند و این تجهیزات را نصب کنند. به احتمال زیاد تا خرداد 97 پست GIS400  وصل می شود و برق صنایع سنگان به طور کامل تامین می شود.
در حوزه گاز نیز حدود 90 کیلومتر در این منطقه لوله کشی گاز صورت گرفته است که از این میزان حدود 70 کیلومتر انجام شده و  20 کیلومتر باقیمانده است که پشت یکی از روستاهای منطقه خواف بوده که پس از عبور از این منطقه به لوله 30 اینچ وصل می شود. در همین خصوص مجوز اتصال به این لوله (هات تپ) صادر شده است اما به دلیل عدم تملک مسیر بواسطه مخالفت کشاورزان روستای سه ده به مشکل برخورد کردیم. طبق توافقات با اهالی این روستا قرار بود که در آبان سالجاری لوله کشی را انجام دهیم و کارهای کارشناسی آن بعدا صورت گیرد که متاسفانه با مخالفت برخی از اهالی مواجه شدیم و باعث شد که فعلا پیشرفتی در این بخش از کار نداشته باشیم. در حال حاضر از لوله 12 اینچی خواف گاز مورد نیاز صنایع سنگان تامین شده است.
با توجه به اینکه منطقه سنگان وسیع است، بحث آب را در سه فصل دنبال می کنیم. اول روش کوتاه مدت است که می توانیم از چاه های کشاورزی منطقه استفاده کنیم. در روش میان مدت نیز از دشت زوزن که از سال 65 به صنایع سنگان اختصاص داده شده است؛ می توان استفاده کرد. کارهای اکتشافی در آن منطقه در حال انجام است که 50 لیتر بر ثانیه اکتشاف آب محرز شده است و درصددیم تا با حفر چاه های دیگر بتوانیم به اکتشاف  100 لیتر بر ثانیه دست پیدا کنیم.
اگر با موضوع آب به صورت علمی برخورد شود، مشکل کنونی آب منطقه سنگان به راحتی حل خواهد شد. نکته قابل توجه اینکه در بخش کشاورزی با کنتورهای جدیدی که نصب شده مصرف آب این بخش در دشت خواف 250 میلیون متر مکعب ثبت شده است. در نتیجه باید سیستمی طراحی شود که در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی لازم صورت گیرد و با این صرفه جویی آب مورد نیاز صنعت تامین کرد.  
در همین خصوص طی جلسه ای با مسئولان مربوطه تصمیم گرفته شد که در دشت خواف به عنوان یک پروژه پایلوت این موضوع در نظر گرفته شود. به طور مثال در این منطقه به کشاورزان پیشنهاد می شود به جای محصولاتی که آب بیشتری نیاز دارند؛ محصولاتی کشت شود که در مصرف آب صرفه جویی و مازاد آب این بخش توسط بخش صنعت خریداری شود. یا اینکه سیستم آبیاری قطره ای در اختیار کشاورزان قرار داده شود و در نهایت آب حاصل از صرفه جویی به بخش صنعت اختصاص یابد.
کارشناسان بر این عقیده اند 90 درصد آب مصرفی کشور در اختیار بخش کشاورزی قرار دارد، اما ارزش افزوده این بخش به 4 درصد هم نمی رسد؛ این در حالی است که 4 درصد آب کل کشور در اختیار صنعت قرار داد، در حالی که ارزش افزوده این بخش بسیار بالا است. بنابراین مسئولان و تصمیم گیران باید تدابیری اتخاذ کنند تا صنایعی مانند سنگان که علاوه بر ایجاد اشتغال دائم و امنیت پایدار در منطقه از ارزش افزوده بالایی نیز برخوردار است؛ مشکلات پیش روی آنها به زودی برطرف شود.
برای تامین آب مورد نیاز در بلندمدت نیز پساب شهر مشهد را در نظر داریم. در تمام دنیا پساب ها به عنوان منابع پایدار برای صنایع محسوب می شوند. در حال حاضر 65 درصد شهر مشهد زیر پوشش سیستم تصفیه آب فاضلاب های این شهر قرار دارد. اگر علمی تر با موضوع آب برخورد شود، می توان از منابع در جهت افزایش سرمایه، رونق تولید و ایجاد اشتغال بیشتر استفاده کرد. متاسفانه قانونگذار در این خصوص به کمک سرمایه گذار و صنایع نمی آید. در شهر مشهد حدود 95 میلیون متر مکعب آب تصفیه می شود. از این میزان 20 میلیون متر مکعب به بخش کشاورزی اختصاص دارد، 65 میلیون متر مکعب به کشف رود انتقال داده می شود (با این ادعا که دشت را سیراب کنند). 35 درصد شهر مشهد هنوز تحت سیستم تصفیه فاضلاب قرار نگرفته است که این میزان آب تصفیه نشده با تانکر به کشف رودی ریخته می شود که آب تصفیه شده به آن می رود و این کار کاملا بی فایده و بیهوده است. این در حالی است که نیاز منطقه سنگان به آب در حدود 25 میلیون متر مکعب است. در نتیجه اگر 35 درصد باقیمانده آب تصفیه نشده مشهد هم به سیستم تصفیه وصل شود، چیزی در حدود 125 میلیون متر مکعب آب تصفیه شده وجود دارد که اگر از این میزان 100 میلیون متر مکعب به دشت کش فرود برود، 25 میلیون متر مکعب باقیمانده را می توانند در اختیار سنگان قرار دهند و بدین شکل مشکل آب این منطقه حل خواهد شد.
در سنگان تا امروز چیزی حدود 15 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته است که تا 20 هزار میلیارد تومان هم پیش بینی می شود. این مبلغ رقم کمی نیست و با این سرمایه گذاری 12 هزار نفر هم اکنون مشغول به کار هستند. از سوی دیگر 10 سال پیش در این منطقه امنیتی وجود نداشت، اما به واسطه سرمایه گذاری صورت گرفته امنیت این منطقه نیز تامین شده است. بنابراین ضروری است دولت و مجلس به حوزه تامین آب مورد نیاز صنایع سنگان ورود پیدا کنند و به کمک صنایع بیایند و تدبیری برای انتقال آب به این منطقه اتخاذ کنند.
* به غیر از بحث آب، گاز و برق؛ این شرکت چه فعالیت های زیرساختی دیگری در این منطقه انجام داده است؟
در حوزه جاده سازی نیز هیات مدیره شرکت تصویب کرده از تربت حیدریه تا سنگان یک جاده کمربندی ایجاد شود. طرح آن آماده و تامین مالی هم تقریبا انجام شده است. عمده ترین نقطه مسیر تربت حیدریه تا رشتخوار می باشد که حدود 70 کیلومتر است. این مسیر علاوه بر تردد مردم برای انتقال محصولات سنگان باید دو بانده شود. از سوی دیگر راه آهن این منطقه هم باید دو خطه شود. طی جلسه ای که با مدیرعامل شرکت راه آهن داشتیم، اعلام کرد سرمایه گذار بخش خصوصی آماده همکاری است. در همین راستا با سرمایه گذار بخش خصوصی وارد مذاکره شده ایم. برنامه احداث فرودگاه برای منطقه سنگان را داریم که کارهای مطالعاتی آن انجام شده است و حدود 100 میلیارد تومان سرمایه می خواهد. امیدواریم با کمک بخش خصوصی فرودگاه را هم به سرانجام رسانیم. اگر جاده کمربندی ایجاد شود، در کنار این جاده امکانات رفاهی نیز احداث خواهد شد. همچنین برای احداث مجتمع مسکونی از شرکت هایی که در منطقه سنگان وجود دارند، دعوت کردیم تعداد نیروی انسانی که نیاز به مسکن دارند را اعلام کنند. فعلا مجتمع مسکونی 2000 واحدی ویلایی را پیش بینی کرده ایم.
* برای تکمیل زیرساخت های مجتمع سنگان چه میزان منابع ارزی و ریالی نیاز است؟
برای جاده سازی این منطقه حدود 300 میلیارد تومان، راه آهن 2300 میلیارد تومان، فرودگاه 100 میلیارد تومان، پروژه های برق و گاز 140 میلیارد تومان و پروژه آب هم در فاز اول 200 میلیارد تومان نیاز است. به عبارتی دیگر برای اجرای پروژه های این منطقه در حدود 3 هزار و 300 میلیارد تومان سرمایه نیاز است.
*به نظر شما معدن سنگان چند سال دیگر بهره وری خواهد داشت؟
روند استخراج در معادن و صنایع سنگان به ترتیب استخراج سنگ آهن، تولید سنگ دانه بندی شده، کنسانتره و گندله است. اگر آب این منطقه تامین شود، بعد از گندله چرخه تولید ادامه خواهد داشت و به تولید آهن اسفنجی و فولاد هم خواهیم رسید.
در حال حاضر معدن سنگان یک میلیارد و 300 میلیون تن ذخیره قطعی دارد (با نسبت باطله برداری 3 به یک). برای تولید 17 میلیون تن کنسانتره باید 34 میلیون تن سنگ تولید شود. اگر ذخیره قطعی (یک میلیارد و 300 میلیون تن) تقسیم بر 34 میلیون تن تولید سنگ شود؛ می توانپیش بینی کرد که معدن سنگان در حدود 39 سال بازدهی خواهد داشت.
* آیا در خصوص مسائل مالی توقعی از دولت دارید؟
معدن سنگان متعلق به ایمیدرو است و این سازمان به عنوان پیمانکار سنگ را از معدن استخراج کرده و به شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی می فروشد و این شرکت هم سنگ آهن را فرآوری کرده و تبدیل به کنسانتره و در نهایت گندله می کند. این مجموعه هیچ توقع مالی از دولت ندارد؛ تنها درخواست ما از دستگاه های دولتی مانند شرکت آب، برق و گاز است و انتظار داریم که نگاه ملی به پروژه های سنگان داشته باشند.
* و صحبت پایانی؟
در پایان از شرکت های برق، گاز و نیز استانداری خراسان رضوی، دکتر هاشم پور مدیریت مجتمع سنگ آهن سنگان و همکاران ایشان تشکر و قدردانی می کنم. همچنین از دکتر کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که با حمایت های بی دریغ خود از شرکت تامین و توسعه زیرساخت های شرق ایران موجبات ایجاد زیرساخت صنایع معدنی سنگان را ایجاد کرده اند، کمال تشکر و قدردانی می کنم.
طاهره گودرزی