06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 16 بهمن 1396 ساعت 12:33

فعالان معدنی تفاهمنامه های فعال سازی و توسعه معادن کوچک را امضا کردند؛ 500 معدن کوچک مقیاس در پنج سال فعال می شود

0000تفاهمنامه های فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس بین معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و خانه معدن ایران با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید. علاوه بر موارد مذکور شرکت های معدنی میدکو، گل گهر و انجمن سنگ آهن ایران نیز 2 تفاهمنامه جداگانه را امضاء کردند.
همچنین دکتر جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دکتر مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت و رئیس هیات عامل ایمیدرو، دکتر محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران، مهندس مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران، علی اصغر پورمند رئیس هیات مدیره هلدینگ میدکو و ناصر تقی زاده مدیرعامل گل گهر این تفاهمنامه ها را امضا کردند.
براساس این تفاهمنامه ها شرکت های یاد شده در زمینه احیاء حدود 500 معدن کوچک مقیاس برای یک دوره پنج ساله فعالیت خواهند داشت. این تفاهمنامه ها احیاء معادن متروک و اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم 425 هزار نفر را در دستور کار خود دارد.

براساس این گزارش یکی از تفاهمنامه ها بین خانه معدن، ایمیدرو، شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضاء رسید که نوع مشارکت میدکو در آن ورود به عرصه معادن غیر آهنی است.
همچنین خانه معدن، ایمیدرو، گل گهر و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهمنامه دیگری را به امضاء رساندند که شرکت گل گهر نیز با هدف تامین مواد اولیه زنجیره فولاد (معادن سنگ آهن) در این طرح مشارکت دارد.
فعال سازی معادن کوچک و توسعه اشتغال و بهره وری، تجمیع دپوهای موجود و برندسازی محصولات با توجه به استانداردها و کنترل کیفی به منظور تامین منابع مالی پایدار معادن، ارتقاء سطح دانش معدنکاری کشور با افزایش آموزش و توسعه میزان تولید در معادن نیمه فعال با تامین بازار مطمئن محصول از اهداف کلان طرح احیاء معادن کوچک و متوسط اعلام شده است.
بر اساس آخرین آمار ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت شمار معدن های دارای مجوز بهره برداری کشور 9 هزار و 950 مورد است. هم اکنون حدود 4 هزار معدن غیرفعال در همه گروه ها وجود دارد و مشتمل بر 9 درصد معادن فلزی، 21 درصد معادن سنگ تزئینی، 51 درصد معادن مصالح ساختمانی و 15 درصد از سایر معادن مانند نسوزها و غیره بوده است.
ایمیدرو در چارچوب وظایف خود برای تامین مواد اولیه صنایع معدنی، ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مستعد معدنی که در مناطق محروم و دور افتاده کشور قرار دارد، علاوه بر بهره برداری از ظرفیت های خود و تعریف محدوده های اکتشافی جدید؛ در نظر دارد معادن شامل این طرح را با جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی فعال کند.
این تفاهمنامه ها یکی دیگر از نمونه های مشارکت بخش خصوصی و دولت در بخش معدن و صنایع معدنی محسوب می شود که در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت امضاء شد.
فعال شدن 500 معدن کوچک مقیاس در پنج سال
دکتر جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس تفاهمنامه های همکاری امضاء شده برای فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، 500 معدن به چرخه تولید متصل می شود.
وی پیش از امضای تفاهمنامه های همکاری برای احیاء، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در این وزارتخانه افزود: ایده این کار توسط خانه معدن ارائه شده است و انتظار می رود زمینه ریسک فعالیت در معادن کم شود.
دکتر سرقینی اضافه کرد: مطالعات پهنه های معدنی زمینه دستیابی به اطلاعات معادن غیر فعال کوچک مقیاس را فراهم کرد. همچنین این اقدام وجود ذخایری در معادن کوچک را نشان داد که به بهره برداری نرسیده است.
وی تاکید کرد: برای استخراج ذخایر دست نخورده در معادن کوچک اولویت به بهره برداران فعلی داده می شود و چنانچه آنها توان استخراج نداشته باشند، حقشان باید محفوظ باشد.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: دوره اجرای این تفاهمنامه ها پنج سال است و مقرر شده فهرستی در یک دوره زمانی مشخص از معادن کوچک مقیاس تهیه و در کارگروه مربوط نهایی شود.
وی یادآوری کرد: مجتمع معدنی - صنعتی گل گهر با رویکرد به معادن سنگ آهن و شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با تنوع فعالیت در عرصه غیر آهنی فعالیت می کند.
80 درصد درآمد امسال معادن صرف توسعه
داریوش اسماعیلی رئیس فراکسیون معدن مجلس شورای اسلامی گفت: امسال در چارچوب برنامه ششم توسعه باید 80 درصد درآمد حاصل از معادن برای توسعه این بخش صرف شود.
اسماعیلی نیز قبل از امضای تفاهمنامه های همکاری احیاء، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس افزود: مجلس شورای اسلامی با بخش معدن همراهی خوبی دارد و به موجب برنامه ششم توسعه (1400- 1396) و در ماده 53 مصوب شده است همه درآمدهای حاصل از بخش معادن برای توسعه این بخش صرف شود.
وی شکل گیری فراکسیون معدن که امسال در مجلس ایجاد شده است را به عنوان یک مجموعه حامیان این بخش توصیف کرد که 114 نفر به عضویت آن درآمده اند.
اسماعیلی میزان اعتبارات تخصیصی به بخش معدن از محل درآمدهای آن را تا پیش از این 10 تا 15 درصد ذکر کرد و گفت: امسال برای نخستین بار رقم 80 درصدی تعیین شده است.
وی تبصره الحاقی در قانون بودجه 97 را از دیگر روش های پشتیبانی بخش معدن برشمرد که براساس آن درآمدهای سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به شکل اختصاصی در اختیار این سازمان قرار می گیرد که درآمد حاصل از تهیه نقشه ها و فعالیت های اکتشافی بخشی از این درآمدهاست.
اسماعیلی این خبر را نیز داد که دبیرخانه تعامل دولت و مجلس شورای اسلامی در بخش معدن شکل گرفته و فعالیت آن نیز آغاز شده است.
وی تهیه تفاهمنامه های بخش های خصوصی و دولتی که امضا شد را در چارچوب سیاست حمایت از بخش معدن و فعال سازی آن ارزیابی کرد و گفت: رونق عملکرد معادن کوچک می تواند پیامدهایی مانند سوددهی آنها را به دنبال داشته باشد.
60 درصد معادن کشور فعال است
دکتر مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این مراسم گفت: بر پایه آمارهای این وزارتخانه، 60 درصد از 10 هزار معدن دارای پروانه کشور فعال است و 92 درصد معادن نیز در مقیاس کوچک محسوب می شوند. وی در ادامه افزود: بیشتر معادن کشور در مناطق محروم و نیازمند واقع شده است و می تواند اشتغال و توسعه را فراهم سازد. وی با بیان اینکه اشتغالزایی و رونق اقتصادی در مناطقی که معادن کوچک مقیاس فعال شوند، تحقق می یابد و گفت: می توان از بودجه یک میلیارد و 500 میلیون دلاری اشتغالزایی در نقاط محروم، سهم 10 درصدی را به معادن کوچک اختصاص داد.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران افزود: اگر از صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی حمایت شود، طرح فعال سازی معادن کوچک به موفقیت می رسد. وی تجمیع معادن کوچک را در فراهم سازی زیرساخت مورد نیاز آنها مهم دانست و تصریح کرد: توسعه اکتشاف، ارتقاء معدنکاری و رشد تولید با همکاری همه فعالان این عرصه اعم از دولت به عنوان پشتیبانی کننده و تشکل های فعال در این عرصه محقق می شود.
دکتر کرباسیان خاطرنشان ساخت: بازار پرنوسان بین المللی نیز بر روند بهره برداری از معادن نقش موثری دارد؛ به گونه ای که امروز رونق و رکود معادن تحت تاثیر این شرایط قرار می گیرد.
وی ابراز امیدواری کرد: تفاهمنامه های امضاء شده در فعال سازی بخش خصوصی در چرخه های تولید مواد معدنی و شتاب بخشی به روند بهره برداری از معادن کوچک نقش موثری داشته باشد.
سوتیتر: بیشتر معادن کشور در مناطق محروم و نیازمند واقع شده است و می تواند اشتغال و توسعه را فراهم سازد. وی با بیان اینکه اشتغالزایی و رونق اقتصادی در مناطقی که معادن کوچک مقیاس فعال شوند، تحقق می یابد و گفت: می توان از بودجه یک میلیارد و 500 میلیون دلاری اشتغالزایی در نقاط محروم، سهم 10 درصدی را به معادن کوچک اختصاص داد.