30 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
جمعه, 13 بهمن 1396 ساعت 12:39

ذوب مشكلات سنگ آهن در بورس كالاي ايران

در حالي كه سال هاست تالار صادراتي بورس كالاي ايران شاهد معامله سنگ آهن دانه بندي شده است؛ اما عرضه اين محصول در تالار داخلي اين بورس موافقان و مخالفان زیادی طي سال هاي اخير به همراه داشته است.
ورود سنگ آهن به تالار داخلي بورس كالاي ايران سرانجام اواسط سال  95 همزمان با تصويب ماده 37 قانون رفع موانع توليد و ارتقاء نظام مالي كشور روند جدي تري به خود پيدا كرد. بر مبناي اين ماده قانوني، اين محصول سه بار در اين بورس عرضه و در صورتي كه خريداري نداشته باشد، صادر مي شود؛ يعني معامله نشدن سنگ آهن در تالار داخلي بورس كالا به معناي نبود تقاضاي داخلي است و در نتيجه مي تواند مجوز صادرات بگيرد.
از ديگر هدف گذاري هاي مهم در هدايت سنگ آهن به بورس كالاي ايران، سر و سامان دادن به بازار اين محصول عنوان شده است؛ چراكه با توجه به تكميل تعدادي از طرح هاي كنسانتره، گندله و فولاد و پيش بيني افزايش تقاضا براي محصولات سنگ آهني داخلي، نياز كشور به ساماندهي بازار اين محصول راهبردي از طريق عرضه در بورس كالا به منظور بهبود نظام قيمت گذاري، بهبود نحوه پرداخت و تامين پايدار مواد اوليه كارخانه هاي فولاد ضرورت دارد. هم اكنون سنگ آهن دانه بندي به تالار داخلي بورس كالا وارد شده و طبق توافقنامه هاي ميان انجمن سنگ آهن ايران و شركت بورس كالا مبني بر قيمت گذاري اين محصول، از تاريخ 11 شهريور ماه امسال معاملات اين محصول در رينگ داخلي بورس كالا آغاز شد.

مسير رفته
امروز سنگ آهن به پشت درهاي بورس كالا رسيده و هر آن امكان ورود به اين تالار را خواهد يافت. از يك سو مديران آهني و از سوي ديگر مديران كالايي هر يك براي اين رسيدن گام هايي برداشته اند. 29 آذر ماه 94 بيشتر سايت هاي بورسي و اقتصادي به نقل از مديرعامل بورس كالاي ايران، دوباره از پذيرش كامل معاملات سنگ آهن در اين بازار خبر دادند تا مجددا توجهات را به خود جلب كنند.
دکتر حامد سلطاني نژاد در اين اظهارات شرط معامله سنگ آهن در بورس كالا را خروج اين محصول از شمول قيمت گذاري دولتي ذكر كرده و در پاسخ به نگراني هاي موجود در خصوص سلب حمايت هاي دولتي از سنگ آهن با كشف قيمت اين محصول در بورس كالا گفته بود: شركت هاي توليدكننده سنگ آهن خصوصي شده اند، كشف قيمت اين محصول مي تواند به تناسب عرضه و تقاضا در بورس كالاي ايران صورت گيرد. در واقع اگر قرار به اعطاي سوبسيد به اين محصول است مي توان اين سوبسيد را به طور مستقيم به توليدكننده محصول پايين دستي داد. همانطور كه در رينگ صادراتي بورس كالا شرايط براي صادرات سنگ آهن فراهم شده، اين آمادگي در بورس كالا وجود دارد كه با در نظر گرفتن شرايط بازار فولاد بستري فراهم شود كه با عرضه و كشف قيمت سنگ آهن در بورس كالا، هم صنايع پايين دستي متضرر نشوند و هم قيمت متناسب با عرضه و تقاضا صورت گيرد.
در همین راستا دی ماه سال گذشته در چهارمين همايش بين المللي انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن ايران كه مقامات ارشد دولتي و مسئولان بازار سنگ آهن در آن حضور داشتند؛ مديرعامل شركت بورس كالا بار ديگر اعلام كرد: بر اساس توافق انجام شده قرار است عرضه سنگ آهن داخلي در دهه فجر سال 95 در بورس كالاي ايران آغاز شود. دکتر سلطاني نژاد پياده سازي تبصره 2 آئین نامه اجرايي ماده 37 قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاء نظام مالي كشور، تسهيل شرايط فروش عرضه مازاد تالار داخلي در رينگ صادراتي همراه با توسعه بازارهاي صادراتي سنگ آهن و افزايش سهم بخش خصوصي را از جمله برنامه هاي بورس كالا در این زمينه برشمرد.
وی در جمع سنگ آهني ها تاكيد كرد: راه اندازي معاملات همه محصولات موجود در زنجيره ارزش صنعت فولاد و امكان بكارگيري ابزارهاي تامين مالي براي معادن سنگ آهن به همراه راه اندازي معاملات ابزارهاي پوشش ريسك از مهمترين برنامه هاي آينده شركت بورس كالاست. توليدكنندگان سنگ آهن مي توانند با استفاده از ابزارهاي بورس كالا از جمله معاملات سلف، محصولات خود را قبل از توليد به فروش برسانند كه اين امر رويدادي مهم و راهگشا براي اين صنعت خواهد بود.
آخرين خبر
در تازه ترين يادآوري 24 تير96 نائب رئیس وقت انجمن سنگ آهن ایران بار ديگر از آماده سازي بسترهاي عرضه سنگ آهن در بورس كالا و عرضه اين محصول در نيمه نخست سالجاری خبر داد. بهرام شكوري گفت: با پيگيري هاي انجام شده مي توانيم در آينده بسيار نزديك شاهد عرضه اين محصول در بورس كالا باشيم؛ چراکه هم ساختار و مكانيسم بورس كالا آماده بوده وهم انجمن سنگ آهن نسبت به ورود اين محصول به بورس كالا علاقه مند است. شكوري با بيان اينكه قيمت جهاني سنگ آهن كاهش يافته است، افزود: تقريبا همه زمينه هاي عرضه سنگ آهن در بورس كالا فراهم شده و بعد از بهبود قيمت جهاني اين محصول شاهد عرضه آن در تالار داخلي بورس كالا خواهيم بود. اين مقام مسئول در صحبت هاي خود خيال شركت هاي كوچك را نيز راحت كرد و گفت: براي ورود و عرضه شركت هاي توليدكننده سنگ آهن در بورس كالا تدابير ویژه ای اتخاذ شده است؛ چراکه همه شركت هاي توليدكننده معادن بزرگ نيستند و مجموعه هاي كوچكي هم وجود دارد كه توان مالي زيادي ندارند و بايد تسهيلاتي ايجاد شود تا آنها نيز به راحتي بتوانند وارد بورس شوند.
معاملاتي به رنگ فولاد
در اين ميان قدير قيافه رئيس وقت انجمن سنگ آهن ایران نيز با انتقاد به اينكه سال هاست ارزان فروشي در بازار داخلي اتفاق افتاده و توليدكنندگان محصولات سنگ آهني به دنبال اصلاح آن هستند؛ گفت: اما به هر حال مشكلات قيمت گذاري سنگ آهن از گذشته وجود داشته و بايد اصلاح قيمت در يك مبادله برد- برد صورت گيرد؛ سعی داشتیم سهم خود را ادا کنیم. وی در خصوص اصلاح شيوه قيمت گذاري سنگ آهن اظهاركرد: راهكار ما عرضه تمام محصولات سنگ آهني و يا تمام محصولات زنجيره فولاد و استفاده از ساز و كار شفاف و رقابتي بورس است كه با عمل به اين شيوه، قيمت واقعي و منصفانه محصولات زنجيره در تالار بورس تعيين قيمت شود. با تحقق اين مهم شفاف سازي معاملات بين خريدار و فروشنده با نرخ متعادل همراه مي شود. ضمن اينكه با توجه به مقررات بورس كالا، تسويه حساب و اطمينان از بازگشت به موقع ارزش كالاي فروخته شده نيز به شكل مناسبي انجام خواهد شد.
قدیرقیافه با تاكيد بر اينكه بهره گيري از امكان بورس مانعي براي انجام معاملات از راه مذاكره و به صورت توافقي نخواهد بود، گفت: پيشنهاد مشخص ما به عنوان توليدكننده محصولات سنگ آهني در نشست هاي متعدد با مديران بورس كالا مطرح و مقرر شد قيمت داخلي سنگ آهن حاصل كسري از قيمت هاي جهاني با در نظر گرفتن تخفيفات و هزينه حمل باشد. مشكلات گرفتن تسهيلات از سيستم بانكي و سود بالاي اين تسهيلات باعث شده تا فعالان بخش توليد و صنعت براي تامين مالي به فكر راهكارهاي ديگری باشند كه يكي از اين راه ها؛ بورس كالاست. در همين رابطه رايزني هايي را با مسئولان بورس انجام داده ايم تا توليدكنندگان بتوانند از طريق ابزارهاي مختلف در بورس كالا و اوراق بهادار براي سرعت بخشيدن به طرح هاي توسعه اي تامين مالي كنند.
چرا بورس كالا؟
كشف قيمت از مهمترين مزايايي است كه هر 2 طرف يعني بورس كالايي ها و توليدكنندگان براي خانه كردن سنگ آهن در اين بازار عنوان مي كنند. اين بخشي از صحبت هايي است كه درباره چرايي انجام معاملات سنگ آهن در بورس كالا مطرح شده است.
"ورود سنگ آهن به بورس كالا موجب كشف قيمت عادلانه اين محصول مي شود؛ علاوه بر اين چون سنگ آهن با قيمت پايين در بازار خريداري شده و وجه آن با تاخير پرداخت مي شود، با ورود اين محصول به بورس كالا مطمئنا قيمت مناسبي براي محصول كشف شده و پرداخت پول سريع تر صورت مي گيرد." و اين هم نمونه اي ديگر "هم اكنون وجه سنگ آهن خريداري شده، يك سال بعد پرداخت مي شود كه با ورود اين محصول به بورس كالا كساني كه به اين محصول نياز دارند، بايد مبلغ خريداري شده را پرداخت كنند و در نتيجه سنگ آهني ها مي توانند با فروش محصول پول خود را دريافت كرده و براي توسعه هزينه كنند." و چنين صحبت هايي بسيار مطرح شده است.
البته همچنان كه انتظار مي رود عده اي هم مخالفت مي كنند، اما نكته اينجاست كه بتوانيم به اين پرسش پاسخ درست دهيم "اگر بورس كالا ابزار مناسبي براي ساماندهي به بازار كالايي همچون سنگ آهن و كالاهاي ديگري از اين دست نيست، پس چه جايگزيني برای آن وجود دارد."

سوتیتر: راه اندازي معاملات همه محصولات موجود در زنجيره ارزش صنعت فولاد و امكان بكارگيري ابزارهاي تامين مالي براي معادن سنگ آهن به همراه راه اندازي معاملات ابزارهاي پوشش ريسك از مهمترين برنامه هاي آينده شركت بورس كالاست