09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 08 مهر 1397 ساعت 17:27

تدوین استراتژی شرکت تهیه و تولیدمواد معدنی

IMPASCOمدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی کشور از تدوین استراتژی این شرکت برای کلیه بخش‌های معدنی و فلزی خبر داد. وجیه ‌الله جعفری با اشاره به برنا‌مه‌های شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در سال جاری گفت: با توجه به اهمیت مواد معدنی فلزی در صنایع کشور و نقش این شرکت به‌عنوان بازوی اجرایی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران که تکلیف توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را در کشور برعهده دارد، استراتژی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در راستای توسعه اکتشاف و تولید مواد معدنی مورد‌نیاز صنایع داخلی به‌خصوص فلزات تدوین شده است و مواد معدنی که اغلب آنها را فلزات مانند آهن، مس، سرب، روی تشکیل می‌دهند، در اولویت اول قرار گرفته‌اند. به گفته وی، به‌طور قطع برنامه استراتژیک این دسته اولویت یک گسترش عملیاتی اکتشافی (پهنه‌ها و پتانسیل‌های کشف شده از آنها) و ازدیاد تولید با توسعه بهره‌برداری از معادن و ارتقای بهره‌وری در داخل و خارج کشور است.


بدیهی است بنا بر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در زمینه خصوصی‌سازی، این موارد نیز تا آنجا که ممکن است، از طریق فعال کردن بخش خصوصی به مرحله اجرا در می‌آید. امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۸ گواهینامه کشف، ۳۰ پروانه اکتشاف و ۱۳۷ هزار و ۳۰۰ متر حفاری صورت گیرد. جعفری در‌باره خروج شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از لیست واگذاری خصوصی‌سازی با روی کار آمدن دولت یازدهم و تغییر استراتژی این شرکت در سال ۹۳ تصریح کرد: پس از خروج این شرکت از لیست واگذاری خصوصی‌سازی استراتژی شرکت بر مبنای این موقعیت تدوین و پس از اخذ مصوبات لازم از ابتدای سال ۱۳۹۴ اجرایی شد.
از آنجا که وظایف ایمیدرو حسب قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، توسعه معدن و صنایع معدنی در کشور، اجرای طرح‌های معدن و صنایع معدنی و واگذاری به بخش‌خصوصی، اجرای طرح‌ها در مناطق کمتر توسعه یافته، طرح‌های با فناوری بالا و طرح‌های پرخطر که بخش خصوصی تمایلی به انجام آنها ندارد است، این شرکت به‌عنوان بازوی اجرایی سازمان در این راستا اقدام می‌کند. وی خاطرنشان کرد: استراتژی‌های کلان شرکت شامل واگذاری یا برون سپاری فعالیت‌های مواد معدنی فاقد اولویت استراتژیک (حسب سیاست ایمیدرو به کلیه مواد معدنی تعمیم داده شد)، پتانسیل‌یابی و توسعه اکتشاف در همه مراحل در داخل و خارج کشور در مواد معدنی دارای اولویت استراتژیک، تجهیز و آماده‌سازی ذخایر معدنی و ایجاد واحدهای فرآوری در داخل و خارج کشور در مواد معدنی دارای اولویت استراتژیک، ارتقای بهره‌وری و افزایش تولید، گسترش پژوهش در راستای ارتقای فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی، افزایش رقابت‌پذیری واحدهای فعلی و توسعه ظرفیت‌های آنها است که با توجه به شرایط جدید تدوین شد.
مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: در چهار سال گذشته استراتژی استفاده از توان بخش خصوصی و توسعه اکتشاف و نیز تحقیق و توسعه جزو اولویت‌های این شرکت بود که در بخش اکتشاف در استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی به آنومالی‌هایی در بخش طلا و مس دست یافتیم که می‌توان امیدوار به دستیابی ذخایر خوبی در این مناطق باشیم.در این شرایط در چهار سال اخیر با توجه به تغییر استراتژی شرکت، استراتژی برون سپاری با واگذاری تعداد ۳ مجتمع و ۶ طرح شرکت تهیه وتولید مواد معدنی ایران از برنامه واگذاری ۷ مجتمع و ۱۲ طرح به بخش‌خصوصی اجرایی شد. به گفته وی، همچنین اکتشاف در بخش زغال‌سنگ، سنگ‌آهن، شورابه‌ها و فلزات غیرآهنی حسب استراتژی تعیین شده در سال‌های اخیر توسعه یافته است. جعفری تصریح کرد: در راستای ارتقای بهره‌وری که از سیاست‌های مهم دولت است، قرارداد بررسی بهره‌وری مجتمع‌ها و ستاد شرکت اجرایی شد و برنامه‌های جدید آموزشی و پژوهشی، با توجه به سیاست واگذاری و با هدف توسعه آموزش و پژوهش کاربردی تهیه شده است.
وی در‌باره رویکرد شرکت تهیه و تولید برای ورود بخش خصوصی به حوزه معدن تاکید کرد: واگذاری یا برون‌سپاری فعالیت‌های مواد معدنی فاقد اولویت استراتژیک (بنا بر سیاست ایمیدرو به کلیه مواد معدنی) تعمیم داده شد. مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران افزود: پتانسیل‌یابی و توسعه اکتشاف در همه مراحل در داخل و خارج کشور در مواد معدنی دارای اولویت استراتژیک، تجهیز و آماده‌سازی ذخایر معدنی و ایجاد واحدهای فرآوری در داخل و خارج کشور در مواد معدنی دارای اولویت استراتژیک، ارتقای بهره‎وری و افزایش تولید، گسترش پژوهش در راستای ارتقای فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی و نیز افزایش رقابت‌پذیری واحدهای فعلی و توسعه ظرفیت‌های آنها از استراتژی‌های کلان شرکت محسوب می‌شوند که در نتیجه در پیشرفت اهداف شرکت تهیه و تولید موثر هستند.
وی خاطر‌نشان کرد: در برون‌سپاری فعالیت‌های ایمپاسکو و ایمیدرو (مجتمع‌ها و طرح‌های تحت مدیریت ایمپاسکو) ۶ مجتمع و ۱۹ طرح تحت مالکیت ایمپاسکو است که ۵ مجتمع و ۱۳ طرح واگذار شده و یک مجتمع و ۶ طرح در دست واگذاری است.در بخش برون سپاری طرح‌های ایمیدرو (تحت مدیریت ایمپاسکو) ۵ طرح واگذار شده و ۹ طرح در دست واگذاری است. جعفری گفت: توجه به این نکته ضروری است که با واگذاری مجتمع‌های تحت پوشش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، عملا شاهد بهره‌وری بالاتر این مجتمع‌ها هستیم. ضمن آنکه به‌عنوان یک نهاد دولتی می‌توانیم نظارت دقیق بر عملکرد مجتمع‌های واگذار شده را به نحو شایسته‌تری انجام دهیم.
وی در‌باره مجتمع‌های واگذار شده به بخش خصوصی افزود: معادن زغال‌سنگ خمرود و پروده شرقی بلوک ۱، سنگ‌آهن صاحب‌ سقز، طرح سولفوره انگوران، کارخانه فرآوری میشدوان و آنومالی شمالی و سنگ‌‌آهن گل‌گهر ۳، ۵ و ۶ به بخش خصوصی واگذار شده‌اند. همچنین در طرح‌هایی مانند دریاچه شورابه‌های قم، معادن زغال‌سنگ پروده شرقی بلوک ۲ و ۳، فسفات اسفوردی، کک‌سازی زرند، سرب نخلک، سنگ‌آهن گل‌گهر ۴، سنگ‌آهن گل‌گهر ۱، سنگ‌آهن جلال‌آباد، سنگ‌آهن چادرملو و مجتمع فروکروم جغتای بخش‌خصوصی در حال فعالیت است. مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تاکید کرد: علاوه بر این، مجتمع نفلین‌سینیت کلیبر، تولید سود کاستیک مجتمع پتاس‌ خور و بیابانک و احداث کارخانه فرآوری هماتیت جلال‌آباد از جمله مجتمع‌ها و طرح‌های برون‌سپاری شده به شمار می‌آ‌یند.
وی همچنین در‌باره فعالیت‌های اکتشافی شرکت تهیه و تولید تصریح کرد: ایمپاسکو طی فعالیت‌های اکتشافی خود تاکنون موفق به اخذ ۵۶۰/ ۴۸ کیلومتر مربع پهنه اکتشافی شده که مقدار ۳۷۹۰۰ کیلومتر مربع خاتمه یافته و ۳۵۳۵۹ در مرحله اجرا است. مطالعه تعداد ۵۱ هدف اصلی جهت اخذ پروانه اکتشاف جدید حاصل از پهنه‌های خاتمه یافته نیز در دستور کار قرار دارد. جعفری افزود: در مجموع ۶۸۰ هزار متر حفاری در شرکت تهیه تولید مواد معدنی ایران طی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۶ انجام شده و از این میزان، ۲۷۰ هزار متر حفاری طی بازه ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ حفاری مغزه‌گیری به انجام رسیده است.
به گفته وی، از کل حفاری به عمل آمده طی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۶ معادل ۲۸ درصد مرتبط با اکتشاف زغال‌سنگ و مابقی مربوط به حوزه‌های فلزی (سنگ‌آهن و پلی متال) و در حال حاضر تعداد زیادی از گزارشات نهایی (۱۹ مورد) فعالیت اکتشافی به سازمان صمت استان‌ها یا ستاد وزارت برای صدور گواهی کشف جدید یا ارتقای ذخیره گواهی کشف فعلی ارسال شده است. تا پایان دی ماه ۹۶ برنامه تولید ۶۶۵ هزار تن خاک روی را داشتیم که این عدد به ۷۲۳ هزار و ۳۸۰ تن ارتقا یافت، همچنین در این مدت برنامه تولید ۳۰۰ تن طلا به ۴۹۰ تن افزایش یافت.