31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 19 شهریور 1397 ساعت 11:50

روند رو به رشد و تحقق برنامه هاي توسعه بخش چادرملو

chadormaloتحقق اهداف پیش بینی شده در برنامه توسعه فعالیت های شرکت چادرملو از جمله اجرای برنامه های استخراج و تولید محصولات، پوشش 109 درصدی درآمد هر سهم در سال 96، استفاده بهینۀ مصارف انرژی (برق، آب و گاز) در مجتمع های معدنی و صنعتی چادرملو و استفاده از حداکثر ظرفیت ساخت داخلِ لوازم، تجهیزات و قطعات یدکي مصرفی در مجتمع های تولیدی حاصل تلاش تمامي کارکنان و همراهی صاحبان سهام و سیاست های اتخاذ شده توسط هیأت مدیره شركت بوده است.
مهندس محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ضمن بيان مطلب فوق و با تاکید بر دستیابی به اهداف فراتر از برنامه و موفقیت های این شرکت طي یکسال گذشته گفت: شركت چادرملو در سال 96 بالغ بر 550 قلم قطعات و لوازم مصرفی وارداتی را ساخت داخل كرده و تاكنون 10 هزار و 745 قلم قطعات و لوازم یدکی را از منابع داخلی تأمین و جایگزین قطعات مشابه ساخت خارج کرده است.
مديرعامل شركت چادرملو با اشاره به پروژه های مطالعاتی، تحقیقـاتی و پـژوهشی بـا هدفِ کـاهشِ مصـارف و هزینه ها، بهینه سازی و کاهشِ مصرف انرژی، استفاده از فناوری های جدید، انجام اصلاحات در خطوط تولید و بومی سازی افزود: سال گذشته بیش از 65 هزار نفر ساعت دوره های آموزشیِ کارکنان امانی و پیمانکاران و 12 هزار و 500 نفر ساعت دوره هایِ کارآموزی دانشجویان دانشگاه های کشور در گرایش های استخراج، فرآوری و تولید را در راستاي تداوم برنامه های ارتباط صنعت با دانشگاه در مجتمع های معدني و صنعتی چادرملو گذرانده اند.

عملکرد توليد در سال 96
مهندس نوریان در ادامه در خصوص عملکرد تولید شرکت چادرملو طي سال گذشته گفت: در سال 96 میزان استخراج سنگ باطله 72 میلیون و 660 هزار تن و مقدار سنگ آهن استخراج شده معادل 15 میلیون و 195 هزار تن بوده است. همچنین حدود 9 میلیون و 389 هزار تن کنسانتره سنگ آهـن در اين مجموعه تـولید شده كه 25 درصد فراتر از ظرفیت اسمی است.
وی سایر محصولات تولیدی چادرملو را شامل تولید گندله به میزان 3 میلیون و 517 هزار تن، سنگ آهن دانه بندی 515 هزار و 300 تن و شمش فولاد به میزان 428 هزار تن عنوان کرد.
نوریان همچنین اقدامات انجام شده و عوامل موثر در اجرای برنامه های افزایش تولید کنسانتره سنگ آهن در سال 96 را به دلیل کـاهش تـوقفات بـرنامه ای و افزایش بهره وری و ساعات کار مفید به میزان 21 درصد، افزایش ضریب بازیافت از 61 درصد طبق محاسبۀ ظرفیت تولید کارخانه به 4/65 درصد و افزایش گروه های تعمیرات و تسریع در برنامه های تعمیراتی استفاده حداکثری از لوازم ساخت داخل دانست.
طرح های بهره برداری شده و در دست تکمیل
نوریان سپس با اشاره به طرح های بهره برداری شده شرکت در سال 96 شامل طـرح احداث کارخانۀ فولاد چادرملو به ظرفیت 1 میلیون تن و قابل ارتقاء تا 1 میلیون و 300 هزار تن، طرح افزایش ظرفیت کارخانۀ گندله سازی از 3 میلیون و 400 هزار تن به 4 میلیون تن و طرح تأمین آب از محل اجرای شبکه فاضلاب شهرستان اردکان به تشریح طرح های در دست اقدام شرکت پرداخت و گفت: طـرح احداث کارخانۀ احیاء (آهن اسفنجی) با ظرفیت 1 میلیون و 550 هزار تن مهمترین طرح چادرملو است که بالغ بر 10 هزار و 633 میلیارد ریال پیش بینی سرمایه گذاری برای اجرای آن به عمل آمده است و انتظار می رود راه اندازی آزمایشی این پروژه تا پایان نیمه اول سالجاری صورت گيرد.
طرح های آتی شرکت
مدیرعامل چادرملو از جمله طرح های آتی که در دورنمای توسعه شرکت ترسیم شده است را استفاده از پهنه معدنی آنومالی D19، ساخت کارخانه گندله سازی جدید با ظرفیت 4 میلیون تن در سال با برآورد سرمایه گذاری حداقل 9 هزار میلیارد ریال با استفاده از فاینانس خارجی که مذاکرات اولیه آن نیز به عمل آمده است و همچنین طرح احداث کارخانۀ نورد با ظرفیت 1 میلیون و 200 هزار تن در سال با پیش بینی سرمایه گذاری حداقل به میزان 3 هزار میلیارد ریال عنوان کرد.
مشارکت با بخش خصوصی در اجرای طرح های تولید فولاد
نوریان سپس به طرح های مشارکتی شركت چادرملو اشاره کرد و گفت: در راستای مصوبات هیأت مدیره و در جهت مشارکت با بخش خصوصی؛ این شرکت اقدام به مشارکت و سرمایۀ گذاري در شرکت آهن و فولاد غدیر ایـرانیان به میزان 30 درصد، شـرکت آهـن و فولاد ارفع به میزان 43 درصد و شـرکت صنـایع آهـن و فولاد سَرمد اَبرکوه به میزان 65 درصد سهام كرده است.
به گفته وي اين شركت در اجرای طرح احداث کارخانۀ تولید الکترود گرافیتی با ظرفیت 30 هزار تن در سال به میزان 27 درصد در سهام آن مشارکت كرده كه در مرحلۀ قبل از بهره برداری است.
نوريان خاطرنشان كرد: همچنین در اجرایِ مصوبۀ هیأت مدیرهِ شرکت چادرملو در طرح انتقال آب از خلیج فارس به صنایع معدنی کشور به میزان 22 درصد مشارکت دارد.
وي افزود: هـدف از اجراي اين طرح شیرین سازی و انتقال آب نمک زدايي شده به میزان 500 میلیون متر مکعب در سال طي سه فاز براي تأمین بخشی از نیازها و مصارف آب مجتمع هـای تـولیدی در حـال بهره برداری و طرح های توسعۀ سنگ آهن گل گـهر، معـادن مـس سرچشمه و سنگ آهن چادرمـلو است. برای اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس مبلغ 62 هزار و 651 میلیارد ریال هزینۀ پیش بینی شده است.
نوريان در پايان تاكيد كرد: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال 96 موفق شد رتبۀ دوّم گروه اکتشاف، استخراج و بهره برداری معادن در رتبه بندی 500 شرکت بزرگ کشور را به دست آورد و در مجمع عمومي ساليانه صاحبان سهام خود برای سال مالی 96 مبلغ 330 ریال سود برای هر سهم تقسیم کند.