06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 12 شهریور 1397 ساعت 12:18

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: بازار با عرضه کل زنجیره تولید در بورس كالا تنظیم می ‌شود

Untitled-2عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: باید تدبیری از سوی دولت و مجلس اندیشیده شود تا کل زنجیره تولید محصولات از جمله فولاد به اضافه بخش هاى مختلف وارد بورس شود. اگر این اقدام انجام شود، عرضه و تقاضا متعادل شده و اجحافى در حق طرفین معامله نمى ‌شود.
محسن کوهکن گفت: قیمت گذارى دستورى 100 درصد در هر شرایطى جواب نمى دهد و نمى توان به کارگیرى آن را در بازار پیشنهاد داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در برخى از شرایط خاص ممکن است فرمول هاى حاکم برعرضه و تقاضا باعث برهم خوردن تعادل موجود در میزان عرضه و تقاضا در بازار برخى از کشورها شود که دولت در این کشورها ناگزیر به کنترل و نظارت کالاها و نیازهاى اساسى مردم در بازار خواهد بود.
کوهکن اظهار داشت: سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده باید نظارت مناسب تری در روند مصرف مواد اولیه داشته باشد تا امکان سودجویی ها آنهم در بازار مواد اولیه به حداقل برسد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: وضعیت بازار طي دو ماه اخیر آنقدر بهم ریخته است که عموما از اختلاف قیمت و دو نرخی شدن کالاها نشات می گیرد؛ به طوریکه این اختلاف قیمت ها مسیر بهره برداری از رانت هزار میلیاردی را برای عده ای باز گذاشته است.
به گفته وی بر اساس محاسبات انجام شده در حوزه فولاد تا پایان سال ممکن است یک رانت 40 هزار میلیارد تومانی به وجود آید.
کوهکن اظهار داشت: در صورت تامین تمام مواد اولیه یا بخشى از آن با پرداخت ارز 4200 تومانى به صورت بدیهى به دلیل اختلاف قیمت با کالاهاى دیگر میل به سوء استفاده برخى از افراد و بالا بردن اشتهاى کاذب را در برخى از مصرف کنندگان به وجود خواهد آورد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان به نقش بورس کالا در تنظیم بازارها اشاره و تاکید کرد: ما حامى بورس هستیم و باید تدبیری از سوی دولت و مجلس اندیشیده شود تا کل زنجیره تولید محصولات از جمله فولاد به اضافه بخش هاى مختلف وارد بورس شود. اگر این اقدام انجام شود، عرضه و تقاضا متعادل مى شود و علاوه بر سود عادلانه، اجحافى در حق هیچ یک از طرفین معامله انجام نمى شود.