04 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 21 مهر 1397 ساعت 15:20

تشکیل نخستین میز تخصصی صادرات سنگ کشور

stone expoنخستین میز سنگ کشور با هدف بررسی و رفع مشکلات صنعت سنگ کشور و نیز رفع موانع صادارت در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران با حضور مسوولین کشوری، استانی و فعالین صنعت سنگ ۱۹ کشور در نیم‌ور محلات برگزار شد.
به گزارش جهان معدن به نقل از شاتا، رییس سازمان صنعت معدن و تجارن استان مرکزی با معرفی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران گفت: این نمایشگاه با حضور 350 شرکت داخلی و خارجی در فضایی حدود 85 هزار مترمربع در بخش‌های فرآوری سنگ‌های تزیینی، ماشین آلات فرآوری سنگ، ماشین آلات و تجهیزات معدنی و وسایل مصرفی درحال برگزاری است و 13 هزار تن سنگ کوپ از 172 معدن از 18 استان در این نمایشگاه حضور دارند.


محمدرضا حاجی پور افزود: برای نخستین بار در کشور کمپین حضور 500 معدن سنگ صادراتی کشور در این دوره از نمایشگاه تشکیل شد.
حاجی پور در ادامه در خصوص میزهای تخصصی استان مرکزی گفت: تشکیل شش میز صادراتی شامل عایق‌های رطوبتی، آلومینیوم، گل و گیاه، ساخت ماشین آلات صنعتی، انار و میز سنگ در استان مرکزی مصوب شده است.
به گفته وی تشکیل میز خدمات فنی و مهندسی هم در دستور کار قرار دارد که با حمایت سازمان توسعه و تجارت به زودی شاهد راه‌اندازی این میز نیز خواهیم بود .
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در خصوص تصویب مناطق جدید اقتصادی ویژه استان مرکزی بیان کرد: در سال جاری مناطق ویژه اقتصادی گل، سنگ و عایق‌های رطوبتی جهت شهرستان‌های محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرارگرفته که با این مصوبه زمینه برای حضور حداکثری در مجموعه بخش معدن و حوزه فرآوری معدنی و سنگ استان مهیا می‌شود.
وی در ادامه افزود: شورای سیاست گذاری سنگ استان با توجه به سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت با تلفیقی از کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی استان مرکزی تشکیل و تا کنون 12 جلسه این شورا تشکیل شده است و اقداماتی که در این راستا صورت گرفته بر اساس پتانسیل‌های معدنی استان مرکزی و شهرستان محلات است و واگذاری این میز سنگ هم با توجه به همین پتانسیل‌ها به استان مرکزی و بالطبع شهرستان محلات با یاری سازمان توسعه و تجارت ایران بوده است .
حاجی پور در بخش دیگری ازسخنان خود درخصوص اهداف برگزای این جلسه گفت: یکی از اهداف تشکیل میزهای تخصصی حداکثری شدن ارایه و تبادل راهکارهاست تا از این راه بتوان شرایطی فراهم کرد که نسبت به رفع موانع و مشکلات در حوزه سیاست گذاری‌ها و بخشنامه و دستورالعمل‌هایی که می‌تواند منجر به گشایش رونق تولید و رفع موانع و مشکلات شود گام برداشت .
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی همچنین گفت: بررسی کاهش قیمت تمام شده تولید، تامین مواد اولیه، بررسی مسایل و مشکلات فرآیندهای تولید کالاهای صادراتی، اصلاح استانداردهای مورد نیاز ملی و بین المللی، اصلاح دریافت عوارضی که بعضا گریبانگیر بخش صادرات است، اصلاح فرایند صادرات در گمرگات کشور، تاثیر روابط سیاسی با کشورهای دیگر و تاثیر در امر صادرات را از اهداف و برنامه‌های تشکیل این میز تخصصی کشوری در محلات است .
وی تشکیل اتاق فکر و کارگروه‌های فرعی با توجه به دستورالعمل تشکیل میزهای تخصصی را مورد اشاره قرارداد و گفت: تشکیل اتاق فکر و کارگروه‌های فرعی در حاشیه میز تخصصی سنگ کشور و استفاده از نظرات کارشناسی بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی در کنار سیاست‌گزاری بخش دولتی می‌تواند گره‌گشا بوده و در جهت عارضه‌یابی و بهبود وضعیت فعلی این صنعت گام‌های مهمی برداشته شود و موضوعات این جلسه در جهت همین امر است .