10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 23 مهر 1397 ساعت 11:40

سنای افغانستان: امضای قرارداد استخراج معادن در آمریکا پذیرفتنی نیست

Afghanرییس سنای افغانستان تصریح کرد که امضای قرارداد استخراج معادن این کشور در واشنگتن به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و دولت کابل باید درباره آن به مردم توضیح دهد.
به گزارش جهان معدن هفته گذشته «نرگس نهان» وزیر معادن افغانستان با سفر به واشنگتن قرارداد استخراج معادن طلا و مس این کشور را با شرکت‌های آمریکایی- انگلیسی مخفیانه به امضا رساند.


اما پس از افشاگری دیدبان شفافیت افغانستان درباره امضای غیرقانونی قرارداد معادن این کشور در آمریکا، وزرات معادن افغانستان نیز واگذاری این معادن به شرکت‌های آمریکایی- انگلیسی را علنی کرد.
«فضل‌ هادی مسلمیار» رییس سنای افغانستان در واکنش به این موضوع اعلام کرد که عقد قرارداد استخراج معادن افغانستان در خارج از این کشور به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.
وی افزود: مردم افغانستان مالک معادن این کشور هستند و قرارداد استخراج آن نیز باید به صورت شفاف در داخل این کشور به امضا برسد.
به گزارش تسنیم، رییس سنای افغانستان تصریح کرد: دولت این کشور باید درباره واگذاری معادن طلا و مس افغانستان به شرکت‌های آمریکایی-انگلیسی به مردم این کشور توضیح دهد.
وی خاطرنشان کرد که پس از پایان انتخابات پارلمانی مقامات وزارت معادن افغانستان به مجلس سنای این کشور احضار می‌شوند.
واگذاری معادن افغانستان به شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است.
روز گذشته جوامع مدنی افغانستان در واکنش به این اقدام دولت افغانستان با برگزاری نشست خبری مشترکی در به لزوم لغو قرارداد استخراج معادن توسط آمریکا و انگلیس تاکید کردند.
دیدبان شفافیت افغانستان، اتحادیه حقوقدانان و مجتمع جامعه مدنی این کشور به دولت افغانستان هشدار دادند که اگر قرارداد استخراج معادن این کشور را با آمریکا و انگلیس لغو نکند مردم دست به کار خواهند شد.
طالبان: واگذاری معادن به آمریکا خیانت در حق مردم افغان است
جنجال‌های واگذاری معادن طلا و مس افغانستان به شرکت‌های آمریکایی این بار به طالبان نیز کشیده شد، بر این اساس گروه طالبان به گزارش‌های اخیر دباره واگذاری معادن افغانستان به شرکت‌های آمریکایی واکنش نشان داده و آن را خیانت بزرگی در حق مردم افغانستان دانسته است.
افشاگری سازمان دیدبان شفافیت افغانستان درباره امضای قرارداد استخراج معادن طلا و مس توسط دولت افغانستان با شرکت‌های آمریکایی-انگلیسی واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است.
در پی این افشاگری، وزارت معادن افغانستان نیز اعلام کرد که وزیر معادن و دارایی این کشور قرارداد استخراج معادن افغانستان را با شرکت آمریکایی-انگلیسی به امضا رسانده است.
گروه طالبان نیز با صدور بیانیه‌ای به این موضوع واکنش نشان داد و دولت افغانستان را به تبانی با آمریکا برای تاراج و غارت معادن این کشور متهم کرد.
در بیانیه این گروه که پایگاه خبری ماین نیوز آن را منتشر کرده، آمده است؛ امضای چنین قراردادهایی خیانت تاریخی در حق مردم این کشور تلقی می‌شود.
این گروه با اشاره به گزارش دیدبان شفافیت افغانستان تصریح کرد که درآمد ناشی از منابع معدنی این کشور به حساب‌های شخصی مقامات ارشد این کشور واریز می‌شوند.
طالبان، مقامات دولت افغانستان را به زمین خواری، رشوه و استفاده از امکانات دولتی برای منافع شخصی متهم کرده است.
بر اساس این بیانیه، منابع طبیعی و معادن افغانستان سرمایه‌های ملی هستند که آرزوی توسعه اقتصادی، بازسازی و پیشرفت کشور و مردم به آن وابسته است.
در پایان بیانیه تاکید شده است که استخراج معادن باید شفاف و علنی باشد اما دولت افغانستان با معامله‌های پنهانی، سرمایه مردم را در اختیار نیروهای خارجی قرار می‌دهد.
این در حالی است که شبکه نظارت بر منابع طبیعی افغانستان نیز از امضای قرارداد استخراج معادن این کشور با شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی ابراز نگرانی کرده و آن را تاراج و دزدی قانونی معادن این کشور عنوان کرده است.