09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 16 دی 1396 ساعت 17:50

دولت 13 هزار شاغل صنعت زغالسنگ را دریابد

رئیس هیات مدیره انجمن زغالسنگ ایران گفت: امروز بالغ بر 13 هزار نفر در صنعت زغالسنگ کشور فعالیت می کنند و چشم انتظار کمک و پشتیبانی دولت برای ثبات فعالیت خود هستند.

عکس زغالسنگ

 

به گزارش خبرنگار "جهان معدن" ، محمد مجتهدزاده روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: برآورد می شود تا پایان سال جاری یک میلیون و 500 هزار تن کنسانتره زغالسنگ از چهار ناحیه طبس، کرمان، البرز شرقی و البرز مرکزی استخراج شود که نسبت به عملکرد سال 95 رشد 15 درصدی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد میزان ذخیره فعلی زغالسنگ کشور یک میلیارد و 200 میلیون تن زغال کک شو و 1.5 میلیارد تن زغالسنگ حرارتی است و برآورد شده که 2 تا سه برابر این ارقام هم ذخیره احتمالی باشد.

 

رئیس هیات مدیره انجمن زغالسنگ گفت: امروز حدود 1.7 میلیون تن زغالسنگ مورد نیاز ذوب آهن اصفهان است و وارد مدارشدن کارخانه زرند کرمان مجموع نیاز به این ماده معدنی را به رقم 3.5 میلیون تن کنسانتره می رساند.

وی تاکید کرد: رشد تولید واحد های داخلی علاوه بر اشتغال 13 هزار نفر نیروی کار فعلی، زمینه اشتغال در مجموع 20 هزار نفر را فراهم می سازد.

مجتهدزاده ضمن یادآوری شرایط ایمنی در معادن زغالسنگ که در معرض خطر مشابه معدن آزاد شهر (استان گلستان) قرار دارند، افزود: اکنون درخواست این است که در چهار ناحیه زغال خیز کشور که شامل کرمان، طبس، البرزهای شرقی و مرکزی می شود، واحدهای HSE ( ایمنی، بهداشت و محیط زیست ) مستقر شوند.

وی تاکید کرد: وظیفه واحد های HSE کنترل و نظارت بر تمام معادن ناحیه ذیربط است که از لحاظ ایمنی، امداد و نجات آنها را تحت پوشش قرار دهند.

** استاندارد سازی معادن زغالسنگ یک ضرورت

رییس هیات مدیره انجمن زغالسنگ ایران ضمن تایید غیر استاندارد بودن تجهیزات و امکانات معادن این بخش، گفت: تجهیزات ضدانفجاری معادن زغالسنگ کهنه و فرسوده است و حادثه معدن زغالسنگ آزاد شهر هم ناشی از کهنه و فرسوده بودن تجهیزات بود.

براثر انفجار معدن زغالسنگ آزاد شهر ( استان گلستان ) در اردیبهشت ماه امسال دهها نفر از معدنکاران جان خود را از دست دادند.

** معدنکاران در حین کار نیازمند آموزش

مجتهدزاده افزود: امروز نیروی کار در سطوح مختلف باید از آموزش روز برخوردار باشد و در بخش معادن این موضوع اهمیت بسزایی دارد، بویژه در معادن زغالسنگ که همواره خطر انفجار وجود دارد.

وی خواستار توزیع امکانات ایمنی و تجهیزات استاندارد در سطح معادن زغالسنگ کشور شد.

** نظارت وزارت صنعت بر عملکرد معادن زغالسنگ

رییس انجمن زغالسنگ ایران اضافه کرد: واقعه معدن زغالسنگ آزاد شهر، زمینه نظارت دقیق تر وزارت صنعت، معدن و تجارت را بر این بخش افزایش داد و علاوه بر آن سازمان نظام مهندسی معدن هم در این ارتباط فعال شده است.

وی گفت: وزیر صنعت در دولت دوازدهم اکنون اولویت کاری خود را ایمنی در معادن زغالسنگ اعلام کرد و این امر موجب امیدواری معدنکاران شده است.

صنعت زغالسنگ ایران قدمتی بیش از 50 سال دارد و اشتغال مستقیم 13 هزار نفر را فراهم ساخته است.

گزارش های مستند در سال 1391 نشان می دهد که 184 معدن زغالسنگ در کشور وجود دارد که سهم بخش خصوصی 140، دولتی 27 و بقیه تعاونی است .