28 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 17 دی 1396 ساعت 16:44

فعالان صنعت زغالسنگ چشم انتظار کمک دولت

صمدیدبیر انجمن زغالسنگ ایران گفت: پیش بینی می شود در آینده نزدیک مصرف سالانه زغالسنگ به چهار میلیون تن برسد و فعالان این صنعت که امروز 95 درصد آنها در این تشکل گرد آمده اند، چشم انتظار کمک دولت هستند.

به گزارش خبرنگار جهان معدن، سعید صمدی در جمع خبرنگاران افزود: شکل گیری انجمن مذکور با هدف دفاع از کیان بخش زغالسنگ ایران است که بعد از اجرای برنامه خصوصی سازی طی دوره چهار تا پنج سال گذشته متولی مشخصی نداشت .

صمدی اضافه کرد: امروز کارخانه ذوب آهن سالانه 1.8 تا 2 میلیون تن مصرف زغالسنگ دارد و کارخانه کوره بلند زرند کرمان نیز که سال آینده وارد مدار می شود، به همین میزان زغالسنگ نیاز خواهد داشت.به گفته وی صنعت زغالسنگ ایران با قدمتی بیش از 50 سال و قابلیت اشتغال فراوان، از نظر اقتصادی شرایط خوبی ندارد، اما دولت دوازدهم وعده کمک داده است.

به اعتقاد صمدی یکی از علل اولیه بروز حوادث در معادن زغالسنگ، رها شدن این معادن و نبود سیاستگذاری منسجم، فناوری روز و برخوردار نشدن از دانش فنی جدید است که طراحی مدرن را به دنبال داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ایران برای توسعه معادن زغالسنگ نیازمند تشکیلات مستقل به منظور سیاستگذاری، نوسازی و مدرن سازی فناوری روز و استخراج از این بخش است .

صمدی لزوم نظارت فنی و مهندسی را در معادن زغالسنگ مورد تاکید قرار داد و گفت: رعایت اصول ایمنی از فاکتورهای مهم و جدی در این بخش از معادن است و نیازمند برنامه ریزی مشخص و اجرایی است .

وی با بیان اینکه زغالسنگ کرمان ۶۰۰ هزار تن تولید داشته که اکنون به ۳۰۰ هزار تن رسیده است، از تعطیلی مجتمع زغالسنگ البرز مرکزی خبر داد.

صمدی با اشاره به شکل گیری انجمن زغالسنگ با مجوز اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: تمام تولیدکنندگان اعم از زغال کک شو و حرارتی، عضو انجمن شده اند و هدف این است که تولید را افزایش دهیم؛ چراکه زغالسنگ منبع انرژی اقتصادی برای ایران است و اگر منابع انرژی را بر اساس نرخ جهانی طبقه بندی کنیم، زغال ایران جای توسعه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: هدف این است که سیستم های جدید استخراج زغال را در کشور مستقر کنیم و سیستم های مکانیزه و نیمه مکانیزه را در کارخانجات نصب کنیم تا تولید افزایش یابد.