04 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 09 مهر 1397 ساعت 13:14

توليد كنندگان به طور رسمي هشدار دادند؛ بحران ورشكستگي و تعطيلي به معادن زغالسنگ رسيد

CoalAssociationپانزدهمین جلسه هيات مديره انجمن زغالسنگ ايران روز گذشته در حالي با حضور اعضا و توليد كنندگان بزرگ زغالسنگ كشور برگزار شد كه حاضران در اين جلسه در خصوص تعطيلي معادن زغالسنگ تا پايان مهرماه جاري هشدار دادند.

به گزارش جهان معدن هيات مديره انجمن زغالسنگي ايران در جلسه روز گذشته مصوب کردند كه با توجه به افزایش هزینه‌های معادن و نرم جهانی قیمت زغالسنگ و شمش فولاد و همچنین بررسی‌های اقتصادی انجام شده، قیمت پایه کنسانتره زغالسنگ تولیدی را برمبنای بهای 30 درصد شمش فولاد تعیین كنند و در صورتی كه تا آخر مهرماه قراردادهاي فروش با شركت ذوب آهن اصفهان اصلاح نشود از تاریخ 30 مهر قادر به تداوم فعالیت و تولید و ارسال زغالسنگ به مقصد ذوب آهن اصفهان نخواهند بود.

در مصوبه‌ای كه روز گذشته به امضا حاضران در جلسه رسيد؛ آمده است:
متاسفانه در شرایط فعلی علاوه بر تولید؛ ایمنی معادن هم تحت تأثیر قرار گرفته است. در همين راستا اوایل سال جاری با توجه به وضعیت هزینه‌ها و قیمت شمش فولادی، پیرامون تعیین نرخ زغالسنگ در سال 97 تفاهم شده بود، اما متاسفانه بعد از آن تاریخ، تورم غیرقابل پیش بینی، هزینه‌های تولید زغالسنگ را دور از انتظار بالا برد. به عنوان مثال قیمت تجهیزات شامل ریل، لوکوموتیو، خودنجات و تجهیزات ایمنی تحت تأثیر نرخ ارز افزایش 150 درصدی داشته است و در خرید چوب علاوه بر کمبود با افزایش 100 درصدی روبرو هستیم. از سوي ديگر سایر هزینه‌ها نیز تحت تاثیر این افزایش‌ها قرار گرفته است لذا افزایش 20 درصدی قیمت زغالسنگ در سال جاري كه از تیرماه اعمال شد؛ افزایش سنگین هزینه‌های تولید در این بخش را پوشش نمی‌دهد و در شرایط فعلی افزایش قیمت تجهیزات با ایجاد بحران اقتصادی، موجب کاهش ضریب ایمنی معادن زغالسنگ به خصوص در نگهداری تونل‌ها و کارگاه‌های استخراج شده است.letter