06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 21 مهر 1397 ساعت 18:00

تکذیب استعفای وزیر صمت و نقش وی در استعفای مدیران وابسته به این وزارتخانه

شریعتمداریاز جمله اخبار قابل توجه روزهای گذشته در بخش صنعت و معدن به داستان تکرار شده استعفا و تکذیب استعفای وزیر صمت بازمی‌گردد.
به گزارش جهان معدن، در شرایطی که استیضاح شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت بارها عنوان و هر بار در کنار آن بحث استعفای وی مطرح شده است، این بار در تازه‌ترین اتفاق پس از انتشار خبر استعفای شریعتمداری، استعفای سه مدیر تحت نظارت وی در حساس‌ترین بخش‌های وابسته به این وزارتخانه نیز شنیده شد که برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از تاثیر شریعتمداری بر این سه استعفا داشت.


نخستین مورد به استعفای مدیرعامل فولاد مبارکه می‌پرداخت که با استعفای سبحانی –مدیرعامل قبلی- حمیدرضا عظیمیان به عنوان جانشین وی انتخاب شد اگرچه یادآوری این موضوع خالی از لطف نیست که استعفای سبحانی به دلیل تصویب قانون جدید عدم به کارگیری مدیران بازنشسته صورت گرفت؛ پس از آن نوبت به مدیرعامل ایمیدرو رسید که البته وی نیز مشمول قانون عدم به کارگیری مدیران بازنشسته می‌شد؛ پیش از واگذاری کامل وزارت صمت، اینگونه برداشت شد که استعفای کرباسیان به این منظور صورت گرفته که مدیر جدید با نظارت وزیر فعلی صمت انتخاب شود؛ پس از این دو مورد جنجالی‌ترین اتفاق مربوط به اخبار مبنی بر استعفای زودهنگام مدیرعامل سایپا و البته برکناری رییس سازمان نظام مهندسی معدن بود.
بلافاصله رییس‌جمهوری در حکمی و به پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت، داریوش اسماعیلی نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی را برای مدت ۳ سال به عنوان «رییس شورای مرکزی و رییس سازمان نظام مهندسی معدن» منصوب کرد. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که رییس جدید سازمان نظام مهندسی معدن با توجه به نمایندگی و نقش وی در مجلس چگونه می‌تواند زمان خود را هم برای حضور و رسیدگی به مسایل نظام مهندسی و هم حضور در مجلس که بدون تردید هر دو زمان بر هستند تنظیم کند.
در عین حال در خلال انتشار اخبار استعفای مدیرعامل سایپا، محسن قاسم جهرودی مدیرعامل این شرکت بزرگ خودروسازی خبر استعفای خود را تکذیب کرد اما وقوع این جریان‌ها انتقاد بزرگی را متوجه شخص شریعتمداری آن هم تنها چند روز پیش از ترک کامل وزارتخانه کرد. در شرایطی که بحث جابجایی او در وزارت کار مطرح می‌شود اما شنیده‌ها حاکی از آن است با اشاره به برخوردها و عدم حضور وی در مجلس شورای اسلامی به هنگام طرح پرسش در هفته‌های گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس عنوان کرده‌اند که به وی رای اعتماد نمی‌دهند.
در پایان اگرچه استعفای شریعتمداری برای چندمین بار مطرح می‌شد اما وزارت صمت در بیانیه‌ای دیگر به شرح زیر این استعفا و مهمتر از آن نقش وزیر صمت در دیگر استعفاها را نیز تکذیب کرد:
همانطور که قبلا هم بطور کامل توضیح داده شده است آقای دکتر شریعتمداری استعفا نداده‌اند و این موضوع پیش از این از سوی دولت تکذیب شده است و در هماهنگی کامل با ریاست محترم جمهور در حال انجام وظایف قانونی هستند.
روند انتصابات و تغییرات در شرکت‌های خصوصی و سهامی عام تحت مناسبات قانونی و با تصمیم هیات مدیره صورت می‌گیرد و وزیر صنعت نقشی در آن ندارد، لذا در مورد شرکت‌های سایپا و فولاد مبارکه دکتر شریعتمداری هیچ نقشی نداشته‌اند و با پیگیری‌های به عمل آمده کسب اطلاع شد که مدیرعامل محترم سابق فولاد مبارکه از چند ماه پیش استعفا داده بودند همزمانی با شایعات اخیر کاملا اتفاقی است.
در مورد سازمان نظام مهندسی معدن روند انتصاب ارتباطی به وزیر صمت ندارد و تابع انتخابات درون سازمانی است و وزیر صمت، منتخب جلسه انتخابات را بر حسب وظیفه قانونی پس از تایید به ریاست محترم جمهور برای انتصاب معرفی می‌کند و هرگونه گمانه‌زنی درباره دخالت وزارت صنعت و شخص وزیر تکذیب می‌گردد.
در پایان با توصیه به رعایت صداقت، عدالت و تقوا در اطلاع‌رسانی لازم است در موارد تخصصی برای کسب اطلاع از حقیقت تلاش شود و از انتشار اخبار بصورت مغرضانه و هیجانی پرهیز گردد.