28 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 06 آذر 1397 ساعت 09:52

وزیر صنعت خبر داد: برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات ایران به کشورهای همسایه

rahbasوزیر صنعت، معدن وتجارت در مراسم گرامیداشت روز بسیج مستضعفان، حضور 70 درصد کارکنان وزارت صنعت، معدن و تجارت را در مجموعه بسیج، فرصت مغتنمی برای شکوفایی صنعتی کشور توصیف کرد و گفت: در شرایط جنگ اقتصادی، بسیجیان می توانند نقش پیشران را در شکست تحریم‌ها در کمک به حفظ زنجیره تولید و صیانت از صادرات ایفا کنند.
به گزارش جهان معدن به نقل از شاتا، رضا رحمانی یاد و خاطره حضرت امام خمینی (ره) را گرامی داشت و گفت: بسیج مستضعفان که با فرمان حضرت امام خمینی (ره) تشکیل شد، بستر ساز اتفاقات مهمی در سراسر کشور بود و امروز نیز حضور در جمع بسیجیان و فرماندهان می‌تواند منشا آغار حرکت های مهمی برای بهبود وضعیت کشور باشد.


وزیر صنعت، معدن و تجارت نیروی انسانی را بزرگترین سرمایه کشور عنوان کرد و افزود: باید با تمام قوا در شرایطی که دشمن، کشور ما را هدف قرار داده با بهره‌مندی از سرمایه انسانی در حمایت از تولید کشوراقدام کنیم.
به گفته رحمانی اگر از توانمندی‌های نیروهای شاغل در وزارت صنعت، معدن و تجارت به درستی استفاده شود می‌توان محدودیت‌های اعمال شده به واسطه تحریم‌های ظالمانه را با کمترین هزینه پشت سر گذاشت.
وی با اشاره به تشکیل سه کارگروه تخصصی و هم اندیشی با صاحبنظران گفت: از ابتدای ورود به وزارت صنعت، معدن و تجارت کمیته مقابله با تحریم، کمیته زنجیره تولید و تامین و حفظ تنظیم بازار داخلی تشکیل شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پیش گرفتن تصمیمات درست و آسیب شناسی شرایط موجود را از اهداف این کمیته‌ها برشمرد و افزود: در این کارگروه‌ها با بهره‌مندی از نظرات صاحبنظران بخش خصوصی و دولتی، راهکارهای اجرایی در راستای حفظ زنجیره تولید، مدیریت تنظیم بازار، توسعه صادرات و ... مورد بررسی و تصمیماتی با رعایت مصالح ملی در پیش گرفته می شود.
رحمانی در ادامه با اشاره به تولید برخی محصولات صنعتی و معدنی بیش از نیاز داخلی کشور افزود: محصولاتی نظیر فولاد، مس، آلومینیوم و ... در کشور بیش از نیاز داخلی و در برخی مواد دو برابر مصرف داخلی در کشور تولید می‌شود که باید برای توزیع مناسب این محصولات در کشور و صادرات آنها تدابیری در نظر گرفته شود.
وی با تاکید بر اینکه در حمایت از تولید هیچ محدودیتی نداریم، تصریح کرد: تولید کنندگان در کشور به کار مقدسی مشغول هستند و ما باید از صاحبان صنایع با تسهیل فرآیند تولید حمایت کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش جلوگیری از تخلف سازماندهی شده را مورد تاکید قرار داد و افزود: با همکاری بسیجی‌ها و کارکنان وزارت صمت می‌توانیم سالم‌سازی فرآیندهای تولید و تخصیص ارز را به شکل بهتری اجرایی کنیم.
اجرای 10 پروژه مهم در وزارت صنعت، معدن و تجارت
رحمانی در ادامه از اجرای 10 پروژه مهم در وزارت صنعت، معدن وتجارت خبر داد و گفت: یکی از این پروژه‌ها 10 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی از محل تولید داخلی برخی اقلام وارداتی است.
وی افزود: با اجرای این طرح می توان شاهد ایجاد اشتغال برای حدود 500 هزار نفر در کشور بود.
وزیر صنعت، معدن وتجارت فعال سازی معادن کوچک، تکمیل زنجیره فلزات اساسی، ارتباط دانشگاه و صنعت و توجه به بازار کشورهای همسایه را از پروژه های مهم وزارت صنعت عنوان کرد و گفت: با اجرای این پروژه‌های زیر ساختی می‌توان در آینده‌ای نزدیک، شاهد تحولاتی نوین در صنعت کشور بود و باید از میزان واردات بیش از ۵۰۰ میلیارد دلاری کشورهای همسایه سهم بیشتری را به دست آوریم.
رحمانی توجه به فناوری و تکنولوژی روز دنیا را از دیگر سیاست های وزارت صمت برشمرد و افزود: صنایع کشور در صورت عدم همسان‌سازی با فناوری روز دنیا، دیر یا زود دچار آسیب خواهند شد.
وزیر صنعت تاکید کرد: باید تجهیز و نوسازی صنایع بیش از هرچیز توسط واحدهای تولیدی مورد پیگیری قرار گیرد تا بتوانند با صنایع روز دنیا رقابت کنند.