09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 19 بهمن 1400 ساعت 17:35

تلاش گل گهر برای افزایش سهم تجاری از بازار‌های داخلی و جهانی

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر گفت: ۳۰ درصد از بخش مواد اولیه صنایع فولاد کشور را تامین می‌کنیم و طرح‌های کیفی سازی هم در راه است.

به گزارش جهان معدن ، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر گفت: ۳۰ درصد از بخش مواد اولیه صنایع فولاد کشور را تامین می‌کنیم و طرح‌های کیفی سازی هم در راه است.

ایمان عتیقی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره نقش شرکت گل گهر در ۴۸ طرح بزرگ صنعتی کشور افزود: شرکت گل گهر حدود ۳۰ درصد از بخش مواد اولیه صنایع فولاد کشور را تامین می‌کندو بر اساس این ماموریت خود طرح‌های زیرساختی، بهبود کیفیت و پشتیبانی از ابتدا تا تکمیل زنجیره را در دستور دارد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری این بخش‌ها حدود ۵ میلیارد یورو است که بیش از یک و نیم میلیارد یورو در حال اجراست و ۱.۵ میلیارد یورو امروز رونمایی و عملیات آن آغاز شد و ۲ میلیارد یورو هم طی یکسال آینده در مذاکره با وزارت صمت برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف انجام می‌شود.

عتیقی گفت: قسمت‌های زیر ساختی این طرح ها، ایجاد ۱۰۰۰ مگاوات برق می‌باشد که جزو پشتیبانی شرکت گل گهر است و همچنین خط دوم لوله گاز از دو مسیر به منطقه گل گهر می رسد ،بقیه طرح‌های کیفی برای کسب سهم مناسب در بازار جهانی است، بنابراین بهبود کیفیت محصولات راداریم که کارخانه گندله سازی و افزایش تولید آن را شامل می‌شود.

وی افزود: با توجه به کیفیت گندله سهم خوبی را در بازرار‌های جهانی در آینده خواهیم داشت و موضوع بعدی ابتدای کار صنایع فولادی در کار‌های اکتشافات و حفاری می‌باشد که جزو ماموریت ما می‌باشد و در حال حفاری ۱۰ نقطه از کشور هستیم.

عتیقی ادامه داد: از ۱۰ نقطه کشور مجوز‌های ۵ قسمت را دریافت کردیم و ۵ قسمت دیگر در حال اخذ است و در حال تهیه ۱۰ دستگاه حفاری حرفه‌ای هستیم که ۵ دستگاه به صورت تجهیز خریداری می‌شود و ۵ دستگاه دیگر به سفارش وضعیت آب و خاک ایران طراحی می‌شود که با این اتفاق سهم خوبی را در اکتشاف خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت گل گهر گفت: شرکت ما تنها نقطه در خاورمیانه است که از اکتشاف، استخراج، سنگ آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش جمع کرده است و تا دو سال آینده تولید ورق را هم در این نقطه انجام خواهد داد.

عتیقی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در دو تا سه سال آینده که طرح‌ها راه اندازی شود سالانه حدود ۲ میلیارد یورو افزایش سود این شرکت‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: کار‌های اکتشافی را برای تداوم پایداری تولید سنگ آهن در نظر گرفتیم تا خدمتی به آیندگان باشد.

عتیقی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سرمایه گذاری شرکت چه تأثیری برای مردم منطقه دارد؟ گفت: با نظر دولت، مدیران ارشد شرکت و سهامداران، از میزان سرمایه گذاری شرکت گل گهر، سهمی برای مردم دیده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که این طرح‌ها ایجاد می‌شود در بخش طرح‌های زیرساختی مانند نیروگاه برق به چرخه برق استان کرمان و شهرستان سیرجان کمک می‌کند و دیگر باری بر شهر نیستیم حتی در مواقع اضطراری کمک می‌کنیم.

عتیقی درباره محاسبه هزینه وقتی شرکت گل گهر نیروگاه برق تأسیس می‌کند، اما برق تولیدی در شبکه سراسری استفاده می‌شود هم گفت: قرارداد‌های اخیر با عنوان خود مصرفی با توانیر است که بر این اساس اگر خودمان سرمایه گذاری کنیم یکسری امتیازاتی در زمان قطعی و کمبود برق قائل می‌شود و تأثیر آن در شهرستان و حتی کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: این طرح‌ها بعد از شروع فعالیت موجب اشتغالزایی، فعال شدن صنایع پایین دستی، افزایش حقوق دولتی در موضوع اکتشاف و استخراج و همچنین موضوع مسئولیت‌های اجتماعی است که شرکت گل گهر در موضوع‌های درمانی، رفاهی، گردشگری و زیرساخت‌های شهری اقدماتی انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت گل گهر گفت: طرح تولید ورق توسط شرکت توسعه آهن فولاد تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی درباره کامل شدن زنجیره تولید در شرکت گل گهر با تولید فولاد افزود: بر اساس نتیجه علمی صنایع فولاد باید یا کنار معادن یا بنادر باشند و شرکت گل گهر معدن و راه آهن تا دریا دارد بنابراین زمانی که حدود ۳۰ درصد از ذخیره سنگ کشور در یک نقطه قرار دارد باید ارزش افزوده به آن منطقه برگردد.

عتیقی ادامه داد: ارزش افزوده، حقوق دولتی و سهم اشتغال از صنایع پایین دستی است و زمانی که در زنجیره معدن کاری حاشیه سود پایین است و حاشیه سود صنایع فولادی بالاست، به سمت سودآوری سوق پیدا می‌کنیم مگر اینکه بگذارند سود به سمت معدنی‌ها بیاید.

وی ادامه داد: با نگاه ملی باید در ۱۰ نقطه از کشور صنعت بنا کنیم.