01 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 24 مهر 1401 ساعت 15:05

بزرگترین شرکت برق آلمان حامی محیط زیست می شود

آر دبلیو ای بیش از یک قرن است که یکی از کثیف‌ترین شرکت‌های اروپا بوده است، اما اکنون این شرکت قصد دارد در بین تمیزترین‌ها باشد. بزرگترین تولیدکننده برق آلمان اخیرا دو گام در جهت این هدف برداشته است.

به گزارش جهان معدن ، در اول اکتبر ۲۰۲۲ این شرکت موافقت کرد که کسب و کار انرژی‌های تجدیدپذیر شرکت آمریکایی کانسالیدیتد ادیسون را به مبلغ ۶.۸ میلیارد دلار خریداری کند. سه روز بعد، این شرکت با دولت‌های منطقه‌ای و فدرال آلمان توافق‌نامه‌ای امضا کرد تا طرح‌هایی را برای توقف تولید برق با زغال‌سنگ قهوه‌ای، که نوعی از زغال‌سنگ کثیف است، تا ۸سال و تا سال ۲۰۳۰ ارائه کند. اما آیا این برای نشان دادن گواهینامه زیست محیطی آن کافی است؟

آر دبلیو ای به عنوان متصدی نیروگاه هسته‌ای و معادن زغال‌سنگ به نامی شناخته شده در کشور تبدیل شده است که آن را در طول سال‌ها هدف اعتراضات بسیاری قرار داده است. برای مثال در سال ۲۰۱۹، فعالانی که در خانه٬های درختی کمپ زده‌اند، مانع از پاکسازی آنچه از جنگل‌های هامباچر (یک منطقه وسیع جنگلی در غرب آلمان) باقی مانده بود به منظور ادامه استخراج زغال‌سنگ قهوه‌ای شدند. توضیحات اخیر بخشی از یک تجدیدنظر بسیار بزرگ است. در نوامبر سال گذشته، این شرکت از برنامه‌های خود برای سرمایه‌گذاری ۵۰میلیارد یورویی (۵۰میلیارد دلاری) برای افزایش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر از ۲۵ به ۵۰ گیگاوات ظرف هشت سال، یعنی حدود یک سوم کل فعلی خود، رونمایی کرد.

وینسنت آریال از بانک جی پی مورگان می‌گوید که ترکیب دو معامله اخیر نشان می‌دهد که آر دبیلیو ای در مسیر درستی قرار دارد. کسب و کار سه گیگاواتی انرژی تجدیدپذیر کانسالیدیتد ادیسون، آر دابلیو ای را به چهارمین تامین‌کننده بزرگ انرژی سبز آمریکا تبدیل خواهد کرد. اما این با همراهی خط لوله‌ای از پروژه‌های بادی و خورشیدی بیش از 7 گیگاوات است. توافق در آلمان این چشم‌انداز را افزایش می‌دهد که آر دبلیو ای می‌تواند حتی زودتر از سال ۲۰۳۰ از زغال‌سنگ خارج شود. مارکوس کربر، رییس این شرکت، به تحلیلگران گفت به محض اینکه بحران انرژی فعلی تمام شود و سیاست‌مداران آلمانی زمان لازم برای تایید نظارتی را داشته باشند، احتمالا کسب و کار زغال‌سنگ قهوه‌ای این شرکت به عنوان یک بنیاد غیرانتفاعی به کار گرفته خواهد شد.

با این حال، برخی از سرمایه‌گذاران استدلال می‌کنند که آر دبلیو ای، به اندازه کافی جاه‌طلب نیست. بندیکت کورمایر از اینکرفت، یک صندوق فعال که سهام کوچکی در شرکت آر دبلیو ای دارد، می‌گوید که سایر شرکت‌های بزرگ اروپایی برنامه‌های گسترده‌تری دارند. انل، یک شرکت ایتالیایی و ایبردرولا یک شرکت اسپانیایی می‌خواهند تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت تولید برق سبز را به ترتیب به ۱۲۹ و ۹۵ گیگاوات برسانند. آقای کورمایر می‌گوید همراه با این واقعیت که برای چندسال یک کسب و کار بزرگ میراثی خواهد داشت، به این معنی است که ارزش آر دبیلو ای علیرغم چشم‌انداز یکسال بسیار سودآور و افزایش قیمت سهام آن، کمتر از آن چیزی است که باید باشد. او اشاره می‌کند که تامین مالی معامله کانسالیدیتد ادیسون این را نشان می‌دهد. سازمان سرمایه‌گذاری قطر، ۲.۴میلیارد یورو پول نقد برای این معامله اختصاص داد و از این پس مالک ۹ درصد از آر دبلیو ای خواهد بود. اما این کشور فقط نیمی از سهام خود در آر دبلیو ای را پرداخت کرد که آر دبلیو ای به ناچار هزینه کسب و کار انرژی‌های تجدیدپذیر کانسالیدیتد ادیسون را پرداخت کرد.

شاید سازمان سرمایه‌گذاری قطر، یک ذینفع از چرخش و معامله بین آلمان و قطر باشد. زمانی که اولاف شولز صدراعظم در ماه سپتامبر به خاورمیانه سفر کرد، قطر یکی از ایستگاه‌های توقف بود. دولت آلمان امیدوار است که این کشور غنی از منابع خلیج فارس، روزی صادرات گاز طبیعی مایع را جایگزین واردات از روسیه کند. با تبدیل شدن سازمان سرمایه‌گذاری قطر به بزرگ‌ترین سهامدار آر دبلیو ای، احتمال شروع جریان گاز بیشتر است.