09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 26 آذر 1401 ساعت 13:37

بلومبرگ خبر داد؛ زغال‌سنگ در آستانه ثبت رکورد جدید جهانی

علیرغم اهداف بلندپروازانه جهانی و تلاش برای کاهش سوزاندن سوخت‌های آلاینده و فسیلی، به نظر می‌رسد مصرف جهانی زغال‌سنگ قرار است به رکورد جدیدی در سال جاری برسد.

به گزارش جهان معدن بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی که روز جمعه ۲۵ آذر ماه منتشر شد، به نظر می‌رسد مصرف زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱.۲ درصد افزایش یابد و برای اولین بار از ۸ میلیارد تن در یک سال فراتر برود. همچنین بر اساس این گزارش، مصرف این سوخت فسیلی احتمالا تا سال ۲۰۲۵ در همین سطح باقی خواهد ماند چرا که کاهش مصرف این سوخت در اقتصادهای پیشرفته با افزایش تقاضا در بازارهای نوظهور آسیایی مانند چین و هند جبران می‌شود.

(نمودار افزایش مصرف جهانی زغال‌سنگ که به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده است)

وابستگی شدید اروپا به زغال‌سنگ در سال جاری عمدتا به دلیل کاهش عرضه گاز روسیه به این قاره است که ساکنان قاره را مجبور به استفاده از سایر منابع انرژی کرده است. این در حالی است که رهبران اروپایی همزمان تلاش می‌کنند به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر تغییر مسیر دهند تا منابع پاکی از قدرت را در آینده تضمین کنند.

الکساندرو موستاتا از اعضای کمپین عبور از مصرف زغال‌سنگ در اروپا در این باره گفت: این تحلیل بر نیاز فوری به افزایش گسترده انرژی تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی تاکید دارد تا به این شکل قبوض انرژی کاهش یافته و منابع انرژی ایمن شده و اهداف ضروری اقلیمی هم به همان حالت قبلی باقی بماند.

نکته مهم این است که هیچ کشور اروپایی در برنامه‌های خود برای حذف کامل زغال‌سنگ تا سال ۲۰۳۰ تجدیدنظر نکرده و اروپا هنوز در مسیری است که تا پایان دهه جاری به مصرف زغال‌سنگ پایان دهد.